Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is 50mm echt 50mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• is 50mm echt 50mm

Hai,

Ik heb gehoord dat wanneer je een lens op een DSLR camera zet, dat de werkelijke x-aantal mm hoger ligt dan wat op je lens staat. Iemand wist me te vertellen dat wanneer ik de Canon f1,8 II 50mm op mijn 400D plaats, dat ik eigenlijk een 80mm heb.

Ik heb ook een 18-200 Sigma OS DC, wat is dan de werkelijke waarde van die 18 en van die 200?

alvast bedankt

Michael
    Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
    I'm a rookie

Re: is 50mm echt 50mm

Als ik mij niet vergis moet je een factor 1.6 bijtellen, dit heeft te maken met de kleinere sensor.
    Dus je 50 mm is 80 mm
    een 18 - 200 is 28.8 - 320 mm
    http://www.torekefoto.be

Comment

Volgens mij moet je bij Canon vermenigvuldigen met 1,6 en bij Nikon/Sony met 1,5 (ik weet niet hoe het zit met Pentax en Olympus maar vermoedelijk is het gelijkaardig).
      Heeft te maken met de grootte van de sensor (die kleiner is dan de film in een analoge camera) - voor de technische uitleg, over naar familie

Een uitzondering vormen de zogenaamde 'full frame' camera's omdat daar de grootte van de sensor gelijk is met de film van vroeger
      Sony A7RII - A7R - α900 - α700 // M 50 1.7 / ζ 70 2.8 / M 85 1.4G / CZ 135 1.8 / ζ 12-24 / M 17-35 3.5G / M 28-70 2.8G / S FE4/70-200 G OSS / Beercan / ζ 70-200 2.8 / ζ 150-500

Comment

ah ok,

dus als ik ooit een 10mm fisheye zou willen gebruiken moet ik naar een 6mm lens zoeken ...

Voor welke toestellen kloppen de mm dan wel? Aangezien bijna iedere prof met een DSLR camera werkt, waarom passen ze dan niet het aantal mm op de lens aan en schrijven ze 28-320 ipv 18-200

bedankt voor je snelle reactie
        I'm a rookie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NOD Bekijk bericht
          Als ik mij niet vergis moet je een factor 1.6 bijtellen, dit heeft te maken met de kleinere sensor.
          Dus je 50 mm is 80 mm
          een 18 - 200 is 28.8 - 320 mm
          niet bijtellen, maar vermenigvuldigen.

De objectieven zijn berekend op het 35mm kleinbeeldformaat. Afmeting van een filmpje van vroeger (voor sommigen). Omdat je sensor 1.6 maal kleiner is, lijkt het alsof je 1.6 maal inzoomt.

Comment

Het is vaak misleidend, die factor. Het is niet dat een 50 mm een 75 mm lens wordt op een full frame sensor, maar het beeldformaat (de uitsnede) komt overeen met een 75 mm lens ... als ik het goed heb begrepen
            Last edited by kdm; 28 mei 2008, 19:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saber Bekijk bericht
              ah ok,

dus als ik ooit een 10mm fisheye zou willen gebruiken moet ik naar een 6mm lens zoeken ...

Voor welke toestellen kloppen de mm dan wel? Aangezien bijna iedere prof met een DSLR camera werkt, waarom passen ze dan niet het aantal mm op de lens aan en schrijven ze 28-320 ipv 18-200

bedankt voor je snelle reactie
              Omdat de brandpuntsafstand een lenseigenschap is ?
              Omdat sommige mensen in termen denken in termen van vergrotingsmaatstaf en anderen in beeldhoek ?
              Omdat sommige dozenschuivers van de hele zaak niks begrijpen ?

Heel vroeger, toen de dieren nog spraken en fotografen nog zelf scherpstelden werkte iedereen met een sensor van 24/36 mm en bestond deze discussie niet want de middenformaters wisten genoeg om deze discussie te mijden.
              Tegenwoordig wekken de dozenschuivers de illusie dat, als je een dia met een zelfde lens projecteert op een steeds kleiner scherm je een steeds sterkere tele hebt.

Tot een paar jaar geleden zaten er bij Tuyttens Brugge nog dergelijke dozenschuivers, hoe het nu zit weet ik niet want sinds mijn ruzie met "mijnheer ik verkoop hier al 8 jaar dus...." kom ik er nooit meer.

In feite dacht ik dat deze hele toestand allang was uitgeklaard maar blijkbaar zijn er nog altijd dozenschuivers aktief.

PaulM

Comment

sorry dat ik niet van start kan gaan met 25 jaar ervaring hoor...

Ik ben nu eenmaal een beginner en dacht dat dit forum een goed plaats was om mijn kennis snel uit te breiden
                I'm a rookie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saber Bekijk bericht
                  sorry dat ik niet van start kan gaan met 25 jaar ervaring hoor...

Ik ben nu eenmaal een beginner en dacht dat dit forum een goed plaats was om mijn kennis snel uit te breiden
                  Dan ben je hier inderdaad op de goede plaats!
                  Je niet laten afschrikken he
                  Mvg Tim

Comment

Inderdaad, de reactie van PaulM draagt niet echt bij tot een leerzaam forum

Comment

Een 50mm blijft op een cropcamera 50mm. Alleen door de cropfactor (bij Canon 1.6x , bij Nikon, Sony & Pentax 1.5x en bij Olympus zelfs 2x) is het 'field of view' anders dan bij de vroegere analoge camera's. Uitgaande van de 1.6x crop lijkt het beeld van een 50mm brandpunt (de field of view) dus hetzelfde als een 80mm brandpunt op een full frame camera.

Er wordt dus vaak 'teruggerekend' naar full frame formaat maar da's mijns inziens eigenlijk onzin. Ik ben zelf bijv. pas met fotografie begonnen sinds de cropcamera's en ken dus alleen maar de FOV van cropcamera's. Ik heb dan ook totaal geen associatie met het 50mm beeld op een FF. 50mm is gewoon 50mm en is een mooi brandpuntsafstand voor bijv. close-up portretfotografie. (hoewel ik hier liever een iets langere brandpunt voor gebruik...)
                      Last edited by MarkEL; 28 mei 2008, 22:17.
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Op een 5D is een 50mm nog 50mm want die is full frame
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Misschien is dit een interessant draadje voor jou.

Voor een vergelijking van brandpuntsafstanden moet je hier zijn.
                          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ondanks een 50mm dus het effect heeft van een 80mm op een crop camera vraag ik mij af of dit dan wel een handige portret lens is. Een crop zorgt er niet voor dat de vertekening verdwijnt toch???

Zou je in theorie dan niet altijd gewoon een 85mm moeten gebruiken op ff of 1.6 om geen vertekening te krijgen?
                            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                              Ondanks een 50mm dus het effect heeft van een 80mm op een crop camera vraag ik mij af of dit dan wel een handige portret lens is. Een crop zorgt er niet voor dat de vertekening verdwijnt toch???

Zou je in theorie dan niet altijd gewoon een 85mm moeten gebruiken op ff of 1.6 om geen vertekening te krijgen?
                              Een 50mm geeft geen vertekening hoor, niet op een crop en niet op een ff. Maar ik gebruik wel de 85mm voor portret. Alleen al om niet met je lens onder het model haar neus te zitten.
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

Comment

Working...
                              X