Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omrekening optische zoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Omrekening optische zoom

Ik heb nu een Canon IXUS60 in gebruik.
    Deze heeft een 3x optische zoom.

Op het internet heb ik gevonden dat dit overeenkomt met 35mm - 105 mm (vergelijkbaar met kleinbeeld (35mm camera)).

Als ik dit moet omrekenen naar "eigentijdse" zoommaten, moet ik dan 35mm en de 105 mm delen door 1,6 ?

Dan zou een vergelijkend objectief moeten worden 22mm - 66mm??

Alvast bedankt voor de reactie.

Massa.
    Sony DSRL-A300 met SONY-lens CZ Vario-Sonnar DT 3.5-4.5/16-80 mm ZA - Flitser HVL-F58AM.

Re: Omrekening optische zoom

Als je een vergelijkbare lens wil op een Canon DSLR met 1,6x cropfactor (40D/400D/450D...) dan moet je daar een 22-65mm lens opzetten.
    Maar die bestaat niet, je kan dan eventueel voor de kitlens kiezen, de EF-S 18-55 met of zonder beeldstabilisatie (maar die met stabilisatie is wel veel beter), of een EF-S 17-85 IS (of één van de alternatieven van Sigma, tokina en Tamron).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door massa Bekijk bericht
      Ik heb nu een Canon IXUS60 in gebruik.
      Deze heeft een 3x optische zoom.

Op het internet heb ik gevonden dat dit overeenkomt met 35mm - 105 mm (vergelijkbaar met kleinbeeld (35mm camera)).

Als ik dit moet omrekenen naar "eigentijdse" zoommaten, moet ik dan 35mm en de 105 mm delen door 1,6 ?

Dan zou een vergelijkend objectief moeten worden 22mm - 66mm??

Alvast bedankt voor de reactie.

Massa.
      Neen, merendeel van de mensen rekenen om naar kleinbeeldformaat, er worden digitaal zoveel verschillende deelfactoren gebruikt, Nikon bv. 1,5, Canon 1,6 en 1,3 dacht ik, en dan heb je er nog een paar.

Comment

Het wordt een Canon.
        Dan is er een omrekening met 1,6.

Nog bedankt voor de reacties.

Massa.
        Sony DSRL-A300 met SONY-lens CZ Vario-Sonnar DT 3.5-4.5/16-80 mm ZA - Flitser HVL-F58AM.

Comment

Mag ik even ?
          De optische zoom blijft gelijk of je nu FF werkt of met een crop 1,6 of 1,3 of wat dan ook.
          De zoom is de verhouding tussen beginbrandpunt en de eindbrandpunt
          Een 3x zoom ?
          100-300
          22-66
          10-30
          Deze zijn alle drie 3x optische zooms. Het resultaat is wel iets helemaal anders als je ermee werkt ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door massa Bekijk bericht
            Zo laten (35-105) want de 35mm maat is de standaard ook als je met crop werkt.
            Karel

Comment

Working...
            X