Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen op k10d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lenzen op k10d

    ik heb een rete-oude pentax lens:
    28mm prime met k vatting SMC pentax 28mm Asahi 1/2,8. werd altijd gebruikt op een K1000 volledig manuele bak

    het ding past vlotjes op ene K10D, maar de lichtmeting lijkt niet te werken. Ik had begrepen dat een K1000 door de lens lichtmeting deed. Maar op de 10 flikkert de f--, en weigert hij te ontspannen, om t even in welke stand ie staat (van auto over tot fully manual en hyperP)

    Kan ik via bepaalde settings deze leuke lens tóch gebruiken?

    thanks!
    http://www.effieweg.tk

  • #2
    Re: oude lenzen op k10d

    Je moet zien dat de diafragmaring van de lens op de stand "A" staat. Zoniet zal de camera de lens niet kennen, afwel geef je in het menu aan dat de diafragmaring mag worden gebruikt. Dit heb ik toch moeten doen op mijn K100, ik veronderstel dat deze werkwijze idem is aan een K10.
    Ik gebruik een 50 mm manueel op mijn Pentax
    Comfortably numb with my Pentax

    Comment


    • #3
      Re: oude lenzen op k10d

      die "A" stand heb ik niet -de lens is nog van lang voor AF bestond- maar met de setting te veranderen trekt ie meestal wel. Vooruitgang, hoewel ie t soms vertikt om te ontspannen, geen idee waarom.

      thanks!
      http://www.effieweg.tk

      Comment


      • #4
        Re: oude lenzen op k10d

        Die "A-stand" op de diafragmaring heeft niets met AF te maken, die staat voor automatische lichtmeting of zoiets.
        Dus, wat je moet doen;

        -zoals eerder gesteld, het gebruik van de diafragmaring toelaten in het menu
        -programmastand M
        -focus op M
        -bij elke opname een manuele belichting doen (de knop met het groene puntje naast de ontspanknop), je hoort het toestel dan het diafragma toetrekken naar de waarde gekozen op de ring om een lichtmeting te doen.

        Voila, zo zou je geen problemen meer mogen hebben.

        Ahja, en niet vergeten scherp te stellen
        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

        Comment


        • #5
          Re: oude lenzen op k10d

          Zoals Jdude schrijft is de aanpassing in het menu de clue. Let wel dat de K10D niet 100% juist lichtmeet via stopdownmetering (de door Jdude beschreven methode met de groene knop). Er zit tss de meting volopen en verder toegedraaid een verschil van enkele stops. Ik testte de K20D gisteren voor dit fenomeen en die heeft 't zelfde. Tss f/1.8 en f/5.6 zat me dunkt ongeveer een stop verschil.

          Idealiter neem je de meting, maak je dan een test opname waarna je de meting lichtjes bijstelt en de finale opname maakt. Werkt goed in gecontroleerde omstandigheden, maar ook in meer gestreste situaties zolang je het diafragma constant houdt...

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: oude lenzen op k10d

            Heb de K10d nog maar een weekje, en heb hem nog niet uitvoerig kunnen testen. Maar van de enkele testshots die ik gemaakt heb met men 135mm F2.5 is er geen enkele geweest die er (meer dan 1 stop) naast zat moet ik zeggen. Misschien dat er nog omstandigheden meespelen wanneer dit gebeurt?
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

            Comment


            • #7
              Re: oude lenzen op k10d

              Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
              Heb de K10d nog maar een weekje, en heb hem nog niet uitvoerig kunnen testen. Maar van de enkele testshots die ik gemaakt heb met men 135mm F2.5 is er geen enkele geweest die er (meer dan 1 stop) naast zat moet ik zeggen. Misschien dat er nog omstandigheden meespelen wanneer dit gebeurt?
              Je moet eens een reeksje maken van een witte muur waarbij je telkens je diafragmaring een standje of twee verzet en tss iedere opname de groene knop indrukt. Je zal zien dat er een verschuiving in de lichtmeting zit. 't Is niet dramatisch in de zin dat het volledig uitgebrande of volledig zwarte opnames oplevert, maar 't is zeker niet consequent. De camera ziet wel dat de diafragmaopening varieert en past de sluitertijd telkens aan, maar niet in dezelfde mate als de wijziging van opening.

              We deden de test gisteren met 2 K10Ds en 1 K20D en ze reageerden allemaal 't zelfde.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: oude lenzen op k10d

                Okee. Hier wordt bijgeleerd. Hulde!
                En de stand van de lichtmeting zelf?

                Ik moet eens een week verlof pakken om dat spel te leren kennen!
                http://www.effieweg.tk

                Comment


                • #9
                  Re: oude lenzen op k10d

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
                  En de stand van de lichtmeting zelf?
                  Hoe bedoel je? Bedoel je de stand van diafragma en sluitertijd? Bij K en M objectieven (de jouwe is er zo eentje) in M mode zet je het diafragma met de diafragmaring op je objectief. Da's de ring met 2.8 4 5.6 etc... Dan druk je dus de groene knop en de camera past de sluitertijd aan. Indien het resultaat niet naar believen is, kan je met het draaiwieltje onder de ontspanknop de sluitertijd omhoog of omlaag aanpassen vanop de gemeten waarde.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: oude lenzen op k10d

                    Sorry mingh dat ik op je thread inhaak maar op mijn 100d-super staat geen groen knopje ,dus voor mijn analoog 50 mm objectief "natte vinger werk"?

                    Comment


                    • #11
                      Re: oude lenzen op k10d

                      Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
                      Sorry mingh dat ik op je thread inhaak maar op mijn 100d-super staat geen groen knopje ,dus voor mijn analoog 50 mm objectief "natte vinger werk"?
                      Het groene knopje is de manier waarop dit op de *istD, K10D, K20D en mogelijk ook de K200D werkt. Op de overige toestellen (*istDS, *istDL, *istDS2, *istDL2, K100D, K110D en K100D Super) doen hetzelfde, maar daar moet je de AE-L knop in de plaats gebruiken. Voor de rest is de procedure dezelfde, gewoon groene knop vervangen door AE-L knop.

                      hth, Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: oude lenzen op k10d

                        terwijl ik het had op de ring onder de programma presets, waarin je kiest tussen spotmeting, gewogen gemiddelde, en multi segmented

                        of maakt dat niet uit?
                        http://www.effieweg.tk

                        Comment


                        • #13
                          Re: oude lenzen op k10d

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
                          terwijl ik het had op de ring onder de programma presets, waarin je kiest tussen spotmeting, gewogen gemiddelde, en multi segmented

                          of maakt dat niet uit?
                          Ah die instelling! Normaal kan je zowel gewogen gemiddelde en spotmeting gebruiken bij gebruik van de diafragmaring. Als je de selectie op multi segmented staan hebt past hij gewogen gemiddelde toe.

                          hth, Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment

                          Working...
                          X