Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

te veel lens flare?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• te veel lens flare?

Ik heb een week geleden wat foto's genomen in Brugge by night
    Nu het gaat dus eigenlijk om mijn lens de Sigma 18-50f2.8 EX Macro HSM (en nog een heleboel dinges), ik was dus foto's aan het nemen en kwam tot de constatatie dat mijn lens toch heel wat lens flare produceert van een gewone lantaarnpaal. Ik erger mij hier toch wel wat aan.
    Is dit normaal bij deze lens en kan ik hier iets aan doen?
    Voor wat het waard is de zonnekap was bevestigd.

EXIF
    diafragma: F2.8
    Focuslengte: 50mm
    Sluitertijd: 1,3 sec
    Iso: 160
    No flash
    Last edited by Nikon³; 17 maart 2008, 22:12.
    Nikon D700 en veel te duur glas
    "You will always miss 100% of the shots you don’t take"
    my flickr

Re: te veel lens flare?

Haal je UV-filter er maar al af en 't zal al veel beter zijn. Ik kan niet zeggen of het dan helemaal opgelost is, want ik ken de lens niet, maar dit is wel typisch als je er een filter op hebt zitten hoor.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Die Sigma heeft vrij veel last van flare, kijk even naar dit topic, daar heb ik een voorbeeldje gepost:
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Maar in dit geval zit de lichtbron mee in beeld, en dan zal je niet gemakkelijk een lens vinden waarmee je de foto kan maken zonder dat er ergens een vlekje in beeld komt. Een prime heeft er wel minder last van omdat daar veel minder lenselementen inzitten.

Omdat de lichtbron mee in beeld komt zal een zonnekap ook niet helpen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Wat zou een sterfilter doen in dit geval?
        Meer flare of flare weg?
        Bart, op uw foto's van de lakenhallen te Ieper is absoluut geen flare te zien.
        Kunt u ook zeggen hoe die genomen zijn?
        Mvg RF
        Last edited by Red Falcon; 18 maart 2008, 17:28. Reden: supp. vraag

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Haal je UV-filter er maar al af en 't zal al veel beter zijn. Ik kan niet zeggen of het dan helemaal opgelost is, want ik ken de lens niet, maar dit is wel typisch als je er een filter op hebt zitten hoor.
          Er zit geen filter op, daarom dat ik toch wel wat verrast was met het resultaat
          my flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Of zijn het vlekken van zeewater.

Je had beter eerst kunnen vragen of er een UV filter opzat.
            mvg
            antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
              Of zijn het vlekken van zeewater.
              Grapjas
              Ik heb trouwens nog geen tijd gehad om ernaar te kijken.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Is er hier nu eigenlijk een oplossing voor, behalve de duurdere nikon 17-55f2.8 kopen?
                my flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikon³ Bekijk bericht
                  Is er hier nu eigenlijk een oplossing voor, behalve de duurdere nikon 17-55f2.8 kopen?
                  Bij een dergelijke opname ( lichtbron dichtbij en in het beeldveld )
                  zal ook de 17 - 55 f/ 2.8 bijna altijd flare veroorzaken; zelfs zonder enige filter op!
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                    Bij een dergelijke opname ( lichtbron dichtbij en in het beeldveld )
                    zal ook de 17 - 55 f/ 2.8 bijna altijd flare veroorzaken; zelfs zonder enige filter op!
                    Helemaal eens.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Die Sigma heeft vrij veel last van flare, kijk even naar dit topic, daar heb ik een voorbeeldje gepost:
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Maar in dit geval zit de lichtbron mee in beeld, en dan zal je niet gemakkelijk een lens vinden waarmee je de foto kan maken zonder dat er ergens een vlekje in beeld komt. Een prime heeft er wel minder last van omdat daar veel minder lenselementen inzitten.

Omdat de lichtbron mee in beeld komt zal een zonnekap ook niet helpen.

Dit is hier idd de oorzaak van flare en daar helpt geen hulpmiddel for betere lens tegen.
                    De enige oplossing is om een ander standpunt in te nemen.
                    mvg
                    antoine200

Comment

Working...
                    X