Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De "vergeten" Canon primes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De "vergeten" Canon primes

Als ik hier en op andere fora lees over Canon primes dan komen steevast de L versies naar voren (35, 85, 135....tot de witte tele's), de twee 50's en de 85 1.8. Maar dat is het zowat. Terwijl Canon in zijn gamma actueel 27 primes heeft. En dan heb ik het nog niet over Macro en TS primes.

Heeft iemand bvb volgende lenzen (geen enkele is een L) en wat zijn de gebruikservaringen, wat was de motivatie om ze te kopen etc:

- EF 15mm F2.8 fisheye
    - EF 20mm F2.8
    - EF 24mm F2.8
    - EF 28mm F2.8
    - EF 28mm F1.8
    - EF 35mm F2
    - EF 100mm F2
    - EF 135mm F2.8 SF

Wellicht zijn er ook nog wat non-USM primes die later een USM versie kregen in gebruik.
    DigiCam

Re: De "vergeten" Canon primes

EF 35mm F2

Qua scherpte en 'traagheid AF' te vergelijken met de EF 50 F1.8.
    Wel vrij lawaaierig. Goed lensje voor zijn geld en toch wel bredere inzetbaarheid qua bereik op een cropbody in vergelijking met een 50 mm.

gr
    Yannick
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

EF 100 mm f 2.0 USM

Prima lens, zeer scherp (al vanaf f/2), stelt snel scherp (gebruik hem in slechte lichtomstandigheden, voor veldrijden, snel scherpstellen vereist). Goede bouw, iets meer tele dan zijn 85 mm 1.8 broertje. Heeft wel wat minder last van chromatische abberatie dan de 85 mm. Heeft me zo'n 400 euro's gekost (nieuw) en heb het me nog niet beklaagd.

Comment

EF 24 2.8
        Trage en lawaaige focus, goedkoop 2e hands te pakken gekregen voor wat meer "breedhoek" dan de 50 mm, en toch wat lichtsterkers dan mijn 17-40 f4. Geen echte aanrader...
        Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

Comment

EF 28mm F2.8

Gekocht wegens betaalbaar tweedehands. De autofocus maakt lawaai en is traag, maar dat stoorde me niet (was niet beter gewoon). Ik kreeg mooie scherpe beelden.
          Vooral gebruikt op mijn analoog toestel om een beetje meer breedhoek te krijgen, om dezelfde reden veel minder op mijn crop-DSLR.

Tegenwoordig heb ik een digitale FF en ook een 20mm L lens, dus gebruik hem eigenlijk niet meer

Comment

- EF 15mm F2.8 fisheye: mooi compact scherp objectief, alleen leuk op full frame.
            - EF 20mm F2.8: zelf geen ervaring mee maar van horen zeggen dat de scherpte tegenvalt (is met de Nikon 20mm ook zo)
            - EF 24mm F2.8: handig compact en scherpt lensje
            - EF 28mm F2.8: idem maar minder interessant bereik
            - EF 28mm F1.8: zelf geen ervaring mee, een 35L is veel leuker.
            - EF 35mm F2: handig compact lensje, niets mis mee.
            - EF 100mm F2: scherpe lens, vol open in de hoeken minder dan de 135L, maar dat mag natuurlijk gezien het prijsverschil. Bovendien WEL USM dus fijnere AF dan de bovenstaande lenzen. Handig formaat om mee te nemen.
            - EF 135mm F2.8 SF: ken ik niet uit eigen ervaring maar lijkt me ook een handig en scherp lensje.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Working...
            X