Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens en begrip aantal mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: macrolens en begrip aantal mm

    Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
    Ik begrijp het niet.

    Alle gangbare macrolenzen gaan tot 1:1, tot zover de afbeeldingsmaatstaf. Da's een gegeven voor alle macrolenzen.

    De afstand van het onderwerp tot de lens is juist uitermate relevant als je insecten wil fotograferen. Daarboven heeft de beeldhoek een niet te onderschatten effect op wat er al dan niet in de achtergrond terechtkomt en op welke manier het er in afgetekend wordt. En dan zeg jij dat het niet relevant is?
    Nee, niet relevant voor de afbeeldingsmaatstaf.
    Over de andere aspecten heb ik het nog niet gehad....
    Lezen blijft moeilijk

    Elke chaoot kan er wel weer nieuwe dingen bijhalen die op zich niet onbelangrijk zijn, maar geen invloed hebben op de afbeeldingsmaatstaf.

    Ps, dat valt dus onder het oeveloos doorzaniken.

    Comment


    • #17
      Re: macrolens en begrip aantal mm

      Apewoman,
      Op mijn site heb ik geprobeerd om de grondbegindselen van de meeste lenstypes uit te leggen, als je daar eens door gaat zullen al veel vragen beantwoord zijn.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #18
        Re: macrolens en begrip aantal mm

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Nee, niet relevant voor de afbeeldingsmaatstaf.
        Over de andere aspecten heb ik het nog niet gehad....
        Lezen blijft moeilijk

        Elke chaoot kan er wel weer nieuwe dingen bijhalen die op zich niet onbelangrijk zijn, maar geen invloed hebben op de afbeeldingsmaatstaf.

        Ps, dat valt dus onder het oeveloos doorzaniken.
        Maar alle macrolenzen halen dezelfde afbeeldingsmaatstaf, dus dat is géén variabele hier. De TS stelt een vraag over het verschil tussen aantal mm's bij 1:1 vergroting, hoe kun je werkafstand dan niet gaan vermelden? En dan zeggen dat ik niet goed lees...

        De TS vraagt nergens hoe beeldvullend haar vlieg zal zijn bij welke reproductiemaatstaf.

        Ik vind dit erg jammer hoor, 'k doe m'n best om het verband tussen werkafstand en 1:1 vergroting uit te leggen en jij komt hier zomaar even zeggen dat het irrelevant is. Dat is het niet.

        Jij mag dit dan oeverloos doorzaniken noemen (erg sympathiek trouwens!), ik verdedig gewoon mijn punt.

        PS: ik had graag eens jouw macrofoto's gezien, aangezien je toch zo goed weet wat hier relevant is en wat niet.

        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        Apewoman,
        Op mijn site heb ik geprobeerd om de grondbegindselen van de meeste lenstypes uit te leggen, als je daar eens door gaat zullen al veel vragen beantwoord zijn.
        http://users.telenet.be/beertjesfotosite/
        Daar is de TS tenminste mee geholpen
        Last edited by ThierryM; 9 augustus 2008, 09:01.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #19
          Re: macrolens en begrip aantal mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Apewoman Bekijk bericht
          Hmm, ja ik snap wel wat je bedoeld, alleen krijg ik niet uitgelegd wat ik bedoel
          Ik ben nu op wat site's aan het lezen... ik maak ergens een denkfout...omdat ik uitga van mijn oog. Ik denk dus: als ik met mijn oog op 30 cm afstand naar een bij kijk zie ik geen details...dus 1:1 is dan toch niet groot...snap je? ga nu even lezen over brandpuntsafstanden en factoren etc.
          Om het een beginner makkelijk te maken zal ik het zo proberen uit te leggen.
          De 90 mm maakt een 1 op 1 afbeelding wanneer je naderd tot op 29 cm van het onderwerp.
          De 180 mm maakt een 1 op 1 afbeelding wanneer je naderd tot op 47 cm van het onderwerp omdat de 180 mm een grotere vergroting geeft dan de 90 mm.

          1 op 1 betekend levensgroot op je sensor.

          Jou sensor = 22,2 op 14,8 groot.

          Dat betekend dat wanneer je iets fotografeerd van 2 cm op 1,4 cm groot het bijna de ganse foto inneemt.

          Op het visueel voor te stellen: neem een stuk van 1 eurocent.
          Dit stuk gaat niet helemaal op de foto aangezien het 16mm diameter heeft. Er gaat ongeveer 2mm buiten de foto vallen (in de hoogte)

          Door iets meer afstand te nemen neemt de vergrotingsmaatstal af en gaat het muntstuk er wel op gaan.
          Hoe meer afstand je neemt moe meer er op de foto kan.

          Om de 1 op 1 te halen stel je gewoon manueel scherp op de minimum scherpstelafstand en nader je het onderwerp tot het scherp in de zoeker is.
          Last edited by zunoel; 9 augustus 2008, 09:24.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #20
            Re: macrolens en begrip aantal mm

            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Maar alle macrolenzen halen dezelfde afbeeldingsmaatstaf, dus dat is géén variabele hier. De TS stelt een vraag over het verschil tussen aantal mm's bij 1:1 vergroting, hoe kun je werkafstand dan niet gaan vermelden? En dan zeggen dat ik niet goed lees...

            De TS vraagt nergens hoe beeldvullend haar vlieg zal zijn bij welke reproductiemaatstaf.

            Ik vind dit erg jammer hoor, 'k doe m'n best om het verband tussen werkafstand en 1:1 vergroting uit te leggen en jij komt hier zomaar even zeggen dat het irrelevant is. Dat is het niet.

            Jij mag dit dan oeverloos doorzaniken noemen (erg sympathiek trouwens!), ik verdedig gewoon mijn punt.

            PS: ik had graag eens jouw macrofoto's gezien, aangezien je toch zo goed weet wat hier relevant is en wat niet.



            Daar is de TS tenminste mee geholpen
            Je hebt gelijk, ik heb de vraag eigenlijk niet goed gelezen...

            PS, ik maak nooit macrofoto's , boeit me gewoon niet.

            Comment


            • #21
              Re: macrolens en begrip aantal mm

              De MP-E65 lens van Canon kan zelf tot 5:1 wat betekend dat het onderwerp tot 5 x groter wordt afgebeeld op de sensor
              Men spreekt van Macro vanaf 1:1 (dit is dus het minimum)
              Daarvoor is het gewoon close-up
              Last edited by zunoel; 9 augustus 2008, 09:30.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #22
                Re: macrolens en begrip aantal mm

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Om het een beginner makkelijk te maken zal ik het zo proberen uit te leggen.
                De 90 mm maakt een 1 op 1 afbeelding wanneer je naderd tot op 29 cm van het onderwerp.
                De 180 mm maakt een 1 op 1 afbeelding wanneer je naderd tot op 47 cm van het onderwerp omdat de 180 mm een grotere vergroting geeft dan de 90 mm.

                1 op 1 betekend levensgroot op je sensor.

                Jou sensor = 22,2 op 14,8 groot.

                Dat betekend dat wanneer je iets fotografeerd van 2 cm op 1,4 cm groot het bijna de ganse foto inneemt.

                Op het visueel voor te stellen: neem een stuk van 1 eurocent.
                Dit stuk gaat niet helemaal op de foto aangezien het 16mm diameter heeft. Er gaat ongeveer 2mm buiten de foto vallen (in de hoogte)

                Door iets meer afstand te nemen neemt de vergrotingsmaatstal af en gaat het muntstuk er wel op gaan.
                Hoe meer afstand je neemt moe meer er op de foto kan.

                Om de 1 op 1 te halen stel je gewoon manueel scherp op de minimum scherpstelafstand en nader je het onderwerp tot het scherp in de zoeker is.

                Bedankt Zunoel voor de duidelijke uitleg
                Dan komt nu mijn volgende gerelateerde vraag er achteraan:

                Als ik dus bv een insect of bloem wil fotograferen die 2 of 3 cm groot is betekent dit dus dat ik best wel ver weg moet gaan met een 90 mm wil deze er helemaal oppassen en al helemaal met een 180mm?

                Comment


                • #23
                  Re: macrolens en begrip aantal mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                  Apewoman,
                  Op mijn site heb ik geprobeerd om de grondbegindselen van de meeste lenstypes uit te leggen, als je daar eens door gaat zullen al veel vragen beantwoord zijn.
                  http://users.telenet.be/beertjesfotosite/
                  Bedankt, het is zeker interessant om te lezen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: macrolens en begrip aantal mm

                    Als ik dus bv een insect of bloem wil fotograferen die 2 of 3 cm groot is betekent dit dus dat ik best wel ver weg moet gaan met een 90 mm wil deze er helemaal oppassen en al helemaal met een 180mm?
                    Nee hoor, met m'n 150mm macro zit je bij voorwerpgrootte 3 cm ongeveer 40 cm van het onderwerp af (afstand onderwerp tot body! Afstand tussen onderwerp en lens is dus slechts 25 cm). Met de 90mm macro is dat ongeveer 30 cm...
                    Last edited by D80; 10 augustus 2008, 12:27.
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                    Comment


                    • #25
                      Re: macrolens en begrip aantal mm

                      Er is mijn ondertussen in ieder geval veel duidelijk geworden...dan zou je zeggen dat ik nu ook weet wat ik voor objectief wil aanschaffen, maar nee...het roept alleen maar meer vragen op!
                      Want, hoe vaak ga ik van dichtbij een insectje of bloem kunnen schieten? Ik zit zelf in een rolstoel, soms zit ik wel gewoon lekker in het gras, maar ik kan niet even een veld inlopen op zoek naar...dat was in eerste instantie dan ook een reden om een tamron 18-200mm te kopen zodat ik objecten dichterbij kan halen.
                      Toch heb ik regelmatig de frustratie van het enerzijds niet dichtbij genoeg kunnen halen en anderszijds zelf wel dichtbij een insecten/bloem te kunnen komen en dan niet met genoeg detail kunnen fotograferen. Via photoshop kan ik dan wel uitsnijden waardoor het allemaal toch nog meer detail krijgt, maar dan lever je dus wel in op scherpte van de foto.

                      Ook is het mij nu duidelijk dat je bij je keus nog rekening moet houden met lichtsterkte van de lens, de invloed op je DOF, etc. Dus ja...help

                      Comment

                      Working...
                      X