Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 80 200 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 80 200 2.8

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om me deze lens aan te schaffen om ze vooral te gebruiken als portretlens, maar ook voor het bereik tot 200mm, dus de 85mm 1.8 of iets anders is geen alternatief. Ik heb er enkele tweedehands gevonden maar telkens de versie zonder D chip. Weet iemand of het problemen geeft als je deze niet D lens gebruikt en dan flitst? Ik ga ze gebruiken op een D70 en F100

Alvast bedankt,

Wim

Re: Nikon 80 200 2.8

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=209058

Niet twijfelen over deze versie. Absolute topklasse. D versie ook niet slecht, maar AF-S: snel, stil en minstens even snel. Wel snel zijn, want vrij zeldzaam.
    Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

Comment

Bedankt voor de reactie maar mijn vraag was eigenlijk of de flits die D chip niet nodig heeft?

Comment

De "D" is niet noodzakelijk, maar het zou helpen bij moeilijk en speciale omstandigheden, bijvoorbeeld een beeld met ramen, glas, spiegels en andere reflecties... Het enige wat het doet is aan de flitser zeggen dat het object waarop gefocust wordt, zoveel cm of meter ver is. Een non-D lens kan ook geen 3D Color Matrix II flitsbelichting geven, maar dat weet ik niet zeker. Dat geeft zo'n 10% ofzo meer betrouwbaarheid qua belichting, wat compleet te verwaarlozen is. Hoe nam men anders flitsfoto's toen àlle lenzen nog non-D waren..

De D versie heeft ook een iets mooiere afwerking op de lens zelf, maar das bijzaak, de rest van de lens is 99% dezelfde als de non-D.

Ik heb ook de non-D versie, en die werkt perfect naar mijn verwachtingen. Beetje trage focus, maar dat vind ik niet erg, ik fotografeer geen rally of tennis. Enig minpuntje is dat er bij alle oude 80-200 wat front focus is, alleen écht merkbaar bij close-ups en op f2.8. Komt omdat de lens uiteindelijk 20jaar oud is, dat kan soms wat problemen geven met de laatste digitale bodies... Van de frontfocus zou de tweede AF-D versie en AF-S wel geen last hebben, dacht ik.

De lens is scherp vanaf f4 en al goed bruikbaar vanaf f3.2-f3.5. Op f2.8 ook, maar beetje soft, zeer dunne dof en wat minder contrast. Op f8 natuurlijk schitterend.
        Last edited by caleido; 23 april 2008, 12:07.

Comment

Working...
        X