Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

door het bos de bomen....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• door het bos de bomen....

Na uren op het forum te zoeken en te lezen zie ik uiteindelijk door het bos de bomen niet meer.

Ik ben op zoek naar een (of twee) lens voor op reis die ik zo min mogelijk wil veranderen. Ik zoek wel naar de betere lenzen (mag L zijn) voor op mijn Canon 400D, dus de Sigma 18-200 en varianten komen niet in aanmerking.

De Sigma 80-400 OS die ik heb is me eigenlijk te groot en te zwaar om trektochten van hele dagen mee te doen.

Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt.
    Canon 350D - Canon 24-105 L - Canon 100-400 L

Re: door het bos de bomen....

Twee lenzen, de EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS.
    Dan heb je voor niet teveel geld twee lichte en betaalbare lenzen die voor de meeste foto's zeker voldoende kwaliteit leveren.

Voor de lange trektochten zullen alle "L" lenzen wel te zwaar zijn, zelfs de 70-200 f4 L is heel wat zwaarder dan de 55-250 IS.

Een setje 400D + 18-55 IS + 55-250 IS weegt 1100gr (zonder accu's en tas).

Een setje 400D + 17-40 f4 L + 70-200 f4 L weegt 1715gr (zonder accu's en tas).

De EF-S 17-55 f2,8 IS weegt 145gr meer dan de 17-40 f4 L, en 445gr meer dan de EF-S 18-55 IS.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soporaeternus Bekijk bericht
      Na uren op het forum te zoeken en te lezen zie ik uiteindelijk door het bos de bomen niet meer.

Ik ben op zoek naar een (of twee) lens voor op reis die ik zo min mogelijk wil veranderen. Ik zoek wel naar de betere lenzen (mag L zijn) voor op mijn Canon 400D, dus de Sigma 18-200 en varianten komen niet in aanmerking.

De Sigma 80-400 OS die ik heb is me eigenlijk te groot en te zwaar om trektochten van hele dagen mee te doen.

Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt.
      En van wat ga je foto's nemen vogels,landschap, gebouwen.

mvg duindistel

Comment

Ik begrijp niet wat je tegen de Sigma 18-200mm hebt. Dit is toch een prima reislens
        Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Het gewicht van 1715g van de set met de L lenzen valt eigenlijk nog mee want als ik me niet vergis weegt de sigma 80-400 OS al 1750g.
          Dus met de battery grip, tas, body, ... zat ik ruim over de 3 kg.

Daarbij, als ik nu toch nog ga investeren in mijn hobby, dan kan ik volgens mij beter direct voor het goede glaswerk (L-lenzen) gaan.

Eigenlijk was ik aan de 24-105mm f/4 USM L IS en de 70-200 f4 L aan het denken.
          Ik twijfel eigenlijk toch serieus aan de 24-105. Ik weet dat dit een zeer goede lens is, maar ik vrees dat ik toch nog om de haverklap van lens zal moeten veranderen en ook dat ik te veel groothoek zal missen. Zijn er hiervoor misschien nog andere waardige alternatieven met misschien meer groothoek of groter bereik? (moet niet van Canon zijn)

Duindistel om op jou vraag te antwoorden, ik maak vooral rondreizen en fotografeer zowat alles wat ik denk een mooi plaatje kan opleveren. Gebouwen en landschappen als ook mijn zoon zijn toch de favoriete onderwerpen. Ik doe ook enorm graag aan straat fotografie, dus een beetje bereik is altijd wel handig.
          De 80-400 OS gebruik ik hier wel eens voor, maar ik gebruik hem toch vooral op het circuit om auto- en motosport mee te schieten.

Peter K: over de sigma 18-200 heb ik toch echt mijn twijfels na wat ik op het forum en in andere reviews heb gelezen. Een goede vriend van mij heeft de OS versie gekocht, maar na 3 maanden stond hij weer te koop want de resultaten waren toch niet om over naar huis te schrijven (soft, vignetering, drukke bokeh, enkel echt scherp vanaf f8 bij telestanden).

Comment

Om kort te gaan: als je L wil, ga je van lens wisselen, zo simpel is het. Een DSLR is ervoor gemaakt, en het is niet voor niets dat L-lenzen, op een enkele uitzondering na, maximaal 3x de kortste brandpuntsafstand zijn. Dat komt de beeldkwaliteit ten goede. Je wisselt dan wel geregeld van lens. Wil je veel bereik in één lens, dan ga je aan kwaliteit inleveren. In dat opzicht kan je beter naar de raad van Bl@ck B@ndit luisteren. Die stelt je twee goeie lenzen voor, waarvan de laatste 5x de kortste focuslengte is en toch goeie kwaliteit levert. Maar de lens die jij wil: excellente kwaliteit én veel bereik van groothoek tot tele, bestaat niet.
            ______
            www.vue.photo

Comment

begrijp me aub niet verkeerd. Ik weet dat ik geregeld van lens zal moeten veranderen. Dat is ook het voordeel van een DSLR want anders had ik me vroeger wel een hybride camera gekocht.
              Ik wil enkel op reis zo weinig mogelijk wisselen van lens omdat ik meestal naar woestijngebieden op vakantie trek en regelmatig in Bahrain zit voor het werk. Ik weet dat er een keuze zal moeten gemaakt worden tussen meer groothoek of meer tele maar ik wil absoluut kwaliteitslenzen.
              Daarom vroeg ik me gewoon af of het bereik van de 24-105 voldoende is om als wandellens te gebruiken.
              Nog een vraagje over de 70-200 f4 L. welke versie raden jullie aan, de IS of de non-IS? Ik ken de voordelen van de IS, maar het prijsverschil is toch wel redelijk groot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soporaeternus Bekijk bericht
                Nog een vraagje over de 70-200 f4 L. welke versie raden jullie aan, de IS of de non-IS? Ik ken de voordelen van de IS, maar het prijsverschil is toch wel redelijk groot.
                Niemand hier zal zeggen dat de non-IS beter is dan de IS-versie (logisch ook ). Maar zoals je zei hangt het gewoon af van je budget en gewicht dat je wil mee torsen. Is het prijsverschil te rechtvaardigen? Da's een moeilijkere vraag, want dat hangt een beetje van jezelf af. Als je de lens 50% van de tijd op je camera zet en regelmatig bij slechte lichtomstandigheden, dan is de extra prijs zonder twijfel te rechtvaardigen. Hoe minder je ze bezigt, hoe minder het te rechtvaardigen is.

Tja het is eigenlijk redelijk simpel, maar dat zal de keuze niet minder moeilijk maken vrees ik.
                Misschien helpt dit: Als je de IS-versie overweegt te kopen, denk dan aan de verbetering in kwaliteit die je kan bekomen door het prijsverschil (ong 500 EUR) extra te investeren in je standaardzoom ipv je telezoom. Ervan uitgaande dat je die veel meer gebruikt dan je telezoom kan je dan misschien de 24-75mm f2.8 kopen ipv de 24-105mm f4.0. (of je kan evt een groothoek erbij kopen als je vreest dat 24mm te weinig groothoek is). Dus je kan de extra kost van "IS" op je telezoom afwegen tov meer groothoek en dan is de keuze misschien eenvoudiger..?
                Last edited by SeaSquid; 10 maart 2008, 11:08.
                equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Het lijkt me dat je voor een DSLR hebt gekozen omdat je dan de mogelijkheid hebt om lenzen te wisselen. Dit geeft je dus de mogelijkheid om voor elke situatie de meest geschikte lens te gebruiken. Als ik jou was zou ik hier dan ook gebruik van maken, en de kwalitatief veel slechtere superzooms links laten liggen.

Als je budget het toelaat en het gewicht geen bezwaar vormt zou ik als ik jou was kiezen voor de Canon 17-55 f2.8 IS & de Canon 70-200 f4 IS. Mocht dit budgetair toch niet haalbaar zijn, zou je ook de Tamron 17-50 f2.8 kunnen overwegen. Deze is iets lichter (scheelt zo'n 200 gram) maar vooral véééél goedkoper. (kost 349,- terwijl de Canon 810,- kost) Nadelen van de Tamron, een meedraaiende AF ring, geen USM en geen IS. Maar voor de scherpte hoef je de Canon niet te preferen want de Tamron is zeker net zo goed. (kijk maar eens naar de testreports in de links)

Met betrekking tot de 70-200, zou ik zeker de versie met IS aanraden. (die lens staat ook heel hoog op mijn verlanglijstje, 't zal waarschijnlijk de eerste aanschaf na een macrolens worden)
                  , IS is in alle gevallen zeer prettig, maar zeker bij telelenzen.

Mocht ik veel in de woestijn vertoeven en persé niet van lens willen/ kunnen wisselen ivm zand en stof, dan zou ik er een tweede body bijkopen, één met standaardlens (17-55 bereik) en één met telelens (70-200 bereik) erop geschroefd...
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb de IS-versie van deze lens, en ik moet zeggen dat ik die veel gebruik. Het helpt echt, en op 200mm en op 1/50 of zelfs 1/30 een foto maken is perfect doenbaar. Verder is de lens bliksemsnel en is de beeldkwaliteit adembenemend. Schitterend rustige bokeh ook. Voor bewegende onderwerpen helpt het niet, omdat je dan bewegingsonscherpte van 't onderwerp zelf hebt.

Qua straatfotografie: ik gebruik een 17-35 daarvoor, dus het ligt er maar aan wat je wil. De 24-105 is een hele goeie lens, maar heeft geen breedhoek.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Working...
                    X