Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor canon 40d: sport, familiefoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen voor canon 40d: sport, familiefoto's

Ik ga me een canon 40d aanschaffen, en zoals zovelen: graag jullie mening over volgende lenzen.

De camera is bedoeld voor familiegebruik/vakantie: buitensport (voetbal, en winter- en watersporten) portretten... Hier en daar een vakantielandschap, en geen macrofotografie.

Van mijn oude analoge canon heb ik nog de lenzen canon 75-300 EF en 35-105 (4,5-5,6).

Ik zou dit nu aanvullen met iets betere lenzen en dacht aan:
    - 70-200 f/4 L USM (niet de IS),
    - EF 50 F 1.8.
    Dan is mijn budget ver op.
    Gaat die EF 50 doenbaar zijn voor de meeste 'gewone' foto's? Voor landschappen wordt dit moeilijk, geloof ik? Ik heb natuurlijk ook mijn huidige 35-105, maar vrees dat die lens kwalitatief onvoldoende is.

En advies suggesties mbt filters op geciteerde lenzen zijn meer dan welkom.

Bedankt.

Re: lenzen voor canon 40d: sport, familiefoto's

De beide Canons die je vermeldt, leveren zowat het scherpste beeld wat Canon binnen een nog betaalbaar budget te bieden heeft.
    Alleen denk ik dat je wat tekort zal schieten om in de breedte te werken. Zeker voor opnames van "taferelen" binnenshuis is die 50 al redelijk "smal."

Als "voetballens" lijkt me 200 dan weer wat kort; later kan je de 1.4 extender bijkopen om wat meer zoom te krijgen (als er niet in het schemerdonker of bij erg bewolkt weer gesjot wordt - alles hangt af van de verlichtingspalen langs het terrein).

In elk geval zijn zowel de 50 als 70-200 nooit miskopen en twee uitstekende lenzen.
    Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jerom123 Bekijk bericht
      Ik zou dit nu aanvullen met iets betere lenzen en dacht aan:
      - 70-200 f/4 L USM (niet de IS),
      Ik heb 'em ook. En nog geen seconde spijt van gehad.
      En op de 40D zit tegenwoordig 100 of 150 euro cashback dus dat zit wel goed.

Voor voorbeeldfoto's met de 70-200 L F4 kan je even op mijn site gaan kijken (in signature), deze zijn wel allemaal genomen met een 350D...
      Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

Comment

Je kiest er inderdaad de allerbeste lenzen uit qua prijs/kwaliteit (en die 70-200 niet alleen qua prijs/kwaliteit, maar ook gewoon qua kwaliteit), maar je gaat met geen van de lenzen breedhoek hebben. Daarvoor heb je toch minimaal 18mm nodig. Als je budget dus ver op is, moet je een trapje lager qua body gaan en er nog een goeie bredere hoek bijkopen, OF je neemt bij je 40D gewoon de kitlens. Die is best OK als je hem dichtknijpt, en dat is bij landschappen toch het geval.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Peeters Bekijk bericht
          Ik heb 'em ook. En nog geen seconde spijt van gehad.
          En op de 40D zit tegenwoordig 100 of 150 euro cashback dus dat zit wel goed.

Voor voorbeeldfoto's met de 70-200 L F4 kan je even op mijn site gaan kijken (in signature), deze zijn wel allemaal genomen met een 350D...
          150 € op 40d en 50 € op F4 lens. Ik ga zelfde setup kopen, misschien krijgen we samen nog wat korting

Ik zit ook nog wat te zoeken voor tweede lens en denk dat ik tweedehans kitlens van 400d 18-55 ga kopen, die vind je tweedehands voor rond de 50 € want mijn budget is ook al ruimschoots op... Wou nog extra flitser maar dat wordt nog wat sparen.
          Canon EOS 40D + 580 EX II + Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + Lexar 4GB 133X CF Card

Comment

Met een 40D + 50mm + 70-200 kan je al veel doen, maar door het gebrek aan breedhoek zal je toch heel wat foto's niet kunnen maken (50mm wordt door de 1,6x cropfactor al 80mm op een 40D).

Als je budget beperkt is, dan is de kitlens altijd de beste keuze. Het is geen "super" lens, maar voor dat geld zal je er toch geen betere kunnen vinden.

Maar als het mogelijk is, dan kan je toch wat meer uitgeven en kiezen voor de nieuwe kitlens met beeldstabilisatie. Die is zeker duurder, maar ook veel scherper (die is ook scherp met het diafagma volledig open, de oude niet). Ze heeft ook minder last van "paarse randjes", en de beeldstabilisatie kan ook van pas komen als er wat minder licht is.

Er zijn natuurlijk nog betere lenzen in hetzelfde bereik, maar die zijn ook duurder.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
              Mijn eerste keuze lijkt dus de goeie.

Op naar Konijnenberg, dat lijkt toch de goedkoopste.
              En dan op zoek naar een tweedehands kitlens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jerom123 Bekijk bericht
                Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
                Mijn eerste keuze lijkt dus de goeie.

Op naar Konijnenberg, dat lijkt toch de goedkoopste.
                En dan op zoek naar een tweedehands kitlens.
                Neem er de kitlens gewoon bij, dat zal goedkoper zijn dan hem tweedehands te kopen meen ik.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Denk ook eens aan een 35mm f2.0 of 28mm f1.8.
                  Volgens mij dik ideaal op een 40D.
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                  X