Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens het best voor de d80?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens het best voor de d80?

hoi,

Als nieuw lid wil ik de moderators allereerst bedanken voor dit kwalitatief hoogstaand forum. Als leek in het vak ben ik door jullie al heel wat te weten gekomen.

Ergens heb ik al beslist om de nikon d80 aan te schaffen, deels ingegeven door mijn pa, die al altijd een nikon - liefhebber geweest is. Dit brengt me direct bij mijn eerste vraag:

Graag zou ik zijn oude lens recupereren, het gaat hier om de 'AF Nikkor 35-135 f3,5 -4,5'. Ik ben in de fnac al te weten gekomen dat ze compatibel is met de d80, maar komt deze op gebied van kwaliteit in de buurt van de lenzen die nu verkocht worden?

Als ik het goed voor heb dan verandert de brandpuntsafstand van de lens met een factor van 1,5 in vergelijking met de kleinbeeldfotografie, daarom zou ik deze lens als tele willen gebruiken.
    Welke lens is volgens jullie dan het best compatibel met deze lens, rekening houdend met mijn budget van +/- 1100€ (totaal paket)

Sommige lenzen van Nikon zijn nu ook uitgerust met een optische stabilisator, dit scheelt wel direct een heel stuk in prijs. Als dit echt de moeite is dan zou ik het wel willen aanschaffen, uiteindelijk schakel ik over op een SRC om geslaagde foto's uit de hand te nemen in moeilijke lichtsituaties..

Bon, een hele boterham, hopelijk weten jullie hier raad mee..

grtzz

geneve
    nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

Re: welke lens het best voor de d80?

Beste,

loop zelf al een tijdje rond met deze vraag. Omdat je al een telelens hebt, zou ik persoonlijk gaan voor een 18-17 kitlens (930 bij Konijn). De lens zou een vrij stevige opbouw hebben, en optisch vrij goed zijn.

voor de optische stabilisatie die je aanhaalt, denk ik dat ik de eerste deftige lens een 18-200mm van nikon is, maar deze komt echter al op een 574€ bij Konijn.

Doordat je nog iets buget over hebt bij de 18-70, kan je nog accesoires zoals statief, geheugenkaart, rugzak etc bijkopen.

Mvg,

Vincent
    Vincent blogt

Comment

Je 35 - 135 is al een dijk van een objectief. Voordeel van Nikon, je hoeft zelden een ander objectief te kopen.

Ga hier eens rustig mee werken. Na verloop van tijd kom je er wel achter wat je meer of anders wilt.

De genoemde 18-70 geeft een prima aanvulling naar het groothoek bereik maar heeft ook een overlap.

Als je de 35-135 hebt is er al gauw sprake van overlap met vrijwel elke betaalbare zoom.

Maar Nikon heeft ook een 18-35, een 12-24, etc.

Denk ook eens aan de goedkope f1,8 50 AFD.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

hoi,

alvast bedankt voor de reacties.

Heb nog even zitten rondneuzen voor een geschikt aanvullend objectief.
        Twee daarvan sprongen er voor mij uit:
        - Nikon AF-S DX 18-55mm 3,5-5,6
        - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP Nikon

De twee lenzen overlappen gedeeltelijk de 35-135 die ik al heb, maar dit is niet echt een probleem.

De diagrafgma-opening vermeld bij de lenzen, stelt toch de maximum-opening van het diafragma bij minimum en maximum brandpuntsafstand?

De Tamron (+/-400€) kost ongeveer het dubbele van de nikon, komt dit door de vaste diafragma-opening en wat is het grote voordeel daar dan van?

grtz
        nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

Comment

Working...
        X