Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat voor lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat voor lens

    Heren,

    ik wil een nieuw lensje voor macro te kunnen trekken.
    Ik wil een lens of filter waar ik van heel dichtbij mee kan trekken (zoals in een bloem of een insect).
    Dus moet het scherpstellen echt wel heel kort zijn zoals 10-12cm of minder.
    Ik bezit momenteel over een 18-55 van pentax en een 70-300 van Sigma
    Wat zou ik moeten nemen om echt van heel dichtbij te kunnen trekken?

    groeten,
    Xiribi
    Last edited by Xiribi; 12 maart 2008, 12:06.
    PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

  • #2
    Re: Wat voor lens

    Der is een verschil tussen macrolens en een korte scherpstelafstand.

    ALs je letterlijk op de bloem wil zitten moet je een macrolens nemen met kleine brandpuntafstand (30mm ofzo), maar deze foto's gaan niet meer macro zijn dan een 150 mm macrolens.

    Oh en vergeet de dames op dit forum niet.

    Comment


    • #3
      Re: Wat voor lens

      Voor bloemen volstaat een macro-objectief met 1:2 vergroting, maar van zodra je over insecten spreekt is 1:1 een must m.i.. De objectieven met 1:2 vergroting bieden vaak wel de mogelijkheid om een voorzetlens toe te voegen om zo ook 1:1 te bereiken, maar dat geeft toch niet dezelfde kwaliteit.

      Voor Pentax zit de keuze tss:
      - Bij Pentax: DFA100/2.8 is de ideale voor insecten, want deze geeft wat extra werkafstand. De DFA50/2.8 is een stuk korter, en handiger als je echt dichtbij wil kunnen gaan. Maar voor dat laatste is de aangekondigde DA35/2.8 limited ideaal, niet voor insecten, maar voor bloemen gaat deze mss beter zijn, want met een 100mm moet je mss soms wat ver van je onderwerp en dan kunnen er plots andere planten in de weg komen te staan?
      - Bij Tamron vind je de uitstekende SP90/2.8 macro. Die heb ik zelf en ik heb er een fameuze boon voor!! Net wat kortere werkafstand dan de 100mm, maar haast even goed voor minder centen. Nog wel te lang voor grotere onderwerpen in krappe omstandigheden.
      - Bij Sigma heb je eventueel nog de 105mm macro.

      Je kan voor insecten ook langer gaan. De Sigma 180mm macro is me dunkt de enige die je voor Pentax nieuw kan krijgen in deze klasse. Werkafstand is weer een heel stuk langer dus heb je minder kans dat de beestjes opgeschrikt worden. Maar je hebt natuurlijk ook weer wat meer vrije werkruimte nodig. Twee kanten van de medaille weet je wel?

      De top bij de langere is echter de Pentax A*200/4 macro of de FA*200/4 macro. Ze worden geen van beiden nog gemaakt, en als ze op de tweedehands markt verschijnen moet je er snel bij zijn en veel centjes neertellen...

      En als alles te duur is... Dan kan je nog altijd een oude 50mm kopen (eentje met diafragmaring) en met tussenringen of een omkeeradapter 100% manueel gaan...

      Oh, gouden tip ivm insecten macro. Zorg voor een flitser waarmee je (al dan niet met een opzetkap, of eentje waarvan de kop lichtjes naar onderen kan worden gericht) vlak voor je objectief kan oplichten. Zo kan je kleinere diafragma's gebruiken en wordt je beestje mooi scherp krijgen een stuk makkelijker.

      Wim
      Last edited by ishpuini; 12 maart 2008, 15:26.
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Wat voor lens

        Dank je voor de info
        Wat bedoel je met "vergeet de dames niet"?
        Tja, die 70-300 is een macro maar ik moet echt niet van dichtbij proberen te trekken!!!
        Ja, op de bloem of insect gaan zitten, echt op heel korte afstand en dat die dan perfect scherp stelt enzo, da is wat ik zoek of anders ene met een goed zoom en die dan ook eens goed scherp stelt zodanig dat ik dan dezelfde effect krijg.
        op de macro afdeling van de forum staan de voorbeelden van hetgeen ik wil doen.
        PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

        Comment


        • #5
          Re: Wat voor lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Xiribi Bekijk bericht
          Wat bedoel je met "vergeet de dames niet"?
          in je beginpost groet je enkel de heren
          ----------------------------
          http://veg-fx.deviantart.com
          portfolio @ http://veg-fx.deviantart.com/portfolio/

          Comment


          • #6
            Re: Wat voor lens

            Deze:

            is met m'n Pentax K10D + Tamron SP90/2.8 + AF540FGZ

            Ik veronderstel dat dit het soort werk is wat je beoogt?

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Wat voor lens

              Ik ken deze 70-300 lens niet! Maar ik vermoed dat het géén macro lens is. Voor mij is de definitie van macrolens dat het een vergroting van 1:1 aankan. 1:2 is al fake macro

              Meestal zijn dit ook primes

              Comment


              • #8
                Re: Wat voor lens

                @ Vegemite.
                Ok, Dames, wees gegroet

                @ Ishpuini
                Dit is inderdaad hetgeen ik wil bereiken

                @B&W
                Mijn 70-300 is de 70-300mm F4-5.6 DG MACRO

                Lensopbouw 14 Elementen in 10 Groepen
                Beeldhoek 34.3 - 8.2 graden
                Aantal diafragmalamellen 9 lamellen
                Kleinste diafragma F22
                Kortste instelafstand 150cm / 95cm(Macro mode)
                Vergrotingsmaatstaf 1:4.1 / 1:2(Macro mode)
                Filtermaat Diameter 58mm
                Afmetingen Diameter 76.6mm X Lengte 122mm
                Gewicht 545g
                Lensvatting(en) SIGMA,

                Het is een goed lens maar inderdaad, om zo een uitkomst te hebben zoals bij de foto van Ishpuini heb je een 1.1 nodig.
                Ze zijn wel vrij duur moet ik zeggen!!! Had ik niet verwacht.
                PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

                Comment


                • #9
                  Re: Wat voor lens

                  Voila, in mijn ogen misleidend genoemd macro lens. (ik had de lens info niet in je sig gezien)

                  Zoals ik aanhaal is voor de meesten macro pas macro vanaf een vergroting van 1:1. Je bent met jou lens nog steeds niet op ware grote aan het fotograferen. Jou lens is voor mij een telezoom die "per toeval" vrij dicht kan scherpstellen.

                  Btw je doet hiermee natuurlijk wat je wil he Ik probeer gewoon informatie te geven en zeker niet te beledigen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat voor lens

                    Nee nee, idd, die 70-300 is prachtig voor lange afstanden. Zelfs zonder tripod en met een goed afstelling 1/125 of meer trekt die prachtig gewoon met de hand maar voor Macro, is die idd niet te doen.
                    Ook het scherpstellen gaat pas vanaf 150cm op 70mm dus niet echt goed!
                    Ik heb hier weer veel geleerd, thx voor de info
                    PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

                    Comment

                    Working...
                    X