Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lichtsterke groothoek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lichtsterke groothoek?

'llo iedereen,

Ik loop nu al enkele dagen door m'n thuisstad te fotograferen met m'n 400D en kitlens en loop tegen enkele limitaties aan. Ten eerste krijg ik niet altijd alles wat ik wil binnen beeld en ten tweede fotografeer ik het liefst 's nachts en loop ik tegen lange sluitertijden aan.
    Dus m'n vraag, welk objectief raden jullie aan? de 18 mm van m'n kitlens is te weinig groothoek en ze is ook niet lichtsterk genoeg.

thx...

Re: Welke lichtsterke groothoek?

beetje afhankelijk van de prijs natuurlijk die je eraan wil geven

zeer goede van canon: 10-22mm
    verder hele goede van thirdparties, van o.a. tamron, tokina en sigma.
    Zo is er van sigma een zeer leuke 10-20mm die veel goedkoper is dan de canon en volgens test ook heel goed presteert.
    kijk anders eens rond op www.fotokonijnenberg.be
    voor test www.photozone.de
    Last edited by Mr.Magic; 8 maart 2008, 17:40.
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

Comment

Die canon ziet er inderdaad wel goed uit.
      Maar blijkbaar bestaan er niet echt lichtsterke(re) groothoek objectieven?
      Had graag 2.8 gezien, maar de Canon begint bij 3.5. :/

Comment

nachtfotografie en lange sluitertijden zijn normaal hoor. met een f/2.8 op 2.8 ga je ook een lange sluitertijd hebben. Een statief kan wonderen verrichten bij dit fenomeen

en 17 mm is niet breed genoeg. Wel maak er dan een paar naast elkaar op statief, en plak ze aan elkaar met fotostitch of photoshop ofzo.

een objectief van het kaliber 10-22 kan ook helpen natuurlijk, maar in lichtsterk formaat kosten deze een fortuin. Aan jouw dus de keuze.

Comment

een prime...
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
            een prime...
            een 14mm f/2.8 kost meer dan 1500 euro toch ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              een 14mm f/2.8 kost meer dan 1500 euro toch ?
              Goedkoop, lichtsterk en breedhoek passen niet echt bij elkaar.
              Lichtsterk en breedhoek is mogelijk, maar dan moet je wel veel geld uitgeven.

Je kan wel een minder lichtsterk objectief combineren met een statief, zolang het onderwerp niet in beweging is. Als dat wel in beweging is, dan kan je er nog altijd iets speciaals van maken, zoals deze foto, die met de Sigma 10-20 is gemaakt:

Voor "stadsfotografie" gebruik je een statief als er niet voldoende licht is, met een lichtsterke lens alleen kom je er dan nog niet.
              Je hebt zelfs helemaal geen lichtsterke lens nodig.

Hier zijn de tips in verband met nachtfotografie nog eens:

-statief
              -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
              -AV stand (diafragmavoorkeuze)
              -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
              -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
              -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
              -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
              -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
              -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
              -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
              -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
              -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
              -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
              -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
              -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
              -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
              Last edited by Black B@ndit; 9 maart 2008, 13:55.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

tokina komt binnenkort met een 11-16 f2.8 Maar wanneer juist is nog de vraag. Als deze de scherpte en de bouw heeft van de tokina 12-24 zou dat wel eens een topper worden.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

ik zit eigenlijk ook met dezelfde vraag,ik zoek niet specifiek lichtsterk,maar eerder kwaliteit en goeie bouw. Prijsklasse maakt momenteel echt niets uit voor mij vermits het een langetermijn investering is ( zo zie ik het toch ) welke zouden jullie dan aanraden als prijsklasse niets uitmaakt ? tussen de tokina,sigma en de canon, uit revieuws las ik dat canon toch wel goed scoort op zijn prijs na. De tokina zou een goeie competitor zijn voor de canon net zoals de sigma.
                  iemand enige besluitgevende opmerkingen over deze lenzen ?
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

ik vind de 10mm toch heel erg handig. En omdat ik met nikon werk heb ik alleen maar de sigma 10-20. Moest ik met canon werken zou ik zeker de canon nemen. Omdat die altijd wel iets beter zijn maar de sigma 10-20 is echt wel een prachtobjectief.
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

ik zeg 17-55 f2.8 is
                      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Allen bedankt voor de waardevolle tips.

Black B@ndit, waar kan ik die 'noise reduction' vinden in m'n camera?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
                          Allen bedankt voor de waardevolle tips.

Black B@ndit, waar kan ik die 'noise reduction' vinden in m'n camera?
                          Via het menu ga je naar de "persoonlijke voorkeuze" (Custom Function) 2 "lange sluitertijd ruisreductie" en daar krijg je bij een 400D de keuze tussen 0= uit - 1 = auto - 2 = aan.
                          (Dat staat in de gebruiksaanwijzing, op Dpreview kon ik die info ook vinden...)

Als je die inschakelt, dan zal die werken vanaf een sluitertijd van meer dan 1 seconde. Hou er wel rekening mee dat de camera niet kan gebruikt worden tijdens die ruisreductie. Als je een foto maakt van 30sec, dan zal je nog eens 30sec moeten wachten vooralleer je een volgende foto kan maken.

Wat de automatische keuze juist inhoudt, dat weet ik niet, ik heb zelf geen 400D (en ook geen gebruiksaanwijzing).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Heb nog een vraagje.
                            Wat is het effect van groothoek? Krijg je enkel horizontaal meer beeld, of krijg je onderaan en bovenaan ook meer op de foto?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
                              Heb nog een vraagje.
                              Wat is het effect van groothoek? Krijg je enkel horizontaal meer beeld, of krijg je onderaan en bovenaan ook meer op de foto?
                              Je krijgt op beide assen een merkelijk grotere beeldhoek :

Canon 10-22 op 10mm:
                              hor : 97°
                              vert: 74°

Canon 18-55 op 18mm:
                              hor : 64°
                              vert: 45°

Het verschil tussen 97° of 64°, dat is enorm.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
                              X