Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 f2.8 : Sony of Sigma ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-200 f2.8 : Sony of Sigma ??

Hallo,

Ik ben van plan me een lichtgevoelige tele aan te schaffen voor op mijn Sony A350 en vraag me af of het kwaliteitsverschil tussen een Sigma en een Sony het prijsverschil rechtvaardigt ... Of heeft het puur met de naam te maken ?
    Is er een wezenlijk verschil dat deze extra investering (= verdubbeling) de moeite waard maakt ?

Alvast bedankt voor jullie meningen of ervaringen met een gelijkaardige combinatie ...

Peter
    Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
    Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

Re: 70-200 f2.8 : Sony of Sigma ??

Tja, ik stond zelf ook voor de keuze tussen de Sigma en de Canon 70-200 L f2.8. Maar voor het prijsverschil koop ik me liever een bijkomende lens, want het geld groeit niet aan de bomen.

Als je géén toegevingen wilt doen aan beeldkwaliteit zal je waarschijnlijk best voor de Sony G lens gaan, maar ik ben zéér tevreden over mijn Sigma tot nu toe. Ze voldoet aan mijn verwachtingen, is scherp en snel. Maar ik heb de L-lenzen zelf nog niet getest.

Volgens mij moet je eerst uitmaken wat je er aan wilt geven en dan kiezen. En daarna moet je leren werken met je materiaal. Ik zag onlangs iemand foto's nemen met een canon 70-200 2.8 IS tijdens een concert, maar de resultaten waren bar slecht omdat die persoon blijkbaar z'n toestel nog niet kende.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Denk eraan dat Sigma ook een HSM versie voor Sony heeft aangekondigd (voorlopig nog niet te verkrijgen denk ik)

Als je omwille daarvan zou twijfelen niet onbelangerijk om te weten lijkt mij?

Comment

Ik vind voor jou een moeilijke keuze! (Heb wel makkelijk spreken want ik heb er zelf eentje )

De Sony (lees: Minolta) is zonder meer een über lens (binnenkort verschijnt er een photozone review van deze lens trouwens) hieronder de conclusie van het strenge duitse tijdschrift color foto:

"German magazine Color Foto test results at 70mm, 135mm and 200mm
        21/23/18 out of 30 on sharpness
        28/28/27 out of 30 on contrast
        16/18/14 out of 20 on centering
        3/9/7 out of 10 on distortion
        9/8/7 out of 10 on vignetting

That makes it 79 out of 100 total and that is the best score by a 70-200mm f/2.8, 3 points ahead of the Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8 G IF ED and 4 points ahead of the Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM"

De Sigma staat er niet bij, maar je mag er vrij zeker van zijn dat de Sigma niet ver van deze scores zou liggen (heb al enkele malen gelezen van mensen die de sigma beter vinden dan de canon?? wide open althans...)
        En prijs/kwaliteit zeker de beste keuze zal zijn... (Zeker nu sigma HSM geïntroduceerd heeft voor deze lens voor Sony -> officieel verwacht tegen augustus)

Nog iets bijkomstig is dat Sony tot 31 maart een cashback gaf (in Nederland maar dat is geen probleem...vraag maar aan enkele forumgebruikers ) van 500 euro! In sommige bekende winkels werd dat dus na cashback 1400 euro...

Wil je top-top-> Sony (grote cashback gemist, "bestaande" kans dat deze lens vervangen wordt door een goedkopere CZ versie...volgens (wilde) geruchten...)
        Wil je prijs/kwaliteit top-> Sigma (wachten tot augustus)

Als je de lenzen niet in de meeste veeleisende situaties gebruikt, zal je er vrij weinig van de verschillen merken denk ik...

Heb je andere topic gelezen over de vraag naar een tele, maar heb niet gepost omdat het een beetje "vaag" overkomt...Je hebt tele's ook in alle maten en prijzen naargelang het doel dat je voor ogen hebt...

Ik heb mij nu beetje pro-sigma uitgelaten, maar om het nog moeilijker te maken, moest ik opnieuw voor de keuze staan, zou ik opnieuw de volle prijs betalen van de Sony zonder veel twijfel, maar wel wachten tot augustus

Comment

ik denk dat het prijsverschil ook ligt bij de elektronica. Als je bv de keuze hebt tussen een Sigma en Sony, kan je mss beter kiezen voor sony omdat die geoptimaliseerd is qua elektronica voor sony, Sigma zal dit dan bv niet hebben. Maar ik denk dat dat dan ook het enigste verschil is. Qua lenskwaliteit denk ik niet dat er veel verschil is; tenzij je natuurlijk een Carl Zeiss lens neemt...
          Ik zou persoonlijk geld uitsparen en voor de Sigma gaan. Met de rest kan je andere dingen mee doen.

Comment

Bedankt allemaal voor de reacties
            Niet dat het er veel makkelijker op wordt, zeker gezien het feit dat de HSM-uitvoering van Sigma nog niet beschikbaar is voor Minolta.

Heeft er iemand van jullie ervaring met de Minolta 80-200 f2.8 ? Is dit een waardig alternatief voor de eerder genoemde objectieven ?

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterMac Bekijk bericht
              Heeft er iemand van jullie ervaring met de Minolta 80-200 f2.8 ? Is dit een waardig alternatief voor de eerder genoemde objectieven ?
              Hangt ervan af welk model... Er is de eerste versie, zwart zonder High Speed; en er is volgende: wit en HS.

De eerste versie is trager dan de Sigma's, maar levert wel de mooie Minolta G-beelden. En dan gaat het niet over scherpte, want daar zal de Sigma zelfs iets beter scoren volgens mij, maar de Minolta heeft een betere mix van kleur, contrast en bokeh. Goedkoop zijn ze echter niet echt (waarschijnlijk ook omdat ze niet echt gemakkelijk te vinden zijn).

De tweede versie voegt aan die kwaliteiten nog HS toe, dus een betere AF-snelheid. De Sigma's zullen een ietsje minder snel zijn. Dat was althans mijn gevoel op het moment dat ik de twee samen in huis had.

Wel is het zo dat de 80-200 G HS een "monster" van een AF-motor in huis heeft. De motor werkt echt heel "agressief". Je voelt de lens af en toe schokken in je handen als de AF-motor een krachtige beweging uitvoert. Persoonlijk heb ik toen deze Minolta verkocht en mijn Sigma gehouden... Daar komt bij dat deze versie tegenwoordig ook al gauw meer dan €1200 kost.

Als je over dit soort bedragen gaat spreken, vind ik persoonlijk de nieuwste SSM een veel beter keuze. Die werkt snel, ongelooflijk zachtaardig en stil, en levert dezelfde G-beelden !

Op www.dyxum.com kan je over deze lenzen heel wat lectuur vinden .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jap@a Bekijk bericht
                Denk eraan dat Sigma ook een HSM versie voor Sony heeft aangekondigd (voorlopig nog niet te verkrijgen denk ik)

Als je omwille daarvan zou twijfelen niet onbelangerijk om te weten lijkt mij?

Op dpreview staat begin augustus.
                As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                like.no.other

Comment

Om even in te pikken hierop: weet er iemand of de Sony 70-200 ook op een Dynax 9 werkt? De meningen hierover zijn blijkbaar verdeeld??

Comment

Heb nooit een vergelijkende test van beide lenzen gezien, sommige gebruikers beweren dat de minolta/sony versie de beste van alle 70-200 f 2,8 lenzen is, of het werkelijk zo is weet ik niet, maar het is wel een schitterende lens.
                    Waarschijnlijk zullen het contrast en de kleuren, en ook het bokeh van de minolta/sony lens beter zijn dan deze van de sigma.
                    Hangt een beetje van je eigen wensen en gebruik af, de Sigma zal zeker niet slecht zijn, integendeel, maar de Sony lens heeft waarschijnlijk juist dat tikkeltje meer, maar heb je dit nodig ???
                    Als je een sony lens kunt vastkrijgen voor rond de 1400 euro zou ik deze kiezen, anders zou ik voor de Sigma versie met ingebouwde Af-motor gaan.

Waarschijnlijk komt er een sony/carl zeiss versie van deze lens in het kader van de nieuwe FF-body welke heel in kort zal gelanceerd worden. (waarschijnlijk nog voor de zomer). Maar ik verwacht niet dat die goedkoper gaat zijn dan de huidige versie.
                    Heb je de Sony 70-300 G lens al eens bekeken, is minder lichtsterk maar veel beter van prijs, voldoet deze niet aan je eisen ??

Sommige personen (min of meer insiders) voorspellen een zomer offensief van Sony, wat dit inhoud weet ik niet, maar zou het kunnen dat ze met de prijzen gaan spelen ??
                    Last edited by puerte; 26 mei 2008, 19:51.

Comment

En om het nog lastiger te maken: Tamron heeft ook ene nieuwe 70-200 mm F/2.8, die al beschikbaar is voor de canon mount. Op het canon lenzenforum van dpreview is deze al een aantal maal (heel positief) besproken.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oxyopes Bekijk bericht
                        Om even in te pikken hierop: weet er iemand of de Sony 70-200 ook op een Dynax 9 werkt? De meningen hierover zijn blijkbaar verdeeld??
                        Dat de meningen verdeeld zijn, heeft te maken met het feit dat de 70-200 een SSM lens is, dit geldt voor alle SSM lenzen: De dynax 9 kan enkel SSM lenzen sturen als het een chip-upgrade heeft gehad (was destijds "gratis" als je een SSM lens kocht)

Volgend pas verschenen artikel kan wel interessant zijn voor de dynax 9 liefhebbers!

Vandaar de "verdeelde" meningen, het antwoord is dus: ja, mits (zo goed als niet meer te verkrijgen) upgrade van bepaalde chip onderdelen in de dynax 9.

Comment

Voor wat het waard is na alle informatie die hierboven al is gegeven, ik ben zeer tevreden met mijn Sigma 70-200 (zelfs zonder HSM). Ik gebruik de lens nu met een A700 en dan is ze ruim snel genoeg om rennende windhonden op het strand vast te leggen (en wie ze al eens heeft zien crossen weet dat het een uitdaging is).
                          Wel is er een enorm verschil in focus-snelheid met de KM 5D die ik daarvoor had.
                          Sony A7RII - A7R - α900 - α700 // M 50 1.7 / ζ 70 2.8 / M 85 1.4G / CZ 135 1.8 / ζ 12-24 / M 17-35 3.5G / M 28-70 2.8G / S FE4/70-200 G OSS / Beercan / ζ 70-200 2.8 / ζ 150-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SweetAsPepper Bekijk bericht
                            Voor wat het waard is na alle informatie die hierboven al is gegeven, ik ben zeer tevreden met mijn Sigma 70-200 (zelfs zonder HSM). Ik gebruik de lens nu met een A700 en dan is ze ruim snel genoeg om rennende windhonden op het strand vast te leggen (en wie ze al eens heeft zien crossen weet dat het een uitdaging is).
                            Wel is er een enorm verschil in focus-snelheid met de KM 5D die ik daarvoor had.
                            Komt omdat de A700 een vrij sterke ingebouwde AF motor heeft, en daarbij een zeer nauwkeurig en snel AF-systeem.
                            HSM is bij standaard en groothoek bereiken niet altijd een voordeel qua snelheid, maar is wel geruisloos. Bij tele zal HSM/SSM wel sneller zijn, maar of het practisch veel voordeel biedt weet ik niet.
                            Maar als ik kan kiezen zou ik toch voor de SSM versie gaan.
                            Allesinds lees regelmatig dat de meeste gebruikers van de Sigma versie best tevreden zijn met deze lens.

Comment

Na het lezen van veel reviews en reacties en na het nadenken (lees : twijfelen) over leveringstijden, aankondigingen, snelheid, ... uiteindelijk een keuze gemaakt
                              Sinds gisteren is bibi de fiere eigenaar van een Minolta 80-200 f2.8

Gr,

Comment

Working...
                              X