Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteitscontrole lenzen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kwaliteitscontrole lenzen ?

Hoi,

Gisteren heb ik 2 verschillende groothoeklenzen getest met de “Focus Test Chart” en had alles netjes uitgevoerd zoals in de handleiding beschreven stond.
    Het waren de volgende lenzen die ik met elkaar wilde vergelijken nl. de Canon 10-22 en de Sigma 10-20.
    De lenzen stonden beiden op de kleinste diafragma waarde, voor Canon was dit f4.5 en de Sigma f5.6

Canon op 22mm en f4.5

Sigma op 20mm en f5.6

Naar mijn mening gaat de Canon in de frontfocus veel vlugger de mist in dan de Sigma die veel verder scherp blijft.

Het was toch even schrikken dat Canon hier slechter scoorde, terwijl ik toch sterk met deze lens in gedachten zat, vanwege de vele positieve reviews.
    Hierbij vraag ik mij af, waar de kwaliteitscontrole blijft van de fabrikanten.
    Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de consument die ter goeder trouw en niet altijd kennis van zaken heeft,
    hierbij een willekeurige lens die voorradig in de winkel ligt en tenslotte koopt, om dan met een slecht exemplaar onwetend te moeten blijven zitten?

Alvast bedankt voor de komende reacties….

Mvg,
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Re: Kwaliteitscontrole lenzen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
    Naar mijn mening gaat de Canon in de frontfocus veel vlugger de mist in dan de Sigma die veel verder scherp blijft.
    het lijkt mij 2 totaal verschillende dingen vergelijken hé...
    zet de canon nu ook eens op 5.6 en dan zal dit volgens mij al vele beter zijn
    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Canon op 22mm en f4.5, een ander exemplaar.
      Is dat dan beter ? Ben niet zo goed in die interpretaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht

Canon op 22mm en f4.5, een ander exemplaar.
        Is dat dan beter ? Ben niet zo goed in die interpretaties.
        Deze lijkt mij toch heel deftig hoor, maar altijd testen op grootste diafragma.

De lenzen stonden beiden op de kleinste diafragma waarde, voor Canon was dit f4.5 en de Sigma f5.6
        (grootste diafragma = kleinste getal, blijkt bij velen nog steeds een misverstand te zijn )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Deze lijkt mij toch heel deftig hoor, maar altijd testen op grootste diafragma.
          Op 22 mm is dat het grootste diafragma, als ik ze op 10mm moet testen is dat praktisch niet haalbaar (het beeld wordt te klein nl).
          In de winkel stond iemand Sigma en Canon te testen, ik heb de mijne zonder testen meegenomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ekke Bekijk bericht
            het lijkt mij 2 totaal verschillende dingen vergelijken hé...
            zet de canon nu ook eens op 5.6 en dan zal dit volgens mij al vele beter zijn
            Helaas moet ik de beide lenzen vergelijken met de grootste diafragma opening.
            Spijtig genoeg verschillen deze lenzen een stop op de stand 20 à 22mm.
            Dus blijft het vergelijk met de grootste opening wel de moeite waard
            Sony A7 mkIII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
              Helaas moet ik de beide lenzen vergelijken met de grootste diafragma opening.
              Van wie moet dat??
              Je vergelijkt Canop op 22-4.5 met Sigma 20-5.6, dat scheelt serieus een stuk in de scherptediepte die je mag verwachten.
              Op basis van deze foto's is het ook niet alsof de lijn die scherp moet zijn dat bij de Canon niet is?
              Natuurlijk werkt zo'n test het beste met open diafragma, maar bij een vergelijking zou ik toch ook foto's nemen met dezelfde instelling, bv 20mm 5.6
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Van wie moet dat??
                Je vergelijkt Canop op 22-4.5 met Sigma 20-5.6, dat scheelt serieus een stuk in de scherptediepte die je mag verwachten.
                Op basis van deze foto's is het ook niet alsof de lijn die scherp moet zijn dat bij de Canon niet is?
                Natuurlijk werkt zo'n test het beste met open diafragma, maar bij een vergelijking zou ik toch ook foto's nemen met dezelfde instelling, bv 20mm 5.6

Mag ik deze beide lenzen met hun grootste diafragma opening dan niet met elkaar vergelijken.
                Gezien het groote prijsverschil vindt ik die stop tussen beide lenzen niet echt de moeite waard.
                Laat staan het verschil in scherpte bij beide lenzen.

Waar het me vooral echt om gaat, is dat er zelfs veel verschil is tussen exact dezelfde lenzen.
                Zo vergelijkte ik enkele jaren geleden een Canon 28-135, waarvan er 3 stuks vooradig waren in de winkel met elkaar.
                Man, man, man toch, wat een verschil zat er hier onderling tussen.
                Deze zaken kom je soms zelfs in verschillende reviews tegen.

Daarom stelde ik me dan ook de vraag (zie tittel) is er nog een kwaliteitscontrole op de verschilende lenzen/merken, alvorens deze de deur uit gaan

Ik baal ervan, om steeds met een test chart in de winkel te moeten staan en zelf de lens met de beste kwaliteit te moeten nemen.
                Sony A7 mkIII

Comment

Ik vind het prima als je lenzen vergelijkt, is bijna een 2e hobby van me. Maar om 2 types/merken van verschillend fabricaat te vergelijken met verschillende instellingen en daar dan al conclusies aan te verbinden vind ik wel ver gaan. Bijvoorbeeld het andere hier getoonde exemplaar heeft dezelfde afwijking. Kan ook een keuze van Canon zijn om deze lens binnen de marges ietsje te laten backfocussen voor meer scherptediepte.
                  Dat de marges van fabrikanten nogal ruim zijn, ben ik helemaal met je eens. Dan gaat het niet alleen om AF, maar ook om juist centreren, midden- en randscherpte enz.
                  Het is inderdaad erg jammer dat bij sommige lenzen maar 1 of 2 op de 10 exemplaren de haalbare kwaliteit ook halen (meestal is het meer op de tien, maar echt 100% halen ze nooit). Dit geldt helaas ook voor alle fabrikanten en ook niet alleen bij prosumer lenzen.
                  Last edited by Spanjaart; 7 juni 2008, 18:07.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Stel ik koop willekeurig een lens zonder deze eerst te testen in de winkel.
                    Kan ik dan binnen een bepaalde termijn deze kosteloos laten herstellen/calibreren bij de fabrikant en wordt deze steeds vervangen door een ander exemplaar
                    Sony A7 mkIII

Comment

Callibreren is geen probleem, daarbij wordt de lens niet omgewisseld.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Callibreren is geen probleem, daarbij wordt de lens niet omgewisseld.
                        Wordt dit gratis gedaan of zijn er alleen maar bepaalde winkels die dit gratis laten doen
                        Sony A7 mkIII

Comment

Bijvoorbeeld het andere hier getoonde exemplaar heeft dezelfde afwijking.
                          Zelf heb ik gehoord '1/3 ervoor en 2/3 er achter is normaal', klopt dat dan niet ?

Comment

Zou best eens waar kunnen zijn, het lijkt me ook niet dat er in dit geval echt iets aan de hand is.
                            Als ik een 90mm 2.8 en een 100mm 2.0 zo ga vergelijken zullen de verschillen nog wel groter zijn.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

1. een paar millimeters in groothoek geven veel meer verschil dan in tele
                              2. AF is een feature van de body, niet van de lens, dus best scherpte testen met MF
                              3. natuurlijk met hetzelfde diafragma, want hoe groter de opening hoe minder scherpte
                              4. het is niet de scherpte die een foto 'pakkend' maakt
                              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                              X