Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d80 in combinatie met sigma 70-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon d80 in combinatie met sigma 70-200

Ik ben van plan de body nikon d80 aan te schaffen en wil hierbij graag een telezoom lens aanschaffen die lichtsterk is zodat ik hoge sluitertijden kan halen en ik hou van een hoog DOF gehalte. Snel scherpstellen is voor mij ook belangrijk. Mijn budget voor de lens is €700,- nou kwam ik uit bij nieuwe lens van sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM.. Dit lijkt me de lens die aan mijn eisen en budget voldoet.
    Alleen zit ik enorm te twijfelen over de IS die niet in de body en lens zit,
    ik gebruik hoge sluitertijden omdat ik dieren fotografeer dus in dat geval zal ik het niet missen maar de lens is wel een keer zo zwaar dan de body en twijfel of dit ook bewegingsonscherpte zal veroorzaken?

Re: nikon d80 in combinatie met sigma 70-200

De lens is van goeie kwaliteit, focust snel, is lichtsterk, dus je maakt een goeie keuze voor het doel waarvoor je ze nodig hebt.

Omtrent het feit dat de lens geen IS/VR heeft zou ik me minder druk maken. Toen IS/VR nog niet bestond, maakten ze ook al foto's van rondrennende en rondvliegende beesten, dus jou zal dat ook wel lukken zeker? In mijn geval is het slaagpercentage van dergelijke foto's met IS wel hoger, maar als jij twee keer zoveel foto's maakt, kom je bij wijze van spreken aan hetzelfde percentage geslaagde foto's.
    Verder lijkt me een zwaardere combinatie ook meteen stabieler.
    Ga ervoor zou ik zeggen.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lwd Bekijk bericht
      Ik ben van plan de body nikon d80 aan te schaffen en wil hierbij graag een telezoom lens aanschaffen die lichtsterk is zodat ik hoge sluitertijden kan halen en ik hou van een hoog DOF gehalte. Snel scherpstellen is voor mij ook belangrijk. Mijn budget voor de lens is €700,- nou kwam ik uit bij nieuwe lens van sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM.. Dit lijkt me de lens die aan mijn eisen en budget voldoet.
      Alleen zit ik enorm te twijfelen over de IS die niet in de body en lens zit,
      ik gebruik hoge sluitertijden omdat ik dieren fotografeer dus in dat geval zal ik het niet missen maar de lens is wel een keer zo zwaar dan de body en twijfel of dit ook bewegingsonscherpte zal veroorzaken?
      + goed statief niet vergeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        In mijn geval is het slaagpercentage van dergelijke foto's met IS wel hoger, maar als jij twee keer zoveel foto's maakt, kom je bij wijze van spreken aan hetzelfde percentage geslaagde foto's.
        Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat: als jij 100 foto's maakt en er lukken er 50, zit je op 50%, een ander die 200 foto's maakt en er 50 goed heeft, zit echter op 25%, maakt die 400 foto's dan zal hij er wel 100 goed hebben en heeft hij absoluut 2x zoveel, maar procentueel nog steeds 25%.
        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Verder lijkt me een zwaardere combinatie ook meteen stabieler.
        Dit klopt gewoon, ik merk gewoon dat de VR op mijn D50 18-200 combinatie, meer bewegingsonscherpte vastlegt als mijn D200+grip +Nikkor 80-200 2.8, de 2.8 zal er ook wel aan helpen. Door het hoge gewicht wordt het trillen 'doodgedrukt', na een 1/2 uurtje is dit echter wel over...
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat: als jij 100 foto's maakt en er lukken er 50, zit je op 50%, een ander die 200 foto's maakt en er 50 goed heeft, zit echter op 25%, maakt die 400 foto's dan zal hij er wel 100 goed hebben en heeft hij absoluut 2x zoveel, maar procentueel nog steeds 25%.
          Procentueel wel ja, maar hij kan wél evenveel geslaagde foto's voorleggen, en daar gaat het om. Als het voor hem geen probleem is om meer foto's te moeten maken om eenzelfde aantal geslaagde foto's te hebben, dan is VR misschien te duur voor hem. Ik denk maar even in zijn plaats hé, want als je voor de Nikonlens moet gaan, kost dat wel een flinke duit meer natuurlijk, al is die zijn prijs waard.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Dankje voor jullie reacties, denk toch wel dat de sigma 70-200 het word voor mij mede door de antwoorden dat een zwaardere combinatie wel stabieler is en dat was dus wat ik me afvroeg i.v.m. bewegingsonscherpte.
            En dat vr/is meer slagingspercentage heeft geloof ik graag maar voor mijn doeleinde bij snel bewegende onderwerpen (dieren) zal ik de vr toch uitschakelen en mijn budget is helaas niet hoger..
            Ik denk dat ik dan eindelijk over mijn besluit uit ben voor mijn eerste spiegelreflexcamera en lens..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lwd Bekijk bericht
              Dankje voor jullie reacties, denk toch wel dat de sigma 70-200 het word voor mij mede door de antwoorden dat een zwaardere combinatie wel stabieler is en dat was dus wat ik me afvroeg i.v.m. bewegingsonscherpte.
              En dat vr/is meer slagingspercentage heeft geloof ik graag maar voor mijn doeleinde bij snel bewegende onderwerpen (dieren) zal ik de vr toch uitschakelen en mijn budget is helaas niet hoger..
              Ik denk dat ik dan eindelijk over mijn besluit uit ben voor mijn eerste spiegelreflexcamera en lens..
              Dat uitschakelen is nergens voor nodig!!, de lens heeft daar een setting voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                Dat uitschakelen is nergens voor nodig!!, de lens heeft daar een setting voor.
                En is die setting op de lens dan niet OFF-ACTIVE-NORMAL ???

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  En is die setting op de lens dan niet OFF-ACTIVE-NORMAL ???

Hubert
                  The VR II feature enables significantly sharper handheld images at slower shutter speeds and in a wider range of lighting conditions than previous models. Equipped with the new lens, users can take pictures at shutter speeds up to four times slower than is possible with a non-VR lens.

Nikon’s second generation VR technology offers users two modes to match different shooting conditions. First, the VR Normal Mode, which compensates for camera shake and includes automatic panning detection, as well as automatic tripod detection. And second, VR Active Mode, which compensates for pronounced or regular vibration, for example when shooting from a moving vehicle.

Karel
                  Last edited by Peekaa; 26 maart 2008, 17:26. Reden: correcte tekst

Comment

Active voor vogels (bijv) dan gaat ie jouw pannende beweging niet zitten corrigeren.

Anders Normal en op statief Off.

Karel
                    Voor echte panning vb een voorbijrijdende auto, waarbij je de camera in een horizontaal vlak mee trekt, is de active stand een optie maar dit telt niet als bv de vogeltjes over je hoofd voorbij vliegen of wat kris kras rond vliegen.
                    Vergeet ook niet dat de VR ook zijn tijd nodig heeft en dat ook in vele gevallen bewegende voorwerpen een snelle sluitertijd nodig hebben om te bevriezen, waardoor VR toch niet nuttig zou zijn en dat enkel de AF vertraagd.

Ik denk dat TS dit bedoelde als hij zei dat hij VR toch zou uitschakelen.

Hubert
                    Hm,

Ik denk dat Karel zijn tekst heeft veranderd terwijl ik de mijne was aan het posten.
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Voor echte panning vb een voorbijrijdende auto, waarbij je de camera in een horizontaal vlak mee trekt, is de active stand een optie maar dit telt niet als bv de vogeltjes over je hoofd voorbij vliegen of wat kris kras rond vliegen.
                      Vergeet ook niet dat de VR ook zijn tijd nodig heeft en dat ook in vele gevallen bewegende voorwerpen een snelle sluitertijd nodig hebben om te bevriezen, waardoor VR toch niet nuttig zou zijn en dat enkel de AF vertraagd.

Ik denk dat TS dit bedoelde als hij zei dat hij VR toch zou uitschakelen.

Hubert
                      Sorry Hubert, heb Nikon tekst erin gezet.
                      Denk niet dat er veel problemen met VR zijn maar een ieder kan dat zelf ervaren.

Comment

Sorry Hubert, heb Nikon tekst erin gezet.
                        Denk niet dat er veel problemen met VR zijn maar een ieder kan dat zelf ervaren.
                        + Thom Hogan die de verwarring ook kent:

Which brings us to VR and tripods. Once again Nikon's manuals seem to be causing some confusion. The manual is explicit: "When the lens is mounted on a tripod, set the vibration reduction ON/OFF switch to OFF." Of course, the next sentence starts the confusion: "However, set the switch to ON when using a tripod without securing the tripod head, or when using a monopod." That still seems pretty clear to me (i.e., if you're panning off a tripod, you might want to turn VR back ON). It's only when you read the other sections of the manual that you start scratching your head. For example, the description of Normal versus Active VR says "In this mode [Active], the lens does not automatically distinguish panning from camera shake." Okay, so if you're panning on a tripod, you should be in Active mode, right? Probably not. You don't want the VR to fight your panning, only to correct the motion in the axis you're not moving.

Curiously, Nikon's documentation only hints at, but never quite makes clear, how VR handles panning. Page 17 of the English section has one of the worst diagrams I've ever seen; it's a poor attempt to tell you when to use each VR mode. In this case, 100 words is worth any number of Nikon diagrams, so here they are: When you pan the camera in Normal VR mode, two of the four stabilizers are deactivated (for a horizontal pan the "left"/"right" pair are deactivated; for a vertical pan the "top"/"bottom" pair). When you rotate the lens the actual physical stabilizers that are deactivated change, though the intent stays the same. Thus, up/down motion is always taken out in a horizontal pan regardless of whether you've positioned the camera and lens for a vertical or horizontal shot. In short, if you pan in Normal VR mode, the lens tries to take motion out that isn't a pan.

Active VR takes away this automatic panning detection--all four stabilizers are always active. Thus, in Active VR mode, the lens assumes you want to remove all motion. Do you need to put the lens into Active VR mode to remove motion when you're not panning? Not really. Most photographers produce much more up/down motion (due to stabbing at the shutter release) than they do left/right motion. But if you have lots of strong vibrations you need to remove--as you might when shooting from a vehicle with its engine on--set the VR to Active to be sure that nothing is interpreted as a pan. [Okay, that was more than 100 words, but hopefully clearer than Nikon's diagram.]

Comment

Bedankt voor de vele reacties ik ben er eigenlijk wel uit dat de sigma voor mijn doeleinden en budget een goeie lens zal zijn.
                          Ik heb de vragen van mij ook gesteld bij fotokonijnenberg en krijg als antwoord:

U zult de IS missen als u vaak bij weinig licht fotografeert, Als u redelijk constant een hoge sluitertijd gebruikt zult u het niet missen.
                          En het gewicht draagt alleen maar bij aan de stabiliteit.

Comment

Working...
                          X