Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40 + 70/300mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D40 + 70/300mm?

Ik heb momenteel een Nikon D40 met dubbele kitlens
    (AF-S DX 18-55 MM en AF-S DX 55-200 MM )

Nu overweeg ik er nog een lens bij te kopen: de
    AF-S VR 70/300mm f/4.5-5.6G /IF ED

Denken jullie dat dit zinvol is?
    Is er een andere/betere lens die meer geschikt?

Alvast bedankt!

Re: Nikon D40 + 70/300mm?

Hi

De AF-S 70 /300 VR is een zeer goede lens voor zijn geld.
    Maar het maak dan wel je 55 200 overbodig.
    Als plaatsvervanger hiervan is dit toch zinvol, daar je 55 200 geen VR heeft, wat in uiterste telestand toch een pluspunt is
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

Comment

Gisteren kwam ik een vriend tegen die -nogal intensief- bezig is met fotografie en die zei dat ik ook best eens investeerde in een lichtsterke lens zoals de 50mm f/1.8 (vooral omdat ik ook graag enkele foto's op een lokaal festivalletje zou nemen)..

Is dit een wijze investering? Is het inderdaad waar dat de lichtsterkte van de andere lenzen f/4.5-5.6 bij bvb die 70/300 VR een probleem zou zijn?

Maakt het veel verschil dat deze lens "AF" is ipv "AF-S"?
      Last edited by Pieter_T; 11 juni 2008, 18:04. Reden: Vraag over AF vergeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter_T Bekijk bericht
        Gisteren kwam ik een vriend tegen die -nogal intensief- bezig is met fotografie en die zei dat ik ook best eens investeerde in een lichtsterke lens zoals de 50mm f/1.8 (vooral omdat ik ook graag enkele foto's op een lokaal festivalletje zou nemen)..

Is dit een wijze investering? Is het inderdaad waar dat de lichtsterkte van de andere lenzen f/4.5-5.6 bij bvb die 70/300 VR een probleem zou zijn?

Gewone AF werkt niet op een D40, wegens het niet aanwezig zijn van een scherpstelmotor in de D40, en ja voor festivals ed. is een lichtsterke Prime een goede investering.

Comment

Hi

Het verschil tussen AF en AFS is dat deze laatste een hulpmotor heeft in de lens zelf wat resulteerd in zeer snelle focus.
          Lichtsterke lenzen zijn altijd een pluspunt en meegenomen maar niet altijd een must.
          Zie volgende foto's, genomen met de oude AF D 70 - 210 / 4.5 -5.6

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Oordeel zelf maar
          Mvg,
          SW
          BD1071BE

Comment

Hoe moet ik "werkt niet" dan verstaan? In de zin van "de lens gaat ni op dit toestel" of eerder in de zin van "handmatige scherpstelling gaat wel".. Als het handmatig wel gaat, is dit dan makkelijk te doen? Of niet aan te raden?

Want bvb de Nikon 50mm f1.8 AF D f is te koop voor een zeer schappelijke prijs, als ik een AF-S lens moet kopen met een goede lichtgevoeligheid ben ik direct veel meer kwijt..

Comment

Het is geen wijze investering, tenzij je op een festival manueel wenst scherp te stellen. De 50mm ga je manueel moeten bedienen met de D40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                Hi

Het verschil tussen AF en AFS is dat deze laatste een hulpmotor heeft in de lens zelf wat resulteerd in zeer snelle focus.
                Lichtsterke lenzen zijn altijd een pluspunt en meegenomen maar niet altijd een must.
                Zie volgende foto's, genomen met de oude AF D 70 - 210 / 4.5 -5.6

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Oordeel zelf maar
                Als ik deze foto's zie denk ik dat deze ongeveer zijn hetgene dat ik probeer te bereiken.. De foto's lijken wel overdag genomen te zijn.. Kan je hetzelfde resultaat krijgen 's avonds?

Comment

Deze foto's zijn genomen in open lucht tussen 20.00 en 22.00
                  Dus niet echt licht. rekening houdend zaterdag 31 mei.
                  Dag met veel donkere bewolking
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

Comment

Als ik deze foto's zie denk ik dat deze ongeveer zijn hetgene dat ik probeer te bereiken.. De foto's lijken wel overdag genomen te zijn.. Kan je hetzelfde resultaat krijgen 's avonds?
                    Als 't donker is, ga je toch wel lichtsterkte te kort komen... Ik heb nog maar één concertshoot gedaan, gespreid over twee avonden, en wat was ik blij dat ik een 50mm F1,4 had...
                    Het resultaat. Eerste twee foto's op F 1,4 ISO 400, laatste op F2 ISO 400, sluitertijden rond 1/100ste.

Sigma heeft een 50mm F1,4 HSM en een 30mm F 1,4 HSM. Deze stellen wel automatisch scherp. Kwaliteit laat ik in 't midden, ken ze niet genoeg. Je praat dan wel over een heel ander prijskaartje dan een 50mm F 1,8.

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                    Deze foto's zijn genomen in open lucht tussen 20.00 en 22.00
                    Dus niet echt licht. rekening houdend zaterdag 31 mei.
                    Dag met veel donkere bewolking
                    Je gebruikt een D300... kan je er ook even bijzeggen op hoeveel ISO ze gemaakt zijn. Er is namelijk een redelijk groot verschil tussen ISO 1600 op een D40 of op een D300, wat de beeldkwaliteit betreft en de korrelvorming.
                    Last edited by FestinaLente; 11 juni 2008, 19:05.

Comment

De iso varieerde van 800 tot 1250
                      met snelheden 250 - 320 Sorry soms 400 ook zie ik nu juist
                      Last edited by Soeki Wan; 11 juni 2008, 19:07. Reden: Aanpassen sluitersnelheden
                      Mvg,
                      SW
                      BD1071BE

Comment

Is handmatig scherpstellen moeilijk? Of is het enkel een kwestie van genoeg oefenen?

Comment

Is handmatig scherpstellen moeilijk? Of is het enkel een kwestie van genoeg oefenen?
                          Je hebt twee lenzen die je op manueel kan zetten, probeer het eens, bij bewegende onderwerpen, zoals zangers op een festival. Niets is onmogelijk, maar de éne zal er handiger in zijn dan de andere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Je hebt twee lenzen die je op manueel kan zetten, probeer het eens, bij bewegende onderwerpen, zoals zangers op een festival. Niets is onmogelijk, maar de éne zal er handiger in zijn dan de andere.
                            Nu je het zegt vraag ik me af waarom ik daar zelf niet op gekomen ben..
                            Binnekort eens proberen voordat ik beslis ofdat ik er een koop of niet!

Alvast bedankt voor de goede uitleg!

Comment

Niet echt mijn ding, ligt van persoon tot persoon.
                              Er zijn mensen die er weg mee kunnen, anderen zoals ik die er blijven mee sukkelen.

Mischien toch een afs lens kopen.

Of als je in de mogelijkheid bent even een lensje lenen en eens proberen.
                              Dan doe je geen onnodige aanschaf.
                              Mvg,
                              SW
                              BD1071BE

Comment

Working...
                              X