Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diaframga vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Diaframga vraagje

Hallo,

Als leek heb ik een vraagje. Als we even de specificaties van de Nikkor 16-85mm lens even van naderbij bekijken zien we het volgende:

Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR

De 3.5-5.6 slaat op het diafragma. Ik vind echter in mijn cursus fotografie volgende diafragmareeks terug: <1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 – 32>

Daar vind ik echter 3,5 niet terug. Kan iemand wat uitleg geven hoe ik deze 3.5-5.6 moet interpreteren?

Alvast bedankt!
    Nikon D80 + 18-200 VR

Re: Diaframga vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door phoane Bekijk bericht
    De 3.5-5.6 slaat op het diafragma. Ik vind echter in mijn cursus fotografie volgende diafragmareeks terug: <1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 – 32>

Daar vind ik echter 3,5 niet terug. Kan iemand wat uitleg geven hoe ik deze 3.5-5.6 moet interpreteren?

Alvast bedankt!
    als een waarde tussen 2.8 en 4. Je kunt toch ook het diaframa in 1/2 of 1/3 stop regelen op je camera?

Last edited by Peekaa; 8 mei 2008, 11:19. Reden: link

Comment

Hallo,

Als leek heb ik een vraagje. Als we even de specificaties van de Nikkor 16-85mm lens even van naderbij bekijken zien we het volgende:

Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR

Alvast bedankt!
      f3.5 is een ietsje groter dan f4.0 maar geen volledige stop, de bovenstaande getallenreeks die jij hier aanhaalt zijn een opeenvolging van volledige stops, beginnende bij f1.0 en steeds opgaand met wortel 2, dat betekend steeds één stop kleiner diafragma, maar niemand zegt dat een objectief moet beginnen op één van deze volledige stops.

Comment

edit: Demeyereg was mij voor.

<1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 – 32>
        Dit zijn enkel de volledige stops: iedere volledige F-stop komt overeen met een halvering van de lensopening.
        Bijvoorbeeld: F/5.6 laat maar half zoveel licht binnen als F/4.
        Omdat we hier (in theorie) te doen hebben met een cirkelvormige opening waarvan men het oppervlak gaat halveren worden deze getallen telkens vermenigvuldigd met de vierkantswortel van 2.

Oh ja, F/3.5 is de maximale opening bij de kleinste brandpuntsafstand (16mm), F/5.6 is de maximale opening bij de grootste brandpuntsafstand (85mm).
        Last edited by dg; 8 mei 2008, 11:24. Reden: Demeyereg was sneller.
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Working...
        X