Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Budget-breedhoek voor FF - 5D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Budget-breedhoek voor FF - 5D

Momenteel heb ik een Sigma 10-20mm, maar binnenkort ga ik overstappen naar FF (5D)...
    Nu ben ik in afwachting reeds op zoek naar een goede budget-breedhoek-zoom...

De dure L-breedhoeken komen voorlopig (nog) niet in aanmerking, de Sigma 12-24 evenmin en primes ook niet..

Als ik het goed voor heb schieten er dus voor FF volgende lensjes nog over:

- Sigma 17-35 mm F2.8-F4.0 EX DG HSM
    - Sigma 15-30mm F3.5-4.5 EX DG ASPHERICAL
    - Tamron SP AF17-35/2.8-4 Di LD Aspherical (IF)

Heb wat liggen zoeken naar ervaringen op het net en kwam tot volgende conclusie:

- De Sigma 17-35 schijnt zeer soft te zijn, maar dat kan deels liggen aan het feit dat er nog een oudere
    17-35 bestaat die slechtere resultaten geeft dan de nieuwere DG-versie
    Voordeel is een snelle HSM-focusmotor..

- De Sigma 15-30 blijkt dan wel scherp te zijn, maar heeft blijkbaar veel last van flare in tegenlicht.
    Voordeel is de extra-brede 15mm (zelfs nog ietsje breder dan de Sigma 10-20 op mijn 20D),
    trage luidruchtige AF + groot, zwaar & lomp.

- Van de Tamron hoor ik vrij veel positieve dingen, is de lichtste & kleinste...
    Nadeel: trage AF.

Nu zou ik graag eens polsen bij andere FF gebruikers naar ervaringen met deze lenzen, wat denken jullie ?

Re: Budget-breedhoek voor FF - 5D

waarom geen EF 17-40f4 ?

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Als het echt rond de 200 euro moet kosten is een goed exemplaar Sigma 15-30mm helemaal zo gek niet.

Overigens kun je als het budget tot boven de 400-500 euro strekt veel beter een 17-40L nemen.

In hoeverre komen voor jou primes in aanmerking (ik weet niet welke standaardlens je gaat hebruiken met de 5D???)
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        waarom geen EF 17-40f4 ?
        Wel, omdat ik op verschillende sites lees dat er optisch weinig verschil is tss de Tamron 17-35
        en de 17-40L (snelheid AF/bouw is voor mij persoonlijk van minder belang bij een breedhoek).

De Tamron bvb is 2dehands voor minder dan 200 Euro te vinden, de Canon 17-40 daarentegen vind je niet onder de 500 Euro.
        Dus zou ik voorlopig beginnen met één van bovenstaande lenzen, en ze later (wanneer de mogelijkheid zich eens voordoet)
        eens testen tegen een 17-40, en daarna eventueel beslissen of het de extra 300 euro wel waard is om up te graden.

Er is nogal vrij veel optische diversiteit tss de Tamron's en Sigma's onderling, maar met wat geluk
        heb je een scherp exemplaar dat zich (optisch) best kan meten met een 17-40... (allez, denk ik toch )
        Bovendien is ze nog een stuk lichtsterker op 17mm (f2.8 vs f4) en dat zou in mijn geval best eens van pas komen.

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
        Als het echt rond de 200 euro moet kosten is een goed exemplaar Sigma 15-30mm helemaal zo gek niet.
        Overigens kun je als het budget tot boven de 400-500 euro strekt veel beter een 17-40L nemen.
        In hoeverre komen voor jou primes in aanmerking (ik weet niet welke standaardlens je gaat hebruiken met de 5D???)
        De standaard-lens zal hoogstwaarschijnlijk een 50mm worden (EF 50 1.4 of mss de nieuwe Sigma 50 1.4 HSM),
        maar de ervaring leert me dat ik in het breedhoek-gebied graag een zoom heb...

De Sigma 15-30 leunt qua bereik het meeste aan bij de Sigma 10-20 op een cropcam (zelfs nog iets breder) en blijkt volgens
        velen echt scherpe resultaten te leveren, maar de flare schrikt me vooral af omdat ik toch vrij veel tegenlicht-foto's neem...

Comment

De Tamron (Minolta versie) heb ik gehad en vond ik degoutant slecht. Tuurlijk hoor je andere verhalen.

In deze prijsklasse zal het kwestie van geluk zijn vrees ik, test ze maar voor je zo koopt.
          flickr

Comment

Ik heb de Tamron en die is prima in orde, stevig onderschat. Niet echt scherp op 2.8, maar vanaf f4 heel goed, en op 'landschapsdiafragma' heel erg scherp. Effe kijken bij Aangeboden, daar staan links naar een hoop foto's die ik ermee heb gemaakt
            ______
            www.vue.photo

Comment

Ik heb op de 5D de 2 sigma's gehad, de 15-30 is echt goed!! en de andere sigma, DIE WIL JE NIET HEBBEN!! zo soft, echt slecht!

Comment

Working...
              X