Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade lens voor wildlife.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: upgrade lens voor wildlife.

    Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen Bekijk bericht
    Vraagje,
    Waarom is de Bigma (50-500) die je blijkbaar hebt niet meer OK?

    Is het nu 4.5 of 6.3 op 500 is iets maar is dit 2500€ waard?? (nu heb je een zoom om je onderwerp in beeld te krijgen met een 500 fix heb je dat gemak niet...) en voor het gewicht moet je het ook niet doen


    Al die kleinere met TC's heb ik ook mijn bedenkingen mee...
    Trouwens bigma + 1.4 tamron TC geeft nog altijd AF en goede resultaten.

    zou je niet beter wat spenderen aan een goei statief?
    Hey jeroen,

    -de bedoeling van een upgrade is focussnelheid omhoog en ook de beeldkwaliteit en scherpte, ja ik ben tevreden met mijn 50-500, maar als het minder goed weer is wil ik ook buiten kunnen, en dan kunnen enkele f stops wel het verschil maken, enkel iso is niet voldoende, want dan krijg je automatis meer ruis, en in extreem kan ik deze alsnog opvoeren.
    er zijn hier al veel fotos gepost met de 50-500 en niemand kan ontkennen dat deze degelijke platen kan afleveren, maar je hebt licht nodig.

    -een statief daar ben ik me van bewust, ik heb momenteel een statief maar dit voldoet niet, het staat niet sterk genoeg, en een statief moet staan als een huis! mijn keepers zijn de hoogte ingegaan sedert ik een statief gebruik.
    Ik ben volop aan het onderzoeken, wat ik zou kunnen aankopen van kop en statief, maar ook hier geraak ik er niet aan uit, mijn budget hiervoor is 300€ en daarvoor zou ik toch 2e hands,of nieuw iets moeten vinden.

    nee de 50-500 is een hele goede lens, en deze zal niet direkt van eigenaar verhuizen, goede wandellens, en om mee te nemen op reis.

    Comment


    • #17
      Re: upgrade lens voor wildlife.

      Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
      Ik ben volop aan het onderzoeken, wat ik zou kunnen aankopen van kop en statief, maar ook hier geraak ik er niet aan uit, mijn budget hiervoor is 300€ en daarvoor zou ik toch 2e hands,of nieuw iets moeten vinden.
      Denk dat je toch nog eens moet herrekenen aan je budget.

      Een Sigma 500mm f4,5 EX DG tweedehands voor 1000 euro minder dan de nieuwprijs en een bijhorend statief voor 300 euro. Daar ga je toch héél lang naar moeten zoeken vrees ik.
      http://www.pbase.com/neos_marc

      www.caridina.be

      Comment


      • #18
        Re: upgrade lens voor wildlife.

        Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
        Denk dat je toch nog eens moet herrekenen aan je budget.

        Een Sigma 500mm f4,5 EX DG tweedehands voor 1000 euro minder dan de nieuwprijs en een bijhorend statief voor 300 euro. Daar ga je toch héél lang naar moeten zoeken vrees ik.
        Een gitzo 1327, kost 399€ bij konijnenberg, heeft 1.3 seconde natriling,
        dat is één van de beste statieven, dus het mag iets minder zijn,
        en dacht aan 200 nieuwprijs ongeveer om iets in dezelfde genre te vinden.
        of te ware dat dit geen goed idee is?

        over de kop geraak ik niet uit, maar wil wel een goeie die niet happert,
        en vlot rond draait, maar ik zou het echt niet weten welke te nemen, en dacht aan 150€,+-
        dat maakt +- 350 nieuwprijs, dus 2e hands voor cica 250 a 300?

        iemand advies?

        De lens dat is een geval appart, daar zou je kunnen gelijk in hebben,
        dat hangt van veel factoren af ....
        Daar kan ik eventueel mee wachten, en doorsparen.

        Comment


        • #19
          Re: upgrade lens voor wildlife.

          Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
          Een gitzo 1327, kost 399€ bij konijnenberg, heeft 1.3 seconde natriling,
          dat is één van de beste statieven, dus het mag iets minder zijn,
          en dacht aan 200 nieuwprijs ongeveer om iets in dezelfde genre te vinden.
          of te ware dat dit geen goed idee is?
          Weet geen enkele carbon nieuw voor 200 euro die een 500mm aankan.


          over de kop geraak ik niet uit, maar wil wel een goeie die niet happert,
          en vlot rond draait, maar ik zou het echt niet weten welke te nemen, en dacht aan 150€,+-
          dat maakt +- 350 nieuwprijs, dus 2e hands voor cica 250 a 300?
          Deze kop zie ik al eens gebruiken voor die grote lenzen: Manfrotto schommelkop 393, maar kost iets van 200 euro.
          http://www.pbase.com/neos_marc

          www.caridina.be

          Comment


          • #20
            Re: upgrade lens voor wildlife.

            Begrijp me niet verkeerd Daniël maar mocht ik jou zijn zou ik liever eerst nog wat meer ervaring proberen te krijgen met de lens die je al hebt, je foto’s moeten met een Bigma een pak beter kunnen worden dan hetgene je er nu uitkrijgt. Misschien eerst je techniek wat bij te scherpen vooraleer nog meer geld te gaan uitgeven, wees gerust zelfs met een 500 F4 van Canon gaat het allemaal niet van een leien dakje hoor. Ik denk ook dat er iets serieus fout zit met je manier van nabewerken als ik je foto’s zie ?
            Wees je er goed van bewust dat je met een 500 F4 lens ook aardig wat geld zal kwijt zijn aan een stevig statief en kop, nieuw zal je toch minimaal 500 a 600 euro ( en eigenlijk zelfs nog een pak meer, de kop die ik gebruik kost al dik 500 ) moeten uitgeven wil je iets waar je jaren plezier zal aan hebben.
            Het is in mijn ogen weinig zinvol nog zwaarder materiaal te gaan aanschaffen als je een Bigma nog niet optimaal benut, als ik hier zie wat sommigen uit een Bigma halen dan moet het mogelijk zijn voor jou om je platen nog op een heel pak hoger niveau te krijgen dan wat je nu maakt. Begrijp me niet verkeerd maar ik wil je enkel maar behoeden voor een ontgoocheling als je 3000 euro hebt geïnvesteerd.
            Last edited by RDB; 5 maart 2008, 13:08.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #21
              Re: upgrade lens voor wildlife.

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Begrijp me niet verkeerd Daniël maar mocht ik jou zijn zou ik liever eerst nog wat meer ervaring proberen te krijgen met de lens die je al hebt, je foto’s moeten met een Bigma een pak beter kunnen worden dan hetgene je er nu uitkrijgt. Misschien eerst je techniek wat bij te scherpen vooraleer nog meer geld te gaan uitgeven, wees gerust zelfs met een 500 F4 van Canon gaat het allemaal niet van een leien dakje hoor. Ik denk ook dat er iets serieus fout zit met je manier van nabewerken als ik je foto’s zie ?
              Wees je er goed van bewust dat je met een 500 F4 lens ook aardig wat geld zal kwijt zijn aan een stevig statief en kop, nieuw zal je toch minimaal 500 a 600 euro ( en eigenlijk zelfs nog een pak meer, de kop die ik gebruik kost al dik 500 ) moeten uitgeven wil je iets waar je jaren plezier zal aan hebben.
              Het is in mijn ogen weinig zinvol nog zwaarder materiaal te gaan aanschaffen als je een Bigma nog niet optimaal benut, als ik hier zie wat sommigen uit een Bigma halen dan moet het mogelijk zijn voor jou om je platen nog op een heel pak hoger niveau te krijgen dan wat je nu maakt. Begrijp me niet verkeerd maar ik wil je enkel maar behoeden voor een ontgoocheling als je 3000 euro hebt geïnvesteerd.
              Dat vind ik heel fijn van je
              ja het klopt het wil niet vlotten in raw plus cs,
              neen ik heb liever de waarheid, advies en eerlijkheid, daar kom je het verste mee.

              Als ik dit ter harte neem, dan kan ik best investeren in een degelijke driepoot,
              met een goede kop,
              ik heb er een draadje over lopen bij accesoires, (enquete )
              maar ik vind niet echt driepikkels, van natuurfotografen teug, de meeste zijn lichte statieven, en koppen.

              Ik zal daar dan, maar met starten,
              een driepikkel en een balhoofd.
              het is van heel groot belang, dat je deze hebt.
              gelijk wat voor lens je hebt, stabiliteit is heel belangrijk.

              upgraden van lens doe ik vroeg of laat toch hoor,
              maar ik zal eerst investeren in een dure pikkel en kop.

              ondertussen zal ik (trachten), mijn nabewerking wat op te vijzen.

              thx voor de replay, die niet simpel was om te geven
              maar ten volle geapricieerd word.

              Comment


              • #22
                Re: upgrade lens voor wildlife.

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Begrijp me niet verkeerd Daniël maar mocht ik jou zijn zou ik liever eerst nog wat meer ervaring proberen te krijgen met de lens die je al hebt, je foto’s moeten met een Bigma een pak beter kunnen worden dan hetgene je er nu uitkrijgt. Misschien eerst je techniek wat bij te scherpen vooraleer nog meer geld te gaan uitgeven, wees gerust zelfs met een 500 F4 van Canon gaat het allemaal niet van een leien dakje hoor. Ik denk ook dat er iets serieus fout zit met je manier van nabewerken als ik je foto’s zie ?
                Wees je er goed van bewust dat je met een 500 F4 lens ook aardig wat geld zal kwijt zijn aan een stevig statief en kop, nieuw zal je toch minimaal 500 a 600 euro ( en eigenlijk zelfs nog een pak meer, de kop die ik gebruik kost al dik 500 ) moeten uitgeven wil je iets waar je jaren plezier zal aan hebben.
                Het is in mijn ogen weinig zinvol nog zwaarder materiaal te gaan aanschaffen als je een Bigma nog niet optimaal benut, als ik hier zie wat sommigen uit een Bigma halen dan moet het mogelijk zijn voor jou om je platen nog op een heel pak hoger niveau te krijgen dan wat je nu maakt. Begrijp me niet verkeerd maar ik wil je enkel maar behoeden voor een ontgoocheling als je 3000 euro hebt geïnvesteerd.
                Bedankt RDB voor deze wijze tussenkomst

                Slaat ook op mij met m'n 100-400 denk ik

                Comment


                • #23
                  Re: upgrade lens voor wildlife.

                  De Bigma is geen vogellens! Het onderscheidend vermogen laat daarvoor te veel te wensen over. Goed voor boten en vliegtuigen.

                  Heb ze zelf gehad, alsook de Canon 100-400. Beide zijn qua scherpte niet te vergelijken met de Canon 400mm. Deze is wijd open nog retescherp.

                  Groetjes

                  Marc
                  http://www.pbase.com/neos_marc

                  www.caridina.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: upgrade lens voor wildlife.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                    De Bigma is geen vogellens! Het onderscheidend vermogen laat daarvoor te veel te wensen over. Goed voor boten en vliegtuigen.

                    Heb ze zelf gehad, alsook de Canon 100-400. Beide zijn qua scherpte niet te vergelijken met de Canon 400mm. Deze is wijd open nog retescherp.

                    Groetjes

                    Marc
                    Dan is de eerste upgrade-kandidaat de Sigma 500 f:4.5 ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: upgrade lens voor wildlife.

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Dan is de eerste upgrade-kandidaat de Sigma 500 f:4.5 ?
                      Je hebt niet veel keuze, hé. Persoonlijk vond ik de Canon 400mm al een flinke upgrade tov de Bigma en de Canon 100-400mm. 98% van de vogelfoto's op mijn website zijn hiermee gemaakt. (+Canon 30D).



                      Persoonijk heb ik met Sigma 500 f:4.5 geen ervaring, maar een kennis van me heeft die rcentelijk aangekocht en maakt er prachtige foto's mee. (wel in kombinatie met een Nikon D200). Heeft wel geen IS en een behoorlijk statief is hier dus een must.

                      Het neusje van de zalm is natuurlijk de Canon 500mm, maar die kost natuurlijk een pak meer.

                      Zoals ik al eerder schreef vind ik voor beide 500mm lenzen het gewicht een serieus minpunt, maar dit is natuurlijk voor mij persoonijk.
                      http://www.pbase.com/neos_marc

                      www.caridina.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: upgrade lens voor wildlife.

                        Dat een Bigma niet geschikt is voor vogels daar ben ik niet mee akkoord, er zijn tal van natuurfotografen te vinden die er schitterende foto’s mee gemaakt hebben, het manneke achter de camera is ook niet onbelangrijk hé… Je gaat me wel niet horen beweren dat het dé lens is voor deze toepassing maar een slechte lens kun je deze niet noemen, het is maar heel normaal dat een Canon 400 prime of 100-400 beter zijn dan een 10x zoom dacht ik.
                        Wat ik gewoon wil zeggen is dat als ik Daniël z’n foto’s bekijk dat ik dan vaststel dat hij absoluut nog niet het maximum uit z’n Bigma haalt, en ik ben blij dat hij dat niet verkeerd verstaat. Ik wil de man gewoon behoeden van een ontgoogheling als hij heel veel geld op tafel legt voor een 500mm, ook hiermee moet je goed naar het bord kijken om er goede resultaten uit te halen.
                        Dat een 400mm de betere keus was geweest dan een Bigma is zeker, die 400 heb ik altijd heel graag gebruikt maar in veel gevallen moet je je toevlucht zoeken naar schuilhutten/tentjes wil je ietwat dichtbij kunnen werken. Dat is de reden waarom ik naar een 500 F4 ben gegaan, samen met 1.4x of 2x convertors is het bereik toch een serieus verschil dan. Gewicht is een punt maar persoonlijk zie ik er niet tegen op om een dag op stap te gaan, samen met een rijstzak en een monopod en wat oefening dan kom je al een eind.
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #27
                          Re: upgrade lens voor wildlife.

                          desnoods spaar ik door voor een 500 mm, mocht dit de betere keuze zijn, ik heb tenslotte nog mijn bigma.
                          Daniel dit is misschien wel de beste oplossing,DOORSPAREN

                          De 500mm Sigma 4.5 + 1.4x = 6.3 dit kan mogelijks problemen geven met AF in de toekomst of je moet later overstappen naar de 1D reeks.
                          Canon 500mm 4 is + 1.4x = 5.6 dit verzekerd dat je altijd zult AF hebben met alle toestellen van Canon.

                          Wanneer je enkel voor vogels gaat dan is het toch prettig om zoveel mogelijk mm's te hebben maar helaas moet je toch nog de goede plaatsen uitkiezen anders kom je nog tekort met een 500mm+1.4x.
                          Daarbij nog een degelijk statief zoals een Gitzo (3serie) 3540LS en een balhoofd Arca Swiss Z1sp en je bent een vlinke stuiver kwijt maar voor vele jaren gelukkig
                          Franske
                          Fuji + glas.

                          Comment


                          • #28
                            Re: upgrade lens voor wildlife.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franske Bekijk bericht
                            De 500mm Sigma 4.5 + 1.4x = 6.3 dit kan mogelijks problemen geven met AF in de toekomst of je moet later overstappen naar de 1D reeks.
                            De speel je terug je 1.4X van de TC kwijt aan de cropfactor van de 1D reeks(of ontbreken van of kleinere cropfactor)

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #29
                              Re: upgrade lens voor wildlife.

                              Is het niet zo,
                              dat je met een ff, een grotere crop kunt nemen?
                              de kwaliteit moet hoger liggen, en je kunt inderdaad hoger gaan in f waarde bij gebruik van tc, om af te behouden.
                              wat het beste is weet ik niet ff of cropcamera, dat is ook een vraag die me al een tijdje bezig houd.
                              maar denk toch dat een 1.6 cropfactor toch meer voordelen bied.

                              Comment


                              • #30
                                Re: upgrade lens voor wildlife.

                                Het diafragma van 4.5 is in mijn ogen best een groot nadeel tegenover de F4 van de Canon versie. Je kunt wel werken met kenko en tamron convertors of contacten gaan afkleven maar da’s ook niet echt dat volgens mij.
                                Een 1.6crop op 500mm geeft je 800mm , een 1.3+1.4x op 500 geeft je 910mm, bij mijn weten is dit geen verlies maar winst. Met m’n 1D gebruik ik zelfs heel regelmatig een 2x converter met goede resultaten.
                                Ik werk nog steeds het liefste met 1.3crop of FF, m’n 30D heb ik weggedaan, als ik moet kiezen tussen die extra tele van de 1.6 crop en de zoeker / handling en nog wat andere voordelen van een 1D en 5D dan is de keuze snel gemaakt.
                                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                                Comment

                                Working...
                                X