Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade lens voor wildlife.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: upgrade lens voor wildlife.

Laten we even uitgaan van een 12milj pixel full frame en een 8 milj pixel cropfactor 1.5.

Als je met dezelfde lens en dezelfde afstand tot je onderwerp een foto maakt, dan zal het voorwerp op de 8 milj sensor 1.5x groter zijn dan op de 12milj sensor. Ga je nu het voorwerp op de foto van de 12 milj uitcroppen tot de grootte op de 8 milj sensor, dan hou je een foto van 8 miljoen pixel over.

Dus even groot.
    http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Een 1.6crop op 500mm geeft je 800mm , een 1.3+1.4x op 500 geeft je 910mm, bij mijn weten is dit geen verlies maar winst.
      Er werd gesproken van
      De 500mm Sigma 4.5 + 1.4x
      wat 500 X 1.4 X 1.6 = 1120 geeft!!! 910mm is dan toch volgens mijn rekenmachien verlies.
      Maarja mijn rekenmachien is gewoon om voor Nikon rekenen en dat rekent misschien verkeerd voor Canon

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
        Laten we even uitgaan van een 12milj pixel full frame en een 8 milj pixel cropfactor 1.5.

Als je met dezelfde lens en dezelfde afstand tot je onderwerp een foto maakt, dan zal het voorwerp op de 8 milj sensor 1.5x groter zijn dan op de 12milj sensor. Ga je nu het voorwerp op de foto van de 12 milj uitcroppen tot de grootte op de 8 milj sensor, dan hou je een foto van 8 miljoen pixel over.

Dus even groot.
        Da's juist geredeneerd, want we spreken over dezelfde pixeldichtheid van de sensors. Komt daarbij dat (we gaan ervan uit dat we het over een 5D of 1 Ds Mark II hebben voor FF) de foto van de FF een heel stuk mooier zal zijn. Ik heb daar geen wetenschappelijke bewijzen voor, maar mijn oog liegt niet. Meer contrast, diepere kleuren, meer detail, en gewoon veel zuiverder.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Er werd gesproken van wat 500 X 1.4 X 1.6 = 1120 geeft!!! 910mm is dan toch volgens mijn rekenmachien verlies.
          Maarja mijn rekenmachien is gewoon om voor Nikon rekenen en dat rekent misschien verkeerd voor Canon

Hubert
          Met je Sigma 500 + 1.4 op je 1.6 crop zal je dan wel mogen manueel focussen , probeer dat maar eens correct met zo'n sleutelgatzoekertjes , ik vertrouw dan veel meer de AF van een 500 F4 + 2x op een 1D, dan heb ik 1300...
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Met je Sigma 500 + 1.4 op je 1.6 crop zal je dan wel mogen manueel focussen , probeer dat maar eens correct met zo'n sleutelgatzoekertjes , ik vertrouw dan veel meer de AF van een 500 F4 + 2x op een 1D, dan heb ik 1300...
            Bwa dat hangt er van af. Hij zal, afhankelijk van de omstandigheden, in 9 van de 10 geval wel AF'en maar zonder garantie.
            Ik heb een de Sigma 170-500 op 500mm met een 2x Tamron getest op AF en hij werkte nog op huizen maar er was toen ruim licht en kontrast.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Laat ons even alle millimeters en cropfactoren even terzijde zetten. Het probleem van Des is in feite dat hij betere vogelfoto's wil maken dan hij nu maakt.

Dan kan ik Des maar 1 goede raad geven. Verdiep je in de kennis van de vogels, dan weet je hoe ze zich gedragen en dan weet je ook hoe je ze veel dichter kan benaderen. Want dat is de eerst vereiste. Brandpuntsafstanden en cropfactoren zijn maar een hulpmiddel om je doel te bereiken.

Vogelfotografie is iets heel anders dan kastelen fotograferen. Het is niet voldoende om een zwaar statief met een kanjer van een telelens in het midden van de wei te zetten en maar beginnen te shooten. Er komt veel meer bij kijken. Ook geduld is hier een niet te verwaarlozen factor.
              http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Hij zal, afhankelijk van de omstandigheden, in 9 van de 10 geval wel AF'en maar zonder garantie
                Bij Nikon kun je misschien nog AF hebben met een 6.3 lens(500 4.5+1.4x), maar bij Canon zal dat al moeilijker zijn daar het AFen stopt bij gebruik van 6.3diafragma, zeker wanneer het gaat om een 4.5lens+1.4x converter en ja soms kan het met afplakken van contacten maar dat is toch niet de bedoeling om met zo'n dure lns te werken.
                Dit is toch iets om rekening mee te houden voor men overgaat tot het kopen van dergelijke lens.
                Zeker eens testen met toestel en converter's(verschillende).
                Franske
                Fuji + glas.

Comment

-Dus een ff geeft wel degelijk voordeel dus,
                  goed om weten,

-kijk de laatste jaren is mijn intresse groter geworden,
                  wat betreft de vogels in de vrije natuur,
                  ik ga dikwijls smorgens vroeg bepaalde stekken af,
                  en vind dan hier en daar wel bepaalde stekken van dieren.
                  ik probeer regelmatig in mijn streek mee te gaan met een natuurgids,
                  tot hier toe, heb ik dit al drie maal kunnen doen,
                  en je word er aleen maar wijzer van.

Neen ik durf van mezelf te zeggen dat ik echt wel mee bezig ben, en niet zo maar lukraak loop rond te schieten, mijn gedrag verandert hier over,beetje bij beetje.
                  wat ik te kort kom, is kennis van :fotografie bewerking, en het beheersen van mijn toestel. met goed matriaal ga je er aleen maar op vooruit, maar zolang je niet alles onder controle hebt, mag je volgens mij spreken, bij duur matriaal van overkill.

Als ik eens een voormiddag met een fotograaf kan meegaan uit mijn streek, zal ik ook al veel gezien en geleerd hebben.
                  Ik heb hetzelfde voorgehad toen ik net cs had, ik heb éénmaal een uurtje les gehad over de basis principes, en het gaat al beter.
                  Sommige dingen moet je nu eenmaal, gezien hebben voor je er mee weg bent.
                  Als ik de informatie, die ik nu krijg van jullie, kan combineren met de praktijk, kan ik er aleen maar op vooruit gaan.
                  Waarvoor ik iedereen dan ook dank voor zijn bijdrage.

Comment

Volg met plezier deze topic!
                    Heb zelf een 80-400 VR en hou me naast macro (beginnend) het meeste van de tijd bezig met vogels.

Heb hetzelfde gevoel als DES: ik kom snelheid tekort!

En dan ga je als vanzelf kijken naar meer mm's en gevoeligere lenzen: Sigma 500 is nog "enigszins" "betaalbaar", de 300-800 lokt door de zoom en vooral de 500 VR van Nikon probeert je op te vrijen....!

Maar duur, DUUR, DUUR!

Bijkomend probleem: ik wil zoveel mogelijk uit de hand trekken, dus nieuwe snelle lens zou ook VR moeten hebben... al zal ik wat power-training moeten doen .

Weet van mezelf dat het vooral een gebrek aan ervaring is om mooie foto's te nemen. Als ik zie wat anderen uit deze lens halen.... ofwel heb ik een slecht exemplaar, ofwel heb ik nog een lange weg af te leggen . Ook het ontbreken van enige photoshopkennis is een bij te werken punt.

Het gemak en het comfort van deze lichtgewicht zoom(!)lens is ongekend. Het enige en doorwegende is de AF snelheid waardoor ik "nogal" eens (op)vliegende vogels mis .

Wat ook ik je wil zeggen DES: ga rustig verder oefenen: het wordt steeds lichter, de zomer komt er aan en als het in september nog niet beter is.... komen we op deze topic terug
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Bwa, voordeel... je foto's zijn wel mooier, omdat de pixels groter zijn en meer detail bevatten. Dat geldt ook voor lenzen: hoe groter het onderscheidend vermogen, hoe meer detail en hoe mooier het beeld. Maar aan dat alles hangt een heel stevig prijskaartje. Als je de beste lens en 't beste toestel wil voor vogelfotografie bij Canon, mag je al gauw 15-20.000 Euro neertellen. Is dat nog te verantwoorden als het voornamelijk een hobbby is? Da's ieder voor zich, maar ik ben tevreden met een superlens op een klein cameraatje, en dan vinden velen mij al obsessief. Nou, die lens maakt meer verschil dan de camera, dat kan ik je wel vertellen.

Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                      -Dus een ff geeft wel degelijk voordeel dus,
                      goed om weten,

-kijk de laatste jaren is mijn intresse groter geworden,
                      wat betreft de vogels in de vrije natuur,
                      ik ga dikwijls smorgens vroeg bepaalde stekken af,
                      en vind dan hier en daar wel bepaalde stekken van dieren.
                      ik probeer regelmatig in mijn streek mee te gaan met een natuurgids,
                      tot hier toe, heb ik dit al drie maal kunnen doen,
                      en je word er aleen maar wijzer van.

Neen ik durf van mezelf te zeggen dat ik echt wel mee bezig ben, en niet zo maar lukraak loop rond te schieten, mijn gedrag verandert hier over,beetje bij beetje.
                      wat ik te kort kom, is kennis van :fotografie bewerking, en het beheersen van mijn toestel. met goed matriaal ga je er aleen maar op vooruit, maar zolang je niet alles onder controle hebt, mag je volgens mij spreken, bij duur matriaal van overkill.

Als ik eens een voormiddag met een fotograaf kan meegaan uit mijn streek, zal ik ook al veel gezien en geleerd hebben.
                      Ik heb hetzelfde voorgehad toen ik net cs had, ik heb éénmaal een uurtje les gehad over de basis principes, en het gaat al beter.
                      Sommige dingen moet je nu eenmaal, gezien hebben voor je er mee weg bent.
                      Als ik de informatie, die ik nu krijg van jullie, kan combineren met de praktijk, kan ik er aleen maar op vooruit gaan.
                      Waarvoor ik iedereen dan ook dank voor zijn bijdrage.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

30D + 400 f/5.6 IS USM...meer moet dat niet zijn!..en laat u niks wijs maken, want met zwaarder materiaal ben je stukken minder mobiel en snel!...mvg!

lens = 1150€
                        30D (occasie) 500€

je kan het zelf wel samen tellen zeker?
                        Last edited by The Fish; 10 maart 2008, 10:59.
                        Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
                          400 f/5.6 IS USM...
                          Komt deze dan uit?
                          anders is dit idd de ideale combinatie.

Ik zelf heb de low-budget-variant van deze combo;
                          350D + Tokina 400 5.6

maar ls budget minder meetelde zou het bij mij inderdaad
                          30d + Canon 400 5.6 zijn...
                          Fotogallery
                          My Pictureblog

Comment

denk dat de is, een vergissing is.?

Comment

Working...
                            X