Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 70-200 lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke 70-200 lens?

Oorspronkelijk geplaatst door forfun Bekijk bericht
    Heb de overstap gemaakt naar spiegelreflex en heb volgende set aangekocht:

Canon 400D
    Met name hoor ik verschillende commentaren (ook in de winkel). (1)
    Vooral de nood aan IS (vb. 70-200 L f4 IS) en het nemen van een f2.8 zonder IS.

Canon 70-200L f4 (560€)
    Canon 70-200L f4 IS (960€)
    Canon 70-200L f2.8 (1100€)
    Sigma 70-200 f2.8 (710€)
    Tamron 70-200 f2.8 (660€)

Als budget geen rol speelt => wat is dan de beste lens? f2.8 zonder IS of f4 met IS? (2)
    Indien budget 700€ max is => Canon f4 of Sigma/Tamron f2.8? (3)
    Of is canon f4 IS beter dan Sigma/Tamron f2.8?

Ik wens hierbij tevens een extender te nemen (2x). Heeft dit invloed op de keuze van lens? (4)

Graag jullie mening zodat ik een betere beslissing kan nemen.

Gebruik? Allerlei! gebruik van statief is mogelijk, maar in eerste instantie zal keuze vooral gemaakt worden zonder hiermee rekening te houden. (5)

Thx!
    (1) Als je toch wil afgaan op andere ervaringen, probeer die van de winkel te negeren. Commerciële motieven spelen al dan niet bewust veel te hard mee in hun mening.
    (2) Ik heb de 70-200/2.8 L IS op 5D Mijn vorige tele was een 70-300/4-5.6 op een 350D Wereld van verschil. Ik weet niet hoe groot de rol is van de IS. Maar hier heb ik wel meer opmerkingen bij.
    (3) Meer lichtsterkte (de sigma) => kortere sluitertijd/kleinere ISO => scherper beeld en minder ruis. In dat geval verlies je wel de L-kwaliteit van de canon.
    --Binnenhuis is de upgrade van f4 -> f2.8 heel dikwijls het verschil tussen een vuilbakfoto en prima gelukte opname.
    --Het intimiderende van een witte grote/zware lens t.o.v. die sigma is een dik nadeel voor spontane opnames.
    --Volgens mij heeft de IS minder toegevoegde waarde dan het grotere maximale diafragma. Spreek me gerust tegen.
    (4) In mijn ogen niet op de keuze van de lens (ook al lees ik hier dingen die ik me zelf nooit heb bedacht en die je in je keuze mee moet nemen) maar wel de in mogelijkheden van het gebruik. Door die 2x extender zal je bepaalde toepassingen van een lens uitsluiten, en andere dingen die eerst onmogelijk waren wel mogelijk maken. M.a.w. je kan overdag wel mooiere foto's van vogelkes maken, maar je hebt niet zomaar een 400mm-lens.
    (5) Door de IS kan je bepaalde foto's uit de hand maken, waarvoor je zonder IS een statief nodig zou hebben. Zie diverse reviews/testen op het internet. Gebruik van een statief zet je als fotograaf wel in een heel andere positie. Persoonlijk kan ik niet met een statief omgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door forfun Bekijk bericht
      Ik zou de 70-200 vooral gebruiken buiten en eventueel voor concerten
      Dan zou die f4 wel eens te kort kunnen schieten. Enfin, in 90% van de gevallen. Bij concerten heb je niks (voor zover ik merk) aan IS.

Comment

Is het nodig om op concerten te flitsen als je met 'n F2.8 werkt?
        Canonian

Comment

Op concerten mag je normaal niet flitsen ! De compactjes halen ze er niet uit maar als je er met een dslr rondwandelt met een joekel van een flits op zal het niet lang duren. De 2,8 het je hier net voor nodig om in kombinatie met verhoogde iso nog beelden te kunnen maken zonder flits.
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
            Op concerten mag je normaal niet flitsen ! De compactjes halen ze er niet uit maar als je er met een dslr rondwandelt met een joekel van een flits op zal het niet lang duren. De 2,8 het je hier net voor nodig om in kombinatie met verhoogde iso nog beelden te kunnen maken zonder flits.
            Thanks! Dan weet ik al wat ga kopen!
            Canonian

Comment

Net als Spanjaart,

Zou ik ook gaan voor de 70-200 f4L. De kans dat je vaak f/4 gebruikt is gering ivm te korte scherptevlak. Je houd idd geld over voor een supersnelle 85mm 1.8 die op 1.8 al erg scherp is en een 50mm 1.4
              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Working...
              X