Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteitscontrole lenzen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kwaliteitscontrole lenzen ?

je testkaart is niet geschikt voor een kwaliteitscontrole van een of meerdere objectieven.

Hou zou je scherpte, abberatie en bv vignetering willen meten?
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Het gaat mij enkel maar om het feit dat er veel slechte exemplaren (lenzen) in de winkelrekken liggen.
      Daarom stel ik mij de vraag of er nog wel zoiets als kwaliteitscontrole bestaat, alvorens de lenzen de deur uit gaan
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
        Zelf heb ik gehoord '1/3 ervoor en 2/3 er achter is normaal', klopt dat dan niet ?
        Neen, dat dacht ik vroeger ook steeds, tot enkele weken geleden

Het is namelijk afhankelijk van een paar instellingen, waaronder de ingestelde afstand, sensorafmetingen enz. in het dichtbijgebied is het makkelijk 1/2 vóór 1/2 achter, hier terug te vinden, http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Neen, dat dacht ik vroeger ook steeds, tot enkele weken geleden

Het is namelijk afhankelijk van een paar instellingen, waaronder de ingestelde afstand, sensorafmetingen enz. in het dichtbijgebied is het makkelijk 1/2 vóór 1/2 achter, hier terug te vinden, http://www.dofmaster.com/dofjs.html
          Dan zijn die tekeningen op die site op zijn minst misleidend, 2 erachter en 1 er voor, of ik ga het nooit begrijpen.

Comment

Dan zijn die tekeningen op die site op zijn minst misleidend, 2 erachter en 1 er voor, of ik ga het nooit begrijpen.
            Volgens mij gaat dat 50/50 verhaal helemaal niet op bij een super_brede. Dat kun je gemakkelijk verifieren met een DOF calculator.
            Dwz achter altijd meer dan voor, als je wat verder staat heb je achter altijd oneindig echter en dat zou wel lastig zijn als je die voor ook had.
            Maar zelfs heel dichtbij is het geen 50/50 (@2.8 bijvoorbeeld).

Karel

Comment

Ga niet voort op de tekeningen, maar op de cijfers, dat tekeningetje is inderdaad nogal misleidend, maar de procenten zeggen meer.

Comment

Volgend weekend Parijs, er gaat niets boven een praktijktest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                  Het gaat mij enkel maar om het feit dat er veel slechte exemplaren (lenzen) in de winkelrekken liggen.
                  Daarom stel ik mij de vraag of er nog wel zoiets als kwaliteitscontrole bestaat, alvorens de lenzen de deur uit gaan
                  Ga er vanuit dat als je meer betaald, de fabriek dat geld met name gebruikt voor de kwaliteitscontrole.
                  Bij een goed en duur merk hebben alle objectieven dezelfde kwaliteit en de kwaliteitsspreiding zit onder de 10%. Ze gebruiken alleen blanks (onbewerkte lenzen) met een vastgestelde kwaliteit. Dat wordt ook gecontroleerd. Na de productie wordt alles weer gecontroleerd.
                  Bij een goedkoop merk gebruiken ze 2de of 3de kwaliteits blanks en wordt er na productie beperkt of niet gecontroleerd. De gebruiker is de eerste controleur.
                  Veelal komen dit soort objectieven prima door een test, omdat de fabriek dan een beter exemplaar uitzoekt.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                    Veelal komen dit soort objectieven prima door een test, omdat de fabriek dan een beter exemplaar uitzoekt.
                    Ik weet niet of dat wel klopt: serieuze testers (als Photozone?, zie hier en daar opmerkingen van ze betr. 2e copy beter dan 1e) zorgen toch voor hun eigen copy. Die weten ook wel dat als ze als ze een lens 'aangereikt' krijgen dat die dan extra gecheked/gecalibreerd kan zijn. En dan heeft zo'n test niet zo veel waarde.

Karel

Comment

Working...
                    X