Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 met 50-500 op safari

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D300 met 50-500 op safari

Ik was afgelopen weekend op safaritrip door het Addo Elephant park in Zuid-Afrika en het was voor de eerste keer dat ik deze combinatie van D300 met de Bigma gebruikte op safari.
    Wat me opviel was dat veel van de foto's toch overbelicht werden. Door 0.3 tot 0.7 dicht te snoeren ging het al wat beter maar toch was de lichtmeting iets waar ik nog controle over moet krijgen. Wat me deze keer wel duidelijk is geworden is dat deze lens die ik voorheen altijd gebruikte op een tripod voor vogelfotografie voldeed maar als je in een jeep zit het toch een ander paar mouwen wordt.

Nu begin ik toch meer en meer het nut in te zien van een lens met VR-IS of OS of hoe de verschillende makers het ook mogen noemen. Met zo'n lens uit de hand fotograferen lukt mij althans niet om scherpe foto's te maken. k had het voordeel om alleen te zijn met de gids en stelde me voor hoe het zou zijn geweest met families op de jeep die van links naar rechts sprongen Geen idee wat de ervaringen zijn van de andere forumlezers maar ik denk toch even flink door te sparen voor een andere lens die dit toch VR aan boord heeft.

Een andere vaststelling is dat een prime van bv. 500 ideaal zou zijn voor vogelfotografie maar is dan weer teveel voor het grotere wild dat zich op enkele meters afstand bevind. Een hele glaswinkel meesleuren is A. niet goed voor de portefeuille (dan ook een 2de body nodig) en B. al helemaal niet goed voor de rug. Ik wacht nog even af wat de reviews zeggen over de Sigma 150-500.

Re: D300 met 50-500 op safari

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
    Een hele glaswinkel meesleuren is A. niet goed voor de portefeuille (dan ook een 2de body nodig) en B. al helemaal niet goed voor de rug. Ik wacht nog even af wat de reviews zeggen over de Sigma 150-500.
    Ik heb zomaar het idee dat dat een fractie vn de kosten zijn als ik de prijzen van die lange lichtsterke primes zie, daar moet best een nog D60 bij kunnen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Even een vraag, kon je met de goede iso van de D300 niet boven de de 1/750e komen daar ?

Met enige oeffening is die wel handheld te gebruiken hoor, zeker met een toestel als jij hebt.

Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Ik dacht het ook, snelle sluitertijd en hoge iso, misschien niet geprobeerd daar de jeep zo snel reed en geen tijd om na te denken?

Comment

laat eens wat resultaten zien, ben ik benieuwd naar.
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
            Ik was afgelopen weekend op safaritrip door het Addo Elephant park in Zuid-Afrika en het was voor de eerste keer dat ik deze combinatie van D300 met de Bigma gebruikte op safari.
            Wat me opviel was dat veel van de foto's toch overbelicht werden. Door 0.3 tot 0.7 dicht te snoeren ging het al wat beter maar toch was de lichtmeting iets waar ik nog controle over moet krijgen. Wat me deze keer wel duidelijk is geworden is dat deze lens die ik voorheen altijd gebruikte op een tripod voor vogelfotografie voldeed maar als je in een jeep zit het toch een ander paar mouwen wordt.

Nu begin ik toch meer en meer het nut in te zien van een lens met VR-IS of OS of hoe de verschillende makers het ook mogen noemen. Met zo'n lens uit de hand fotograferen lukt mij althans niet om scherpe foto's te maken. k had het voordeel om alleen te zijn met de gids en stelde me voor hoe het zou zijn geweest met families op de jeep die van links naar rechts sprongen Geen idee wat de ervaringen zijn van de andere forumlezers maar ik denk toch even flink door te sparen voor een andere lens die dit toch VR aan boord heeft.

Een andere vaststelling is dat een prime van bv. 500 ideaal zou zijn voor vogelfotografie maar is dan weer teveel voor het grotere wild dat zich op enkele meters afstand bevind. Een hele glaswinkel meesleuren is A. niet goed voor de portefeuille (dan ook een 2de body nodig) en B. al helemaal niet goed voor de rug. Ik wacht nog even af wat de reviews zeggen over de Sigma 150-500.

Vanop een rijdende jeep aan 500mm,denk dat ook VR van de allerlaatste generatie geen soelaas kan bieden dan.
            Een andere oplossing is afstappen,en als de leeuw te dicht nadert,dreigen met je Bigma.

Walter
            D850

Comment

Ik ben reeds twee keer in Addo geweest, en heb er zelden of nooit behoefte gehad aan méér dan 200mm, de eerste maal hebben wij het gedaan met een chaufeur, en de tweede maal met onze eigen 4 X 4.

Met je eigen auto stop je natuurlijk waar je wil, maar het voordeel met een van de rangers mee te gaan, is natuurlijk dat die mannen met elkaar in verbinding staan, en zo al het wild ongeveer weten zitten, fotograferen uit een rijdende jeep zit er niet in, als die mannen iets zien, houden ze er wel rekening mee dat de meeste mensen foto's maken of filmen, en maken zeker meer dan stops genoeg zodat je je ding kan doen, hun drinkgeld hangt er namelijk voor een stuk van af.

Zelfde verhaal voor Scotia safari's, een park vlak bij Addo.

Zoals reeds gezegd, heb ik er zelden het gevoel gehad dat ik méér dan 200 mm van doen had, tenzij voor enkele vogels die er ook te zien zijn, wat mij het meeste ergerde in deze parken, is dat je zelden de richting van het licht hebt waar je dat het liefst zou hebben, bij warm weer gaan de dieren de schaduw opzoeken, en dan zijn deze meestal maar goed zichtbaar tegen het licht in

Comment

Working...
              X