Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Met een zoomlens heb je eigenlijk ook een variabele beeldhoek, en daardoor kan je ook beter beslissen wat er in de achtergrond komt en wat niet. Je hebt dus meer controle over de compositie, maar dan moet je natuulijk ook nog de camera op de juiste plaats houden terwijl je de foto maakt. Het komt er dus niet op aan om steeds de zoom volledig te gebruiken, om alleen het onderwerp juist in beeld te krijgen, als je de camera verplaatst ten opzichte van het onderwerp, en je verandert tegelijk ook de brandpuntsafstand, dan krijg je door de gebruikte beeldhoek ook weer een heel andere foto.
    Ik dacht een paar dagen geleden om hierover een draadje te starten. Men zegt altijd wel dat je met een zoom maar een goeie plaats moet kiezen en dan door in -of uit te zoomen je compositie bepaalt, maar zoals hierboven gezegd, is dat statement niet correct. Door dichter of verder te gaan staan en vervolgens je brandpunt te bepalen in functie van je onderwerp en achtergrond, en zelfs voorgrond, krijg je totaal andere composities. Omdat inderdaad je beeldhoek mee verandert. In feite moet je dus met een zoomlens nog harder over je compositie nadenken, aangezien je de gewenste beeldhoek ook moet bepalen, en voor een gegeven compositie kan je die alleen veranderen door je afstand t.o.v. je onderwerp ook te veranderen.

Geldt ook niet voor alle takken van de fotografie uiteraard.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Ik koop er meer & meer en tot nu toe heb ik :

35 f/1.4L
      50 f/1.4
      85 f/1.2L II
      90 f/2.8 TSE
      180 f/3.5 macro
      300 f/4L IS
      400 f/4 DO IS
      MPE-65 macro

+ 1.4x & 2x converters Canon & 1.4x EX Sigma

Zooms :

EFS 18-55 IS (kitlens van 450D)
      12-24 Sigma
      28-135 IS
      24-70 f/2.8L
      70-200 f/2.8L IS

Vroeger ook nog maar ondertussen verkocht :

17-35 f/2.8L
      100-400L IS
      Last edited by hvr_oosterzele; 2 mei 2008, 13:52.

Comment

primes in huis:
        28f1.8 usm
        85f1.8 usm
        100f2.8 macro
        [200f2.8 L]

werkloze zooms:
        28-80f3.5-4
        100-300f4.5-5.6

extra's:
        soligor extension tubes
        soligor 1.4 én 2.0 extender
        canon 1.4 extender

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Hey,
          Ik heb;
          12-24 (2X zoom)

30mm f/1.4
          50mm f/1.8
          100mm f/2.8

Mijn redenen zijn; lichtsterkte, gewicht en grootte, kwaliteit (scherpte en contrast) op redelijk diafragma,
          En misschien nog belangrijker voor een arme student als ik ; de prijs (de 30 en 50 zijn véééle malen goedkoper dan een 24-70 van vergelijkbare kwaliteit),

Tegenover al deze voordelen ruil ik graag wat voeten(zoom)werk in ,

Groeten
          Tim

PS; liever 2 bodies en 2 primes dan 1 body en een superzoom

Comment

Ik heb voorlopig ook maar één prime in huis, met name de "fantastic plastic" (50mm f/1,8). Uitstekend voor portretten en andere binnenopnamen.
            Ik heb duidelijk meer belangstelling in portretten, en vraag me af welke tweede prime ik best zou bijkopen: een lichtsterkere 50mm (f/1,4), of b.v. een 85mm f/1,8, zoals me onlangs door een kenner is aanbevolen. Opgelet: ik heb wel een croptoestel, dus een 85mm is toch meteen 136mm, nietwaar?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik heb voorlopig ook maar één prime in huis, met name de "fantastic plastic" (50mm f/1,8). Uitstekend voor portretten en andere binnenopnamen.
              Ik heb duidelijk meer belangstelling in portretten, en vraag me af welke tweede prime ik best zou bijkopen: een lichtsterkere 50mm (f/1,4), of b.v. een 85mm f/1,8, zoals me onlangs door een kenner is aanbevolen. Opgelet: ik heb wel een croptoestel, dus een 85mm is toch meteen 136mm, nietwaar?
              Ondanks de cropfactor zou die 85mm geen slechte keus zijn. Een 136mm is toch ook uitstekend voor portret. Maar persoonlijk zou ik voor de Canon EF 35mm F 1.4 L USM gaan (das dan een 56mm op uw toestel + uw 50mm die dus een 80mm is). De reviews van de 35mm F 1.4 L USM spreken voor zich.
              Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Schitterende lens, indeed, die 35mm f/1,4 L (), maar bij Konijn toch wel >1100 eurootjes (de f/2,0 een €230.-), terwijl de 85mm f/1,8 zo'n € 336.- kost, voor mij een haalbare prijs. Dus lijkt voor mij de keuze tussen de 35mm f/2,0 of de 85mm f/1,8.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Schitterende lens, indeed, die 35mm f/1,4 L (), maar bij Konijn toch wel >1100 eurootjes (de f/2,0 een €230.-), terwijl de 85mm f/1,8 zo'n € 336.- kost, voor mij een haalbare prijs. Dus lijkt voor mij de keuze tussen de 35mm f/2,0 of de 85mm f/1,8.
                  Tja, voor mijne portemonnee ook veel hoor
                  Dan zou ik die 85mm eens goed overwegen, scoort ook zeer goed

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik heb zowel primes als zooms. De 35f1.4 staat er meestal op, hoewel die toch ergens binnen het bereik van de 24-105f4 valt. Die prime heeft voor mij (en ook slrgear.com) 10 op 10!

Ik maakt mijn opdrachten voor de academie met een duidelijk doel voor ogen. Dat wil zeggen dat ik ongeveer op voorhand weet wat ik zoek, en dus weet ik ook al welk objectief er op gaat. En da's veelal die 35.
                    Voor portretten de 85f1.2 of de 135f2. De flou heeft wel iets, maar is niet altijd gewenst. Prima primes, maar minder universeel inzetbaar.
                    Zo ook de 24 TSE. Prima voor architectuur.

De 70-300do zit bij mijn dochter uitgeleend, want zo'n telegeweld gebruik ik heel zelden, en zij wilde eens een van mijn objectieven leren kennen. De 24-105 is ideaal als ik echt niet weet waarvoor ik mijn toestel bij heb, en dan neem ik ook al even graag mijn G9 mee.

Enkel voor super groothoek hou ik voorlopig aan mijn 12-24 sigma, omdat die een derde kost van de 14mm van canon. Maar da's kwestie van tijd...

En dan nog ergens zo'n lensbaby ding, en een pinhole (net besteld)...
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

3 primes, de Nikkor 35 f/2.0, de Nikkor 10.5 f/2.8 en de Nikkor 85 f/1.4
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Zoals eerder al aangegeven is werken met primes leuker, je komt minder snel tot een compositie en dus ga je meer nadenken en bovenal (mijn favoriet) de flinterdunne DOF (zeker op FF) en meestal bijhorende mooie background blur.
                        EF 35 f1.4 L
                        EF 50 f1.4
                        EF 85 f1.2 L
                        EF 135 f2 L

en dit allemaal naast
                        Sigma 12-24 f4.5-5.6
                        EF 17-40 f4
                        EF 24-70 f2.8
                        EF 24-105 f4 IS
                        EF 70-200 f2.8 IS

ooit gehad
                        EF 28-135 f3.5-5.6
                        en nog een reeks Canon FD, FL en enkele Minolta Rokkor's (en ik vergeet graag die Soligor sterliseerbokaal van 30 jaar terug)
                        and most wanted
                        EF 400 f5.6 IS (als ze die ooit eens zouden maken met IS)
                        Nikkor 14-24 f2.8 (ja zelfs op een Canon FF een sublieme lens)
                        DigiCam

Comment

Vroeger altijd zooms gehad op minolta MD en AF, daarna gaan experimenteren met MF Mamiya RZ67ProII en bijgevolg in de primes terecht gekomen
                          Mamiya 110mm 2.8
                          Mamiya 180mm 4.5
                          Mamiya 250mm 4.5

Werken met primes geeft dat heerlijke "artisanale" gevoel en omdat je met een balg werkt is het zalig om mee te werken.

Nu gebruik ik voor kleinbeeld voor mijn Dynax9 en Sony Alfa voornamelijk primes met 2 uitzonderingen:
                          Sigma 50-500mm (beest van een lens maar weegt evenveel als het gemiddelde aquarium) en Minolta 28-135 4-4.5 (bijna antiek maar o zo goed)

Primes: Sony 50mm 1.4,Sony CZEISS 135mm 1.8, tamron 90mm 2.8 macro, minolta 50mm 2.8 macro , minolta 500mm 8 reflex (niet lichtsterk maar wel licht)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oxyopes Bekijk bericht
                            Sigma 50-500mm (beest van een lens maar weegt evenveel als het gemiddelde aquarium)
                            Hierbij uitgeroepen als quote van de dag.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Hierbij uitgeroepen als quote van de dag.
                              Vraag is alleen met of zonder water?
                              Grtz, RF

Comment

Ik had het vorig jaar al zitten. Ik neem m'n zooms altijd mee als ik een reportage ga doen. Je weet meestal niet in wat voor situatie je terechtkomt maar met de lichtschuwe onderwerpen die ik benader kwam ik toch tot de vaststelling dat het af en toe handig is om F/2 ter beschikking te hebben.

En ik ben meer en meer primes gaan kopen en ook gebruiken. Ik heb nu de volgende: 50 F/1.4, 85 F/1.8 en 135 F/2.

Meestal heb ik alles bij, maar wanneer ik "light weight" wil gaan neem ik 1 of 2 zooms mee (de 70-200 en de 24-70 zijn al uit de kluiten gewassen bokalen) en toch prop ik daar altijd wel ergens m'n 85 of 135 bij. Dat extra licht, die extra bokeh en die kleuren die daaruit komen lijken op technisch misschien niet zoveel verschil te maken, tot je vaststelt dat de meerderheid van de foto's die ik een 5 op 5 geef in Lightroom gemaakt zijn met deze objectieven. Ze springen er gewoon meer uit!

Dat je je "creatiever" gaat opstellen is niet gelogen, maar je gaat je meestal "creatief" opstellen als je beperkt bent in je mogelijkheden, en dat heb je wel een beetje met primes: je moet je meer bewegen, soms kan je je niet meer bewegen en moet je't stellen met wat je hebt, dus ga je "creatiever" worden. Of dat een betere foto oplevert laat ik in het midden.

M'n zooms zijn scherp. M'n primes zijn scherper.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X