Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-105 f4 IS vs Canon 70-200 f4 IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 24-105 f4 IS vs Canon 70-200 f4 IS

Wellicht een beetje vreemde vergelijking..... maar toch...

Ik ben voornemens om dit jaar nog één lens te kopen ('k heb vandaag m'n nieuwe macrolens en 50 prime gehaald ). Ik heb een Tamron 17-50 en nu 2 >100mm lenzen. Ik mis op het moment dus het bereik tussen 50 en 100mm (en dan met name rond 70mm voor portretjes) en wil dit graag binnenkort opvullen. Ik ben erg onder de indruk van USM, IS en de bouwkwaliteit van L glas. Daarom zit ik te denken aan één van de genoemde lenzen.

Op zich zou de 70-200 f4 het best aansluiten bij mijn wensen zij het dat ik toch niet 100% tevreden ben met mijn Tamron 17-50. Scherpte is perfect, bouwkwaliteit best okee, maar de meedraaiende focusring is irritant (de lens is niet zo groot, en ik zit steeds per ongeluk met m'n vingers aan die ring) en de lens heeft geen USM en nog erger, geen IS (wat ik toch wel mis, 'k heb kennelijk niet zo'n vaste hand ) Hierdoor blijf ik met het idee spelen om voor de Canon 24-105 te gaan, want die zou ook het 'gat' opvullen, heeft USM, IS en een mooie bouwkwaliteit. De Tamron zou ik dan (voorlopig) houden voor de lichtsterkte en het bereik van 17 tot 24mm... (tot het moment dat ik een UWA kan kopen, en wellicht nog een lichtsterke 35mm voor binnenshuis)

Nu dus de vraag, wat is wijsheid? 't Hangt er voor mij nogal van af of de 24-105 net zo geschikt is voor portretjes, net als de 70-200 f4 (dus tussen 70 en 100mm), waarvan ik weet dat die écht heel erg goed is. (ik vind met name scherpte en een mooie zachte bokeh belangrijk)
    Last edited by MarkEL; 25 maart 2008, 23:54.
    www.indetailfotografie.nl

Re: Canon 24-105 f4 IS vs Canon 70-200 f4 IS

Vind je niet dat de 24-105 teveel overlapt met de Tamron én de 100 F2.8 Macro, die trouwens de reputatie heeft van ook een goede portretlens te zijn?
    Trouwens, indien je wilt, mag je me na een tijdje uw ervaringen wel eens meedelen wat betreft de 100 mm Macro. Ik heb hiervoor ook interesse.

Als je eens 'licht' (ik bedoel dus licht bepakt) wilt gaan stappen, dan neem je de Tamron en de 70-200 F4 IS mee. Geen te zwaar gesleur, en toch een mooi bereik.
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

In functie van wat je schrijft
      - 70-200 F4 IS is absolute topper
      - verkoop tamron 2.8 en koop 17-40 L F4 (wel geen IS maar tot 40 mm niet echt nodig.
      We all go a little mad sometimes. Haven't you?
      Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Omdat je toch al een 17-50 hebt, kan je inderdaad best eerst de 70-200 f4 L IS kopen, daarmee krijg je heel wat meer mogelijkheden dan met de 24-105.

Als je dan later die Tamron 17-50 wil vervangen door een betere, en je hebt geen direkte plannen om een full-frame camera te kopen, dan kies je best voor de EF-S 17-55 f2,8 IS. Die is gewoon beter dan de 17-40 f4 L, maar ze is wel duurder (de 17-55 is scherper, lichtsterker, heeft een wat groter zoombereik, en heeft beeldstabilisatie).

Ik heb zelf eerst een Sigma 18-50 f2,8 EX DC gehad, die had een vrij goede prijs/kwaliteitsverhouding, ze was scherp, lichtsterk, en had een vrij snelle AF.
        Daarna heb ik de Canon 17-40 f4 L gehad, die was ook wel scherp, maar ik miste toch de lichtsterkte van de Sigma.

Toen ik die 17-40 pas gekocht had (een week later), kondigde Canon de EF-S 17-55 f2,8 IS aan, en die heb ik dan een jaar later ook gekocht (ik moest eerst nog wat sparen).
        En daar heb ik nog geen spijt van gehad.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik mis op het moment dus het bereik tussen 50 en 100mm (en dan met name rond 70mm voor portretjes) en wil dit graag binnenkort opvullen.
          Canon EF 85/1.8, een beauty.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Omdat je toch al een 17-50 hebt, kan je inderdaad best eerst de 70-200 f4 L IS kopen, daarmee krijg je heel wat meer mogelijkheden dan met de 24-105.

Als je dan later die Tamron 17-50 wil vervangen door een betere, en je hebt geen direkte plannen om een full-frame camera te kopen, dan kies je best voor de EF-S 17-55 f2,8 IS. Die is gewoon beter dan de 17-40 f4 L, maar ze is wel duurder (de 17-55 is scherper, lichtsterker, heeft een wat groter zoombereik, en heeft beeldstabilisatie).

Ik heb zelf eerst een Sigma 18-50 f2,8 EX DC gehad, die had een vrij goede prijs/kwaliteitsverhouding, ze was scherp, lichtsterk, en had een vrij snelle AF.
            Daarna heb ik de Canon 17-40 f4 L gehad, die was ook wel scherp, maar ik miste toch de lichtsterkte van de Sigma.

Toen ik die 17-40 pas gekocht had (een week later), kondigde Canon de EF-S 17-55 f2,8 IS aan, en die heb ik dan een jaar later ook gekocht (ik moest eerst nog wat sparen).
            En daar heb ik nog geen spijt van gehad.
            Was u niet tevreden over de 17-40 f4 L ?
            Ik was nu juist van plan deze volgende maand te kopen.
            Mvg, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Was u niet tevreden over de 17-40 f4 L ?
              Ik was nu juist van plan deze volgende maand te kopen.
              Mvg, RF
              De 17-40 f4 L is niet slecht, maar voor mij was ze niet lichtsterk genoeg.

Maar de EF-S 17-55 f2,8 IS is op bijna alle punten beter, ze is alleen niet spatwaterdicht, en je kan ze niet gebruiken op een full-frame camera (ook niet op een 1,3x crop-camera zoals de 1D).
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                Vind je niet dat de 24-105 teveel overlapt met de Tamron én de 100 F2.8 Macro, die trouwens de reputatie heeft van ook een goede portretlens te zijn?
                Trouwens, indien je wilt, mag je me na een tijdje uw ervaringen wel eens meedelen wat betreft de 100 mm Macro. Ik heb hiervoor ook interesse.

Als je eens 'licht' (ik bedoel dus licht bepakt) wilt gaan stappen, dan neem je de Tamron en de 70-200 F4 IS mee. Geen te zwaar gesleur, en toch een mooi bereik.
                De 24-105 heeft idd erg veel overlap met de Tamron 17-50. Mocht ik de 24-105 aanschaffen dan zal de Tamron op termijn ook worden verruild voor een UWA of een lichtsterke 35mm prime.

Dat de 100mm macro een goede portretlens is heb ik ook gelezen, en ben ik ook zeker blij mee. Maar persoonlijk vind ik 100mm voor een portretlens een beetje aan de lange kant. Ik had bij mijn Pentax een 70mm prime en die was wat mij betreft perfect voor portretten. Vandaar dat ik graag weer een hoge kwaliteit lens zoek met 70mm bereik.....

Het gewicht van de 100-400L is voor mij een bijkomende reden om er graag een 70-200 bij te kopen (en dus de f4 variant, de f2.8 vind ik weer te zwaar). Op de body vind ik het gewicht van de 100-400 prima, al moet ik er ook de hele dag mee lopen. Maar in de rugtas vind ik het toch een behoorlijk gewicht...

Het op termijn verruilen van de Tamron voor de Canon 17-55 was ook mijn oorspronkelijke doel toen ik besloot tot de aanschaf van de Canon gear. 't Grootste voordeel van deze lens ten opzichte van de 24-105 zou natuurlijk de lichtsterkte zijn. 't Nadeel is dan weer het beperkte bereik en de bouw... Bovendien lees ik nogal veel problemen mbt stof met deze lens....

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Canon EF 85/1.8, een beauty.
                Dit heb ik ook al meer gelezen en gezien, maar 'k vraag me dan af of deze kwa bereik niet te dicht bij m'n 100 macro zal liggen. 't Zou misschien wel een mooi alternatief zijn, een EF-S 17-55 f2.8 + een EF 85 f1.8...

't Liefst zou ik denk ik toch de EF-S 17-55 + de 70-200 f4 aanschaffen, maar dat is budgetair voorlopige niet echt meer haalbaar/ verantwoord. Daarom zit ik al een tijdje te dubben over de 24-105 als alternatief voor deze 2. (mooi bereik, USM en IS) Maar dan moet 'ie wel de kwaliteit bieden die de 70-200 ook biedt......
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Wellicht een beetje vreemde vergelijking..... maar toch...

Ik ben voornemens om dit jaar nog één lens te kopen ('k heb vandaag m'n nieuwe macrolens en 50 prime gehaald ). Ik heb een Tamron 17-50 en nu 2 >100mm lenzen. Ik mis op het moment dus het bereik tussen 50 en 100mm (en dan met name rond 70mm voor portretjes) en wil dit graag binnenkort opvullen. Ik ben erg onder de indruk van USM, IS en de bouwkwaliteit van L glas. Daarom zit ik te denken aan één van de genoemde lenzen.

Op zich zou de 70-200 f4 het best aansluiten bij mijn wensen zij het niet dat ik toch niet 100% tevreden ben met mijn Tamron 17-50. Scherpte is perfect, bouwkwaliteit best okee, maar de meedraaiende focusring is irritant (de lens is niet zo groot, en ik zit steeds per ongeluk met m'n vingers aan die ring) en de lens heeft geen USM en nog erger, geen IS (wat ik toch wel mis, 'k heb kennelijk niet zo'n vaste hand ) Hierdoor blijf ik met het idee spelen om voor de Canon 24-105 te gaan, want die zou ook het 'gat' opvullen, heeft USM, IS en een mooie bouwkwaliteit. De Tamron zou ik dan (voorlopig) houden voor de lichtsterkte en het bereik van 17 tot 24mm... (tot het moment dat ik een UWA kan kopen, en wellicht nog een lichtsterke 35mm voor binnenshuis)

Nu dus de vraag, wat is wijsheid? 't Hangt er voor mij nogal van af of de 24-105 net zo geschikt is voor portretjes, net als de 70-200 f4 (dus tussen 70 en 100mm), waarvan ik weet dat die écht heel erg goed is. (ik vind met name scherpte en een mooie zachte bokeh belangrijk)
                  Ik heb die EF 24-105mm F 4.0 L IS USM en ik kan u verzekeren dat dit een fantastische lens is. Ze past ook precies in het bereik die je zoekt. Bij Konijnenberg kunt ge ze zelfs in Bulk (witte doos) kopen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Ik heb die EF 24-105mm F 4.0 L IS USM en ik kan u verzekeren dat dit een fantastische lens is. Ze past ook precies in het bereik die je zoekt. Bij Konijnenberg kunt ge ze zelfs in Bulk (witte doos) kopen.
                    Ik heb zelf een EF-S 17-55 f2,8 IS en een 24-105 f4 L IS.
                    Die lenzen zijn allebei heel erg goed, maar de 17-55 wordt veel meer gebruikt dan de 24-105.

En volgens mij wordt het "stofprobleem" van de 17-55 zwaar overdreven, ik heb er in ieder geval nog helemaal geen problemen mee gehad.

Dit is weer zo'n zaak die wereldwijd wordt "opgeblazen" omdat iemand er ooit op één of andere website over begonnen is. Nu zit iedereen zijn 17-55 met een vergrootglas te bekijken om toch maar stof te kunnen vinden...

Als ik al mijn lenzen met een vergrootglas bekijk, dan zal er zeker wel ééntje bijzitten waar ik stof in kan vinden, maar ik heb er nog nooit last van gehad, dus zoek ik ook niet naar dat stof...
                    BD0338BE

Comment

Ik heb zelf een EF-S 17-55 f2,8 IS en een 24-105 f4 L IS.
                      Die lenzen zijn allebei heel erg goed, maar de 17-55 wordt veel meer gebruikt dan de 24-105.

En volgens mij wordt het "stofprobleem" van de 17-55 zwaar overdreven, ik heb er in ieder geval nog helemaal geen problemen mee gehad.

Dit is weer zo'n zaak die wereldwijd wordt "opgeblazen" omdat iemand er ooit op één of andere website over begonnen is. Nu zit iedereen zijn 17-55 met een vergrootglas te bekijken om toch maar stof te kunnen vinden...

Als ik al mijn lenzen met een vergrootglas bekijk, dan zal er zeker wel ééntje bijzitten waar ik stof in kan vinden, maar ik heb er nog nooit last van gehad, dus zoek ik ook niet naar dat stof...
                      Ik heb zelfs een foutje in het glas van mijn 70-200 f4 IS. Duidelijk zichtbaar, maar op foto's vind ik het met de beste wil van de wereld niet terug.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Working...
                      X