Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek -> Tokina 11-16mm F 2.8 AT XD / Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek -> Tokina 11-16mm F 2.8 AT XD / Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

Wie heeft ervaring met één van de vermelde groothoekzooms ?

- Tokina 11-16mm F 2.8 AT XD
    - Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie (zonder terug te grijpen naar een fisheye)?

Re: Groothoek -> Tokina 11-16mm F 2.8 AT XD / Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

De Tokina 12-24 misschien ?
    Mijn voorkeur (op basis van reviews) gaat uit naar de Tokina's en in het bijzonder de 11-16
    Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

Comment

Ik kan niet anders zeggen dan ga voor de sigma.
      Met de Tokina geen ervaring, maar ik kan je melden dat de Sigma een toplens is en 1mm groter, en 1mm is veel in groothoek.

Gr kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Ik kan niet anders zeggen dan ga voor de sigma.
        Met de Tokina geen ervaring, maar ik kan je melden dat de Sigma een toplens is en 1mm groter, en 1mm is veel in groothoek.

Gr kees
        Maar de vaste 2.8 is een volle (tov 4) tot 2 stops (tov 5.6) meer licht, en dat kan handig zijn.(indien je bv regelmatig binnen fotografeert).
        Ik heb zelf een Tokina 12-24 (vaste f4) en ben zeer tevreden van zowel de kwaliteit van de lens als van de kwaliteit van de foto's.

De Sigma heeft inderdaad 1 mm meer aan de groothoekzijde (wat inderdaad wel wat verschil maakt) en 4 mm meer aan de andere kant, dus algemeen is de Sigma 'breder' inzetbaar.
        (kijk eens op http://www.juzaphoto.com/eng/article...omparisons.htm om de verschillen te zien.)

De Tokina krijgt de beste punten indien je de reviews leest op Photozone.de :
        "The Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX is currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs."

Het hangt er dus wat van af wat je wil fotograferen maar persoonlijk zou ik voor de 'image quality' en de lichtsterkte van de Tokina gaan.
        Fuji X - Less became more

Comment

Working...
        X