Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpte bij Canon 24-70 f/2.8 L USM??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onscherpte bij Canon 24-70 f/2.8 L USM??

Ik heb sinds gisteren een nieuwe Canon 24-70 f/2.8 L USM lens op mijn EOS 40D.

De portret foto's die je met die lens maakt zijn echt om je vingers bij af te likken!!

Maarrrrr, ik ben daarna even het park in gegaan om wat testfoto's te schieten.

Zie hieronder voor het resultaat:

http://img142.imageshack.us/img142/391/img0701mq5.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/980/img0704pf0.jpg

Zoals je ziet zijn de foto's onscherp, terwijl ik gewoon de autofocus heb gebruikt en deze ingesteld stond op het middelste AF-punt.

Het rare is dat portret foto's echt haar scherp zijn, alleen bij die bomen zit er een onscherpe waas overheen.

Bij de onderstaande foto heb ik er weer geen last van, deze is netjes scherp.

Het is geen beperkte DOF want de eerste 2 foto's zijn op f/11 geschoten en de laatste foto (de scherpe) is op f/4 geschoten. Bewegingsonscherpte lijkt me ook erg sterk, bij de 2e foto zat hij op 1/80 sluitertijd.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Foutje in de lens of foutje in me instellingen?

Nogmaals, de portret foto's zijn echt schitterend en is niets op aan te merken!

Alvast bedankt
    5DII + 35L = ❤

Re: Onscherpte bij Canon 24-70 f/2.8 L USM??

Wat een hoge ISO-waarden, en dit voor buiten!
    Klein diafragma is OK, maar je sluitertijden worden wel wat kort, vandaar die hogere ISO wellicht.

EDIT: ik zie dat je 2de foto geschoten is op 1/40 met een brandpuntsafstand van 70mm. Je sluitertijd zou minimum 1/140 moeten zijn, volgens mij.
    Last edited by LesC; 22 mei 2008, 16:01. Reden: toevoeging
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Rare instellingen idd.. Eens op iso 200, F5.6 of 8
      En als de sluiter minstens 1/125.
      Lukt die sluiter niet, ga dan naar iso 400

Comment

Nu ik het zo terugzie vraag ik me af waarom de ISO zo staat.
        Ik heb het idee dat deze op "auto" gestaan heeft aangezien deze net onder ISO 100 staat en je hem daar heel makkelijk perongeluk op zet.

Ik ga het dalijk wel even proberen met een normale ISO waarde
        5DII + 35L = ❤

Comment

Zorg dan dat er voldoende licht is, anders krijg je weer bewegingsonscherpte. Als het een waait, en de sluitertijd is niet erg kort, dan krijg je die bomen ook niet scherp op de foto.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

misschien een domme opmerking maar toch geef ik ze:
            als de portretten haarscherp zijn, dan is er geen fout bij het objectief, maar bij de instellingen, als je dan ziet dat je op 70mm 1/40e sec gebruikt, krijg je al snel bewegingsonscherpte, zeker van bomen waarvan de bladeren nogal vaak bewegen.
            Volgens mij: foute instelling, pracht objectief
            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
            BLOG

Comment

Heb je de foto's gemaakt met de één of andere filter erop? Sommige uv filters en beschermfilters zijn gewoon ronduit slecht...ze kunnen makkelijk deze waas veroorzaken. Heb je de zonnekap op de lens gebruikt? Licht dat langs de zijkanten de lens binnendringt kan soms ook voor deze waas zorgen.

Ben je er absoluut zeker van dat de blekere partijen in de bladeren van de bomen geen dauw of iets anders is ? Ik kan me moeilijk inbeelden dat een lens selectief wazige foto's geeft.....zeker niet met wazigere plekken in één en dezelfde foto.

Hoe groter de afstand tot je voorwerp hoe minder scherp en gedetailleerd je foto's zullen zijn.

Trage sluitertijden en de camera in de losse hand houden zijn nooit echt goed te combineren. Doe deze testjes nogmaals opnieuw vanop een statief of met snellere sluitertijden........Ik zeg niet dat je dit altijd moet doen ,maar je sluit al een belangrijke factor(bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf of je onderwerp) uit op die manier.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik wil niet veel zeggen, maarre, die derde foto is ook verre van scherp!!! Mischien nog een beetje wennen aan je nieuwe lens? (toplens)

grz, Dick.

Oorspronkelijk geplaatst door leonvanwoerkom Bekijk bericht
                Ik heb sinds gisteren een nieuwe Canon 24-70 f/2.8 L USM lens op mijn EOS 40D.

De portret foto's die je met die lens maakt zijn echt om je vingers bij af te likken!!

Maarrrrr, ik ben daarna even het park in gegaan om wat testfoto's te schieten.

Zie hieronder voor het resultaat:

http://img142.imageshack.us/img142/391/img0701mq5.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/980/img0704pf0.jpg

Zoals je ziet zijn de foto's onscherp, terwijl ik gewoon de autofocus heb gebruikt en deze ingesteld stond op het middelste AF-punt.

Het rare is dat portret foto's echt haar scherp zijn, alleen bij die bomen zit er een onscherpe waas overheen.

Bij de onderstaande foto heb ik er weer geen last van, deze is netjes scherp.

Het is geen beperkte DOF want de eerste 2 foto's zijn op f/11 geschoten en de laatste foto (de scherpe) is op f/4 geschoten. Bewegingsonscherpte lijkt me ook erg sterk, bij de 2e foto zat hij op 1/80 sluitertijd.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Foutje in de lens of foutje in me instellingen?

Nogmaals, de portret foto's zijn echt schitterend en is niets op aan te merken!

Alvast bedankt

Comment

Probeer de test anders te doen met een statief!

Voordat ik de IS lenzen had, had ik dit probleem ook wel eens. Vaak lag het aan de de toch te korte sluiter.
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

hoe verder je onderwerp, hoe meer lucht er tussen je lenzen en je onderwerp zit, en hoe minder scherp je foto wordt...

in die zin is het heel logisch dat je portretfoto's haarscherp zijn... ik heb dit met al mijn lenzen, zowel L lenzen als tamron en peleng fisheye...
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als het een waait, en de sluitertijd is niet erg kort, dan krijg je die bomen ook niet scherp op de foto.
                      Nagel op de kop, een mens zou er versteld van staan hoeveel beweging er in zo'n kruin zit.
                      fotosite

Comment

Bedankt voor alle reacties!!

Ik krijg langzamerhand ook het idee dat het de instellingen zijn in combinatie met de afstand van de bomen.

Ik heb een Hoya UV filter erop zitten. Deze kreeg ik er gratis bij, dus is geen MC/pro of iets dergelijks.

Ik heb gisteren wat foto's gemaakt op 24mm focuslengte en f/8, dit keer was het resultaat al een stuk beter
                        Sluitertijd kreeg ik niet boven de 1/80e. Dus dit weekend maar even overdags proberen

De camera stond overigens inderdaad op auto ISO toen ik hem gister weer aanzette, dus dat verklaard de rare ISO waardes

Dit is ook alleen maar omdat ik de lens net heb, ik heb er flink geld voor betaald en als je dan iets tegenkomt wat je niet aanstaat ben je (ik) al snel bang dat hij niet goed is
                        5DII + 35L = ❤

Comment

Als je goed kijkt naar de tweede foto, dan zie je dat met name de bladeren onscherp zijn. De takken (het houtwerk) zijn redelijk scherp. Het kan naar mijn idee niet anders dan dat het waaide en de sluitertijd niet kort genoeg was.
                          Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                          http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Wat je ook eens zou kunnen doen... (doe ik zelf ook, maar véél te weinig!) is je eerste foto in automatische modus (b.v. "landschap") nemen en, vooraleer je naar één van de creatieve modi overschakelt (AV, TV of M) de automatische settings even bekijken. Ik werk meestal in AV modus (diafragmaprioriteit), maar baseer me (soms toch) op de waarden die de automatische modus gebruikte om dezelfde foto te nemen. Zeker ook de ISO waarden checken; ik weet niet hoe het zit met de 40D, maar met mijn 350D is het (te vaak!) gebeurd dat, na een aantal foto's binnen gemaakt te hebben (b.v. op een ISO van 400, ik zal zelden hoger gaan), ik vergeet die ISO naar 100 te verlagen. De 350D toont dat namelijk niet zo duidelijk.
                            Dus ik probeer nu min of meer een vaste routine te volgen:
                            1) ISO checken;
                            2) één foto in automatische modus maken;
                            3) met de settings uit (2) beginnen spelen in AV of TV modus; daarbij letten op het histogram van de genomen foto en eventueel over- of onderbelichten.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Kan de afstand tot het onderwerp ook geen rol spelen? Bij warme dagen krijg door de lucht al snel een waas ten gevolge van de hitte. Ga maar eens kijken in de buurt van een autostrade en landingsbaan in de volle zon. Geeft bijna altijd troebele beelden als de afstand groot genoeg is.
                              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
                              X