Hallo,
De zoveelste keer dat dit onderwerp aan bod komt, maar ik zou toch graag twee specifiek vragen willen stellen aan jullie.
Dit weekend heb ik in een niet-nadergenoemde winkel in het Brugse geïnformeerd naar f2.8 breedhoek zoomobjectieven voor mijn Canon 1.6x crop camera. Nu heb ik twee vraagjes over de reacties die ik kreeg:
1) Ze kwamen uiteraard eerst met Canon objectieven aanzetten, en toen ik vroeg naar Tamron en Sigma zeiden ze:
"Wij leveren Tamron, maar Tamron heeft op Canon nogal last van focus problemen (ik veronderstel dus front of backfocus), dus die raden we zeker niet aan. Sigma lenzen zijn beter, maar die bieden we dan weer niet aan omdat de dienst na verkoop in België veel te slecht is"
prietpraat of zit er waarheid achter?
2) Toen kwamen natuurlijk ook de prijzen voor de Canon objectieven naar boven. En je kan al gaan raden. 1300 neuros voor de EF-S 17-55 f2.8 IS (fotokonijnenberg: 825) en 2000 neuros voor EF 16-35 f2.8L II (fotokonijnenberg: 1460). Toen ik fijntjes opmerkte dat ik beiden in Turnhout 500 euro goedkoper kon vinden, en dat het voor die prijs toch wel heel erg de moeite is om een zaterdagmiddag voor op te offeren, zeiden ze:
"Jamaar meneer, wij weten dat ook, maar we kunnen daar niets aan doen. Fotokonijnenberg haalt hun producten via Canon Nederland die aan veel lagere prijzen levert dan Canon België omwille van de grotere markt. Wij kunnen ze nog niet eens zo goedkoop inkopen dan dat Fotokonijnenberg ze kan verkopen (Wij zijn ons aan het verenigen om er tegen op te treden want ze maken de Belgische markt kapot zo). Maar ik begrijp je als consument, maar weet wel dat je dan een Nederlands product koopt en in België geen service zal vinden."
Ten eerste vind ik het wel straf dat Canon België aan véél hogere prijzen zouden leveren (dat kan toch enkel maar nadelig zijn voor hen, als de consumenten via Fotokonijnenberg aankopen bij Canon Nederland), maar veel belangrijker: klopt het dat je hier in België je camera of objectief niet kan laten servicen als het bij fotokonijnenberg is aangekocht? Het lijkt me wel heel straf, aangezien je het in een winkel op Belgisch grondgebied hebt gekocht met Belgische BTW en 2 jaar waarborg volgens Belgische wet voorzien.
P.S.: Ik verwacht niet dat een lokale fotoboer dezelfde prijzen haalt als fotokonijnenberg. Ik wil gerust een meerprijs betalen bij een winkel waar ik gemakkelijk even kan binnenspringen en uitgebreid uitleg krijg, ipv eerst 150km enkele rit te moeten rijden, maar er zijn ook grenzen aan natuurlijk =)
De zoveelste keer dat dit onderwerp aan bod komt, maar ik zou toch graag twee specifiek vragen willen stellen aan jullie.
Dit weekend heb ik in een niet-nadergenoemde winkel in het Brugse geïnformeerd naar f2.8 breedhoek zoomobjectieven voor mijn Canon 1.6x crop camera. Nu heb ik twee vraagjes over de reacties die ik kreeg:
1) Ze kwamen uiteraard eerst met Canon objectieven aanzetten, en toen ik vroeg naar Tamron en Sigma zeiden ze:
"Wij leveren Tamron, maar Tamron heeft op Canon nogal last van focus problemen (ik veronderstel dus front of backfocus), dus die raden we zeker niet aan. Sigma lenzen zijn beter, maar die bieden we dan weer niet aan omdat de dienst na verkoop in België veel te slecht is"
prietpraat of zit er waarheid achter?
2) Toen kwamen natuurlijk ook de prijzen voor de Canon objectieven naar boven. En je kan al gaan raden. 1300 neuros voor de EF-S 17-55 f2.8 IS (fotokonijnenberg: 825) en 2000 neuros voor EF 16-35 f2.8L II (fotokonijnenberg: 1460). Toen ik fijntjes opmerkte dat ik beiden in Turnhout 500 euro goedkoper kon vinden, en dat het voor die prijs toch wel heel erg de moeite is om een zaterdagmiddag voor op te offeren, zeiden ze:
"Jamaar meneer, wij weten dat ook, maar we kunnen daar niets aan doen. Fotokonijnenberg haalt hun producten via Canon Nederland die aan veel lagere prijzen levert dan Canon België omwille van de grotere markt. Wij kunnen ze nog niet eens zo goedkoop inkopen dan dat Fotokonijnenberg ze kan verkopen (Wij zijn ons aan het verenigen om er tegen op te treden want ze maken de Belgische markt kapot zo). Maar ik begrijp je als consument, maar weet wel dat je dan een Nederlands product koopt en in België geen service zal vinden."
Ten eerste vind ik het wel straf dat Canon België aan véél hogere prijzen zouden leveren (dat kan toch enkel maar nadelig zijn voor hen, als de consumenten via Fotokonijnenberg aankopen bij Canon Nederland), maar veel belangrijker: klopt het dat je hier in België je camera of objectief niet kan laten servicen als het bij fotokonijnenberg is aangekocht? Het lijkt me wel heel straf, aangezien je het in een winkel op Belgisch grondgebied hebt gekocht met Belgische BTW en 2 jaar waarborg volgens Belgische wet voorzien.
P.S.: Ik verwacht niet dat een lokale fotoboer dezelfde prijzen haalt als fotokonijnenberg. Ik wil gerust een meerprijs betalen bij een winkel waar ik gemakkelijk even kan binnenspringen en uitgebreid uitleg krijg, ipv eerst 150km enkele rit te moeten rijden, maar er zijn ook grenzen aan natuurlijk =)
Comment