Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

all round lens voor Pentax

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• all round lens voor Pentax

Een kennis wil zich een Pentax K10 of diens broertje Samsung Gx10 (als ik me niet in de typeaanduiding vergis) met kitlens 18-55 aanschaffen. Met de nieuwe modellen van Pentax in de uitstalramen zijn de "oudjes" interessant qua prijs.

Nu zou hij graag om mee te starten (en met de vakantiereis in het vooruitzicht) er een "wandellens" bij kopen, genre 18-200 of 18-250. De plaatselijke fotoboer raadt hem een Sigma 18-200 (zonder stabilisatie, want in de body) aan. Die combinatie zou hem momenteel op een 850 euro komen, ruim binnen zijn budget van 1000 euro en dus nog ruimte voor tas, SD-kaartjes, polarisatiefilter, ...

Goede keuze?
    Of is een Tamron lens beter op een Pentax/Samsung DSLR?

Re: all round lens voor Pentax

Naar het schijnt is de tamron 18-250 is altijd een goeie keuze.
    Deze is trouwens dezelfde lens als de Pentax DA 18-250mm. Afhankelijk van waar je kijkt is de één goedkoper dan de ander.
    Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

Comment

Dat was mijn gedacht en voorstel eigenlijk ook. Alhoewel tamelijk ongefundeerd want het is die "naar het schijnt" (die jij ook gebruikt ) die mij een beetje wringt.

Zijn er andere Pentaxers die een nuttige inbreng kunnen doen?

BTW: het is de Samsung geworden, voorlopig enkel met kitlens 18-55.

Comment

ik heb nog een sigma 18-200mm 3.6-6.3 ofzo liggen die weg mag
        wegens nieuw materiaal
        is nog maar van oktober/november
        niet zoveel gebruikt dus...

Comment

In dit geval is deTamron zeker de beste keuze

Comment

In de meeste tests is de Tamron 18-250 duidelijk de betere tov de 18-200 van Tamron en Sigma. Enkel de Nikon 18-200 VR komt hier nog duidelijk bovenuit (ook in prijs).
            De Sigma 18-135 zou ook in de scope kunnen vallen, maar hier heb ik enkel slechte dingen over gehoord, vooral mechanisch.

Dus aanrader zou ook de Tamron of Pentax 18-250 zijn. De Pentax heeft wel andere coating (SMC).
            Te veel lenzen en te weinig tijd.
            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

ps. Ik gebruik de 16-45 en 50-200 van Pentax als mijn reiskit. Zeker de 16-45 is een aanrader. Alternatief is de Sigma 17-70 en binnenkort de Pentax 17-70.
              Te veel lenzen en te weinig tijd.
              http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
                ps. Ik gebruik de 16-45 en 50-200 van Pentax als mijn reiskit. Zeker de 16-45 is een aanrader. Alternatief is de Sigma 17-70 en binnenkort de Pentax 17-70.
                je neemt de woorden uit mn toetsenbord. ik heb net dezelfde combinatie. Werkt inderdaad zeer fijn. Die 16-45 zit er voor 90% van de tijd op.
                http://www.effieweg.tk

Comment

Jullie raad (Tamron 18-250) komt overeen met hetgeen ik mijn collega had aangeraden. Ik zal hem dus deze middag (als ik hem zie) vertellen dat BD er ook zo over denkt.

Over de 16-45: qua prijs is die wat duurder, geloof ik. Of deze lens (of de 17-70) iets is naar zijn gading moet hij zelf maar uitmaken. Voorlopig wil hij zich enkel nog een universele 'wandellens' voor op vakantie aanschaffen.

Komend van een compactje wil hij ook eerst het toestel onder de knie krijgen.
                  Toch bedankt voor jullie advies.

En moesten er nog BD-ers zijn die iets willen toevoegen aan dit topic, laat maar komen!

Comment

Een vriend van mij kocht een K20 met de Tamron 18-250. Hij had serieuze problemen met back-focus. Vergelijkende tests met mijn Pentax 18-250 gaven die problemen niet. Gelukkig wou de verkoper zijn Tamron terugnemen en een (iets duurdere) Pentax leveren. Probleem opgelost.

Comment

Interessant verhaal, zeker aangezien voor zover ik weet (wiebennekik?) de Tamron en de Pentax identiek zouden zijn (en zelfs uit de zelfde fabriek zouden komen).
                      Exemplarisch?

Comment

Dat klopt, de Pentax wordt ook bij Tamron gemaakt, maar volgens een specifiek lastenboek van Pentax (zegt de verkoper...)

Comment

Working...
                        X