Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 lenzen of toch maar liever een

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 lenzen of toch maar liever een

Hallo,

Ik was overtuigd om de A100 te kopen met 18-200 mm lens maar hoe meer ik op dit forum lees hoe groter mijn twijfels.
    Dus graag nog even jullie advies : zou ik de A100 (18-200) kopen of de Sony Alpha A200W (18-70 mm + 75-300 mm) ?

Ik ging aanvankelijk voor de A100 (18-200) omdat je niet van lens hoeft te veranderen.

1) Geven jullie eens een paar tegenargumenten om toch te gaan voor de A200 met 2 lenzen ?

2) Welke situaties fotograferen jullie zoal met een 18-70 mm ?
    En met de 75-300 ?

Wellicht houdt vraag 2) niet veel steek maar voor de liefhebbers : alle feedback is welkom.

Alain

Re: 2 lenzen of toch maar liever een

Normaal bereik je met primes ( objectieven met vaste brandpunt )
    steeds de beste resultaten. Deze objectieven zijn dikwijls minder complex en de
    optiek is fijner afgestemd op deze vaste brandpunt.
    Echter, sommige zoomojectieven komen thans héél dicht in de buurt
    van deze primes.
    Eén stelregel: Hoe kleiner de zoomfactor hoe beter de lens kan zijn.
    ( er zijn natuurlijk nog andere factoren die een rol spelen )
    Een 18 - 200 heeft een vergrotingsfactor van +/- 11! ( 200/18 )
    De beste zooms hebben een vergrotingsfactor van 2 ā 3.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Meestal zijn lenzen met zulk een zoomverhouding (x11 in dit geval) optisch minderwaardig aan lenzen met kleinere verhoudingen.

Ik spreek bij alfa niet uit ervaring, maar meestal zijn tussenoplossingen scherper dan zulke 18-200. Primes (lenzen met vaste brandpunt) zijn dan weer scherper dan de tussenoplossingen.

De meeste foto's worden in het bereik van de 18-70 genomen

Comment

De A200 is de nieuwere camera. Hierin zijn een aantal zaken verbeterd tov de A100. Of dat voor jou belangrijk is kan ik niet beoordelen.
        De 18-70 is als kitlens zeker niet slecht. Ik ben er ook mee begonnen, maar heb hem na een kleine 2 jaar weggedaan voor een 17-50mm van Tamron.
        Ik ben deze week 2 dagen in Maastircht geweest, en heb al mijn foto's daar met deze lens gemaakt.
        Sporten van de kinderen doe ik met een 70-210, of met een 300 mm.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Ik heb de Alpha 100 met de 18-70 kitlens gekocht. Redelijk snel heb ik daarna Tamron 70-300 bijgekocht, en onlangs een sigma 18-200.
          Persoonlijk vind ik de foto's die ik met de 18-70 neem nog altijd de beste. De 18-200 is natuurlijk veel handiger als 'wandel-lens', en de 70-300 geeft net wat meer, maar die gebruik ik het minst vaak, ook omdat ze ze niet zo lichtsterk is, wat zeker in de winter een probleem is.
          Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, daarom zwijg ik meestal.
          *** Alpha 100 Sony, Alpha 550 Sony. Sony Zeiss 16-80, Sigma 18-200, Tamron 70-300 en enkele filters. Nu nog leren fotograferen.

Comment

Alain,

Als dit je eerste dslr is en je weet niet of je voor een a100 of a200 moet gaan en welke lenzen je al dan niet nodig zou kunnen hebben, ga dan voor het volgende :

- a100, tweedehands van één van de BD-ers die net een a700 gekocht hebben. Er loopt hier trouwens een ander topic over de prijs voor zo'n toestel .
            - 18-70 kitlens die je ook voor €25 ā €50 euro kan vinden.
            - Minolta 3600 HSD flitser die je tweedehands voor €125 ā €150 kan vinden (zie bv. www.markplaats.nl)
            - Minolta 50/1.7: tweedehands voor €75 ā €100 te koop.
            - Sigma 75-300 DG Apo Macro als je een telezoom wil (tweedehands voor €150 ongeveer zeker te vinden).
            - 4GB geheugenkaartje

Dan kom je in totaal aan ongeveer €800 voor een complete set, inclusief flitser en degelijke 50mm prime.

Dat is dus wat ik zou doen. Aan jou de keuze nu hé .

Succes !
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Als je wil weten hoe goed die 18-70-lens wel is, kijk dan hier maar eens :
              http://www.mhohner.de/sony-minolta/18-70_vs_17-35.php
              Last edited by K-2; 29 februari 2008, 15:51.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Alain,

ik zou als ik van jou was absoluut gaan voor optie 2. Ik weet dat je waarschijnlijk liefst 1 lens zou willen hebben die alles kan maar helaas geloof me deze lens bestaat niet
                De beste lensen zijn nogaltijd de lensen die met factor 3 rekening houden. Deze lensen zijn over het algemeen ook het lichtsterkst en hebben ook een snellere focustijd.
                Uw keuze van uw lens bij voorstel 1 is er eentje voor buiten als alle weersomstandigheden optimaal zijn. Wijk je er vanaf dan zal je zien als je hobby je echt begint te boeien dat deze lens voor een bron van ergernis gaat zorgen.

Goede raad ga voor optie 2
                Groeten Björn

Comment

Ook je eerste spiegelreflex zeker, de meest gemaakte fout door iedere overstapper.

Een lichtsterke f2.8 lens met groothoekbereik a la 17-50 f2.8 + 70-200 sigma f2.8 is de perfecte combinatie, lichtsterk & snel & beste prijs/kwaliteit!
                  Een all in one (veel groothoek + tele + daarbovenop nog eens lichtsterk en snel f2.8 bestaat niet), spiegelreflexen zijn gemaakt om in verschillende situaties van lens te wisselen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                    Een lichtsterke f2.8 lens met groothoekbereik a la 17-50 f2.8 + 70-200 sigma f2.8 is de perfecte combinatie, lichtsterk & snel & beste prijs/kwaliteit!
                    Dat denk ik niet.
                    Als Alain niet eens weet wat hij precies wil gaan doen, dan is de kitlens een ideale starter. Kijk hierboven maar eens naar de review (link).

Persoonlijk vind ik een 17-50 of 18-50/2.8 helemaal niet zo denderend.
                    Beeldkwaliteit is minder dan die van de 28-75/2.8, het is geen FF en het bereik is me te kort voor wat ik ermee wil doen.

En ook een 70-200/2.8 is niet aan iedereen besteed. Enkel als je behoefte echt aan een snelle lens is dat een nuttige uitgave, maar dat is zeker niet voor iedereen zo, integendeel zelfs... Bovendien is zo'n lens allesbehalve compact en licht, wat voor sommigen ook een dikke tegenvaller is. Dat is trouwens voor mij ook een reden om de Minolta 100-300 D Apo te houden: prima kwaliteit en toch klein en licht in de rugzak. Wat ik maar wil zeggen: er is meer in het leven dan f/2.8... En trouwens, zoals ook al vermeld, is snelheid/lichtsterkte voor de beginner perfect te bereiken op een goedkope manier: 50/1.7 voor €100, en die lens is ook nog nuttig voor de ervaren rot.

Vandaar: begin met de lenzen die de prijs/kwaliteitsverhouding bieden (wat Sony betreft: zie hierboven dus). Als je dan daarna merkt dat je echt iets anders nodig hebt, dan heb je tenminste geen potten gebroken. En trouwens, heel wat dslr-gebruikers doen jaren met de kitlens zonder ooit het gevoel te hebben iets te missen. Perfect toch .
                    Last edited by K-2; 1 maart 2008, 00:20.

Comment

Ging ook eerst een 28-75 kopen omdat het bereik van een 17-50 beperkter is, maar met een crop is 28mm = 44mm, is geen echte groothoek.
                      Had vorige week een 50mm prime op, stond in een wei met een paard en moest serieus achteruitgaan om die erop te krijgen, veel teveel tele als standaardzoom.
                      50-85mm is ideaal voor portret.

Een standaardzoom van 17-50 gebruikt je meestal thuis (f2.8 handig) of feestjes,.. dan is deze ideaal. Ik koop ook geen 70-200 f2.8 sportlens, maar ga direct voor de 150-500 OS dan direct het volledige bereik.

Dacht zelfs aan de 24-105L eerst, maar deze is op maat gemaakt van een FF.

Comment

Working...
                      X