Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens ? autolens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• portretlens ? autolens ?

Hey,
    ik begin mijn weg al goed te vinden tussen lenzen,kodakjes en dergelijke,maar waar ik heel weinig info over vindt is namelijk autofotografie. Ik heb ook opgemerkt dat in het onderdeel transport er ongelooflijk weinig reactie en foto's komen.Tot mijn grote spijt want ik ben fan van alles waar een naftmotor in steekt.Brommers,auto's,vliegtuigen ( soort van naft dan )
    Nu mijn vraag is,ik zoek een goeie, ... wat zeg ik nu,een HEEL goeie lens die zowel kan dienen als modelfotografie als voor sport/autofotografie.En neen,ik bedoel hiermee niet beide combineren maar elk appart.
    Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een lens die beide jobs kan vervullen.
    Mijn oog viel al geruime tijd op de 24-105 F4 L IS
    Maar tevens zit ik ook met de gedachte van een 70-200 F4 L IS
    (oh ja de IS neem ik omdat ik blijkbaar totaal geen vaste hand heb,ik heb me zelfs hiervoor een statief moeten aanschaffen ) Nu zullen sommigen afkomen van "een statief heb je,dan heb je toch geen IS nodig en dan kan je gerust een heel hoop geld besparen" , dit klopt,maar ik wil graag deze lensjes ook gebruiken voor concerten, politieke debatten ( waar ik soms als fotograaf zit ) en dergelijke donkere praktijken ( de zalen dus ) en mijn mijn parkinson handjes kan ik moeilijk neen zeggen tegen IS,of ik kan ginder moeilijk aankomen met een statief,o politieke debatten lukt dit nog wel,maar op concert is dit niet mogelijk.
    Dit is een hele boterham, maar zo heb ik mijn zegje gezegd.
    samenvatting :
    zoektocht naar kwalitatieve lens die beide jobs kan vervullen voor portret en autofotografie.
    Indien iemand een ander laternatief kent zeg maar op. Ook eventjes vermelden dat ik een 50mm f1.8 verwacht deze week.Dus deze zou al in mijn bezit moeten zijn morgen ofzo.Nog eventjes vermelden dat beide F4 canon lenzen ooit in mijn bezit zullen komen ( dit zijn namelijk mijn droomlenzen,de 2.8 versies zijn voor mij onbetaalbaar "student" )Maar ik spaar nu even rustig door zodat deze ooit in mijn bezit zullen komen.Maar ik wil toch al eens rap weten welke mij het meeste nut gaat bewijzen in afwachting van de andere lens.
    Mvg,

Oli
    Last edited by Oli; 13 maart 2008, 15:27.
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Re: portretlens ? autolens ?

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
    Hey,
    ik begin mijn weg al goed te vinden tussen lenzen,kodakjes en dergelijke,maar waar ik heel weinig info over vindt is namelijk autofotografie. Ik heb ook opgemerkt dat in het onderdeel transport er ongelooflijk weinig reactie en foto's komen.Tot mijn grote spijt want ik ben fan van alles waar een naftmotor in steekt.Brommers,auto's,vliegtuigen ( soort van naft dan )
    Nu mijn vraag is,ik zoek een goeie, ... wat zeg ik nu,een HEEL goeie lens die zowel kan dienen als modelfotografie als voor sport/autofotografie.En neen,ik bedoel hiermee niet beide combineren maar elk appart.
    Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een lens die beide jobs kan vervullen.
    Mijn oog viel al geruime tijd op de 24-105 F4 L IS
    Maar tevens zit ik ook met de gedachte van een 70-200 F4 L IS
    (oh ja de IS neem ik omdat ik blijkbaar totaal geen vaste hand heb,ik heb me zelfs hiervoor een statief moeten aanschaffen ) Nu zullen sommigen afkomen van "een statief heb je,dan heb je toch geen IS nodig en dan kan je gerust een heel hoop geld besparen" , dit klopt,maar ik wil graag deze lensjes ook gebruiken voor concerten, politieke debatten ( waar ik soms als fotograaf zit ) en dergelijke donkere praktijken ( de zalen dus ) en mijn mijn parkinson handjes kan ik moeilijk neen zeggen tegen IS,of ik kan ginder moeilijk aankomen met een statief,o politieke debatten lukt dit nog wel,maar op concert is dit niet mogelijk.
    Dit is een hele boterham, maar zo heb ik mijn zegje gezegd.
    samenvatting :
    zoektocht naar kwalitatieve lens die beide jobs kan vervullen voor portret en autofotografie.
    Indien iemand een ander laternatief kent zeg maar op. Ook eventjes vermelden dat ik een 50mm f1.8 verwacht deze week.Dus deze zou al in mijn bezit moeten zijn morgen ofzo.Nog eventjes vermelden dat beide F4 canon lenzen ooit in mijn bezit zullen komen ( dit zijn namelijk mijn droomlenzen,de 2.8 versies zijn voor mij onbetaalbaar "student" )Maar ik spaar nu even rustig door zodat deze ooit in mijn bezit zullen komen.Maar ik wil toch al eens rap weten welke mij het meeste nut gaat bewijzen in afwachting van de andere lens.
    Mvg,

Oli
    Concerten schreeuwen om 2.8. Ik heb zelf de 70-200 f4 IS en zou niet durven zeggen of ik daar op een concert ver mee ga geraken... Wel met veel licht, maar in donkere zalen ga je een probleem hebben. Ik zou dan eerder eens kijken naar een 85 1.8 of een 135 2.0. De IS helpt niet om je onderwerp te bevriezen hé, daar heb je gewoon snelle sluitertijden voor nodig.

Autofotografie: op welke manier? Op pakweg 't autosalon zal 24mm dikwijls nog niet breed genoeg zijn. Als je in Zolder auto's op de piste wil fotograferen, zal die 70-200 dan weer goed zijn werk doen.
    ______
    www.vue.photo

Comment

De Canon L 28-300mm is ook niet slecht, doch wel redelijk prijzig.
      Ik gebruik een Canon EFS 17-85mm f4-5.6 voor modelfotografie en een Canon L 100-400mm f4.5-5.6 voor het zware telewerk (zowel bewegend als stilstaande objecten).
      Let wel : de EFS kan je enkel op Canon toestellen van het type 300D tem 400D en 10D tem 40D gebruiken maar de aankoop loont zeker de moeite!

Comment

2.8 is buiten budget, ik denk er niet eens over na om te gaan naar een 2.8 tenzij iemand mij zijn winnend euromillionsticket geeft.
        met autofotografie bedoel ik niet het autosalon,allé dit kan er ook wel bij natuurlijk,maar ik bedoel meer privé shoot van wagens,op locatie.
        bedoel jij de 17-85 IS ? leek me ook wel een leuk lensje,niet te prijzig en een cashback op.Maar heb er nog nooit veel ruwe foto's van gezien.
        Ik zoek echt een lens beschikbaar voor beide,portret en wagens op locatie.En heel af en toe concert.Hij moet niet specifiek lichtsterk zijn want desnoods neem ik wel de 50mm 1.8 mee op concert of donkere gelegenheden.Maar de lens moet optisch kwaliteit afleveren. ( ik weet wel dat de fotograaf het zwaarste werk meot doen,maar niemand gaat me tegenspreken als ik zeg dat een lens ook veel doet )
        Last edited by Oli; 13 maart 2008, 16:12.

Comment

Als je wil zend ik via email wel eens een paar foto's door (modelshoot, ...) van de EFS Lens?
          Op mijn webspace staan enkele modelshoots en al deze foto's zijn genomen met de EFS 17-85mm : http://picasaweb.google.com/nicosuykens

Comment

En een Tamron 17-50 2.8 dan? Die is lichtsterk EN niet zo heel duur...
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              En een Tamron 17-50 2.8 dan? Die is lichtsterk EN niet zo heel duur...
              de 17-50 heeft niet genoeg zoom voor mijn autofotografie.en wat ben ik met 17mm ?zelfs met mijn kitlens zit ik amper onder de 30mm.Kent niemand een link naar een beroemde of goeie autofotograaf met tips ?Ik denk dat ik alvast goed ga zitten met de 50mm 1.8,maar voor wagens gaat dit nie goed komen.daarvoor heb ik gewoon meer zoom nodig. Derom dat ik dacht 24-105 niemand hier die autofotograaf is ?

Comment

de 17-50 heeft niet genoeg zoom voor mijn autofotografie.en wat ben ik met 17mm ?zelfs met mijn kitlens zit ik amper onder de 30mm.Kent niemand een link naar een beroemde of goeie autofotograaf met tips ?Ik denk dat ik alvast goed ga zitten met de 50mm 1.8,maar voor wagens gaat dit nie goed komen.daarvoor heb ik gewoon meer zoom nodig. Derom dat ik dacht 24-105 niemand hier die autofotograaf is ?
                Hoi,

Ik doe voor 80% voornamelijk autofotografie. Hiervoor gebruik ik eerst veel een Tokina ATX 12-24 f4 ( en heel af en toe de 18-70 kitlens) voor de closeups en de AF-S 70-200 VR met/zonder TC voor langs de baan. Sinds ik een AF-S 17-55 f2.8 heb gebruik ik de Tokina veel minder. Denk dat als je toch een goede betaalbare lens wilt hebben de 17-50 geen verkeerde keus is. Meer zoom??? Een stap naar voren en je bent er ook.

Hier een voorbeeld met de 17-55 lens

Ik mis de 15mm in ieder geval niet welke er is tussen de 17-55 en 70 -200.

Grtz

Bryan
                Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Ik denk dat ik hier ook wel iets aan kan toevoegen, voor auto's heb je nooit genoeg breedhoek, die 24-205 is een schitterende lens, heb ze ook gehad trouwens, maar ik gebruik vooral de 17-55 IS 2.8 en de 70-200 IS 2.8 lenzen, die 24-105 viel er altijd zowat tussenuit, dus heb ik ze verkocht.

Nu in jouw geval zie ik het anders eerlijk gezegd, want voor modellen werk is de 17-55 misschien niet ideaal, te weinig bereik, daar is de 24-105 IS wel aan te raden.

Kijk even wat het belangrijkste voor je is, zoals je zelf al aangaf zit je zelden onder de 30mm met je kitlens ... dan niet twijfelen en voor de 24-105 IS gaan, prachtige lens en een mooi bereik, eventueel ook even aan de 24-70 2.8 denken, alleen jammer dat die geen IS heeft

Laat je trouwens niet wijsmaken dat de 17-85 IS een 'slechte' lens zou zijn, ik heb ze bijna twee jaar met veel plezier gebruikt, en schitterende auto foto's mee gemaakt, je hebt alleen iets in de aard van DxO nodig om de lens te laten schitteren, recht uit de camera zijn de foto's niet altijd perfect.

Als je geen groothoek nodig hebt zou ik de 24-105 IS en eventueel de 100-400 IS kiezen (dan heb je véél meer bereik dan met de 70-200 f4 IS, maar deze laatste is dan weer wel bloedscherp !)

Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

mijn smaak begint meer en meer te gaan in de richting van de 17-55 2.8 IS,deze begint precies meer naar de richting te gaan van wat ik allemaal van plan ben,de 24-105 is wel een knappe lens,maar ik vrees ervoor dat ik de breedhoek ga missen.Desnoods voor portret de 50 1.8 gebruiken en inventief zijn.De 70-200 2.8 is niet echt voor mijn budget,eventueel wel maar hmmm ik zou toch liever gaan voor de F4 versie,minder duur en presteert toch ook heel goed, in welke situaties voel jij dat je 2.8 IS zijn nut bewijst ?

Comment

mijn smaak begint meer en meer te gaan in de richting van de 17-55 2.8 IS,deze begint precies meer naar de richting te gaan van wat ik allemaal van plan ben,de 24-105 is wel een knappe lens,maar ik vrees ervoor dat ik de breedhoek ga missen.Desnoods voor portret de 50 1.8 gebruiken en inventief zijn.De 70-200 2.8 is niet echt voor mijn budget,eventueel wel maar hmmm ik zou toch liever gaan voor de F4 versie,minder duur en presteert toch ook heel goed, in welke situaties voel jij dat je 2.8 IS zijn nut bewijst ?
                      Ik heb zelf mijn zinnen staan op die 17-55 2.8 IS lens, vooral voor binnenfotografie (portretten, bloemstukken, en dergelijke) bij lage lichtomstandigheden. Kost wel een centje, hoor.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Ten eerste breedhoek. 17mm is niet superbreed, maar toch breed genoeg voor autofotografie heb ik de indruk, en ook voor landschapjes en zelfs portretten is het een uitstekende lens. De IS gaat ervoor zorgen dat je gewoon meer gelukte foto's hebt, en degenen die anders ook zouden lukken, zijn nu nog beter, alsof je ze met een tripod hebt genomen (want dat maakt wel degelijk verschil, ook op 17mm).
                        Qua 70-200: ga gerust voor de f4. In theorie komt er bij de 2.8 twee keer meer licht binnen, maar het volstaat om je compositie iets te verleggen om dat verschil alweer teniet te doen. Ik heb de f4 IS, maar de IS terzijde gelaten: ik gebruik hem niet zo heel vaak op f4, en al zeker niet voor portretten bijvoorbeeld. Je scherptediepte is dan véél te klein, zeker boven de 100mm. met het diafragma op f4 is de scherptediepte nauwelijks een meter als je onderwerp zo'n 15 meter verwijderd is schat ik. Die 2.8 gaat daar niet zoveel aan veranderen hoor. Aan de andere kant: mijn breedhoek heeft geen IS, en ik gebruik gewoon een tripod.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

ik denk dat ik eens een ritje zal moeten doen bij konijn om al deze lenzen te testen -_- want ik ben er nog steeds niet uit, ik wil graag de 24-105 F4 L IS,maar tevens wil ik ook de 17-55 f2.8 IS, de 24-105 F4 L IS zou dan meer voor "shoots" zijn op privé domein met wagens,daar heb ik niet meteen breedhoek nodig, en de 17-55 f2.8 IS zou dan meer zijn op autobeurzen waar het meestal donkerder is en minder ruimte is om op afstand foto's te nemen van wagens.Ter aanvulling om breedhoek te hebben zou ik erbij de 10-22 van canon nemen.Is dit verstandig of niet ?

Comment

ik denk dat ik eens een ritje zal moeten doen bij konijn om al deze lenzen te testen -_- want ik ben er nog steeds niet uit, ik wil graag de 24-105 F4 L IS,maar tevens wil ik ook de 17-55 f2.8 IS, de 24-105 F4 L IS zou dan meer voor "shoots" zijn op privé domein met wagens,daar heb ik niet meteen breedhoek nodig, en de 17-55 f2.8 IS zou dan meer zijn op autobeurzen waar het meestal donkerder is en minder ruimte is om op afstand foto's te nemen van wagens.Ter aanvulling om breedhoek te hebben zou ik erbij de 10-22 van canon nemen.Is dit verstandig of niet ?
                            Nog even een opmerking maken hier, ik had enkele posts terug al gezegd dat ik mijn 24-105 verkocht had omdat ie toch maar in mijn koffer bleef steken ... nu dit weekeinde een feestje en wat bleek, mijn 17-55 IS is gewoon te kort ! En om nu met de 70-200 te gaan zwaaien leek me niet ideaal (en die had ik thuis gelaten ...), dus heb me net een nieuwe 24-105 besteld, want ondanks de mindere groothoek is het bereik dus wel ideaal eigenlijk, maar niet om auto's te fotograferen als je niet veel plaats hebt jammer genoeg, dan heb je wel de 17-55 nodig vind ik.

Ik heb de EF-S 10-22 ook en die heeft me prima geholpen tijdens het laatste autosalon in Brussel, op statief kan ik zo heel kort bij de wagens komen en vermijden dat er mensen voor de lens doorlopen, draadje voor de ontspanner en een hoekzoeker zodat de cam laag kan staan en je kan prima, ontspannen foto's nemen ... als er dan al iemand voor wil doorlopen kan je die een mep verkopen met je monopod, dan gebruik ik die ook nog eens (dit laatste is een grap hé !) Enige nadeel van de 10-22 vind ik de lichtsterkte en het feit dat er geen IS op steekt, alhoewel dit laatste op een UWA niet echt nodig is, natuurlijk een 10-22 met f2.8 zou stukken meer kosten.

Het probleem blijft dat verschillende locaties en omstandigheden verschillende lenzen vragen ... met een bijbehorend prijskaartje het vrouwtje zal weer gelukkig zijn als mijn doosje aankomt

Mark
                            Last edited by LamboCars; 18 maart 2008, 13:02.
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Kun je toevallig niet een paar voorbeeldjes posten die je met de 10-22 gemaakt hebt ? Feit is dat deze niet lichtsterk is,maar ik denk wel dat het een prachtlens is om te gebruiken.Succes met je 24-105 ( allé met succes bedoel ik succes met het vrouwtje die zal afkomen met een deegrol )

Comment

Working...
                              X