Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnersvragen

    Hey hallo

    Ik ben sinds kort geïntresseerd in camera's, maar er zijn een paar dingen die altijd bij de lenzen vermeld staan die ik niet begrijp. Zou iemand misschien zo aardig willen zijn wat dingetjes voor mij uit te leggen?

    -Wat betekent bijvoorbeeld het aantal mm dat er altijd bij staat? (bijvoorbeeld 18-55mm) en wat is er beter? een laag of hoog getal?
    -wat is een 'kit'?
    -en wat is een tele- of groothoeklens?

    Dat was het voor nu, als er meer vragen bijkomen laat ik het natuurlijk even weten.

    Superbedankt alvast!

  • #2
    Re: beginnersvragen

    Oorspronkelijk geplaatst door aafke Bekijk bericht
    -Wat betekent bijvoorbeeld het aantal mm dat er altijd bij staat? (bijvoorbeeld 18-55mm) en wat is er beter? een laag of hoog getal?
    Die mm zijn de brandpuntfafstand. Daar is niks beter of slechter aan. Je moet ze alleen weten te gebruiken voor het juiste doeleinde.


    -wat is een 'kit'?
    Combinatie van een camera en 1 of meerdere lenzen die als 1 pakket verkocht worden.


    -en wat is een tele- of groothoeklens?
    tele: veel mm (vb 400mm) , voor vogeltjes, wildlife, of mensen aan de andere kant van een meer

    groothoek: weinig mm (vb 10-20 mm), en daardoor een grote beeldhoek. Voor oa landschap, interieur, gekke effecten
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: beginnersvragen

      Oorspronkelijk geplaatst door aafke Bekijk bericht
      -Wat betekent bijvoorbeeld het aantal mm dat er altijd bij staat? (bijvoorbeeld 18-55mm) en wat is er beter? een laag of hoog getal?
      Als er twee getallen achter elkaar staan (bv.: 18-55) wil dat zeggen dat het om een zoomobjectief gaat. Met een zoomlens kan je de brandpuntsafstand wijzigen (door aan een ring van het objectief te draaien of te schuiven). In dit voorbeeld dus tussen 18 en 55 millimeter.

      Als er maar één getal op staat, dan is het een objectief met een vaste brandpuntsafstand. Men noemt dat een prime-objectief of prime-lens.

      Wat die verschillende millimeters met het beeld doen, kan je zien in dit draadje.
      Last edited by Jos Vanhengel; 12 maart 2008, 00:26.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: beginnersvragen



        Deze site van canon geeft redelijk goe alle basics weer. De moeite om te lezen.

        Comment


        • #5
          Re: beginnersvragen

          ah bedankt! jullie hebben me erg geholopen

          Comment

          Working...
          X