Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk zoomobjectief voor nikon in 20-80 range?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk zoomobjectief voor nikon in 20-80 range?

enkele jaren geleden kocht ik een D70s met tamron 18-200 3.5-5.6. Een leuke lens met groot bereik, goed om mee te beginnen.

vorig jaar kocht ik een sigma 10-20mm bij, een groothoek, wat voor BMX-fotografie een must-have lens is.

Nu wil ik eigenlijk een normale lens bijkopen. Op DX is een normale lens ongeveer 30mm, op FF is het 50mm.

Verlanglijst:

-ZEKER >1000euro, liefst >500euro
    -zeer snel scherpstellen. de tamron is veels te traag. dus liefst ook met HSM motor of iets dergelijks
    -lichtsterk, 2.8 bijvoorbeeld, liefst in het gehele bereik.
    -liever geen DX-only, mss "ben ik de volgende" (lotto )ofzo, en komt er een D3 in huis, je weet maar nooit...
    -liever zoom, tenzij een prime rekening houdend met de prijs een voordeel opleverd.

opties die ik al bekeken heb:

-Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC HSM (344euro)
    nadeel: enkel voor cropsensors?
    niet lichtsterk over het hele bereik

-Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC HSM (483euro)

-Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro (436euro)
    enkele mindere dingen over gehoord, onder andere flaring?
    geen HSM? scherpstellen zou redelijk traag zijn.

-Sigma 24-60mm F2.8 EX DG ASP (405euro)
    weinig verschil met vorige? dan ga ik toch eerder naar de 24-70 voor diens focusringsysteem.

-Sigma 28-70mm F 2.8 EX DG (316euro)

-Sigma 30mm f/1.4 EX DC (HSM) DG (391euro)
    deze ziet er zeer leuk uit, maar gaat dan weer niet op FF, en heeft geen zoom.

-Nikkor AF-D 24-85mm 2.8-4.0 72S 72mm (677euro)
    nadelen: variabele lichtsterkte, duurder dan de sigma's

-Nikkor AF-S 24-70mm F 2.8 G ED (1601euro)
    perfect! (buiten dan mss de prijs...)

een andere optie is om 2 primes te kopen, bijvoorbeeld een:
    -Nikkor AF-D 35mm F 2.0 52S (316euro)
    +
    Nikkor AF-D 50mm F 1.8 52S (117euro)

maar dan moet je wel meer lenzen zitten wisselen.

kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer. Snel scherpstellen is zowat het belangerijkste, samen met de lichtsterkte. Ik neigde naar de Sigma 24-70mm F2.8, maar na enkele dingen over traag scherpstellen gelezen te hebben ben ik er toch niet zo zeker meer van.

wie hier heeft er wat ervaring met enkele lenzen die ik hier opnoem? of kan mij wat advies geven?
    || Photography Blog ||

Re: Welk zoomobjectief voor nikon in 20-80 range?

Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
    enkele jaren geleden kocht ik een D70s met tamron 18-200 3.5-5.6. Een leuke lens met groot bereik, goed om mee te beginnen.

vorig jaar kocht ik een sigma 10-20mm bij, een groothoek, wat voor BMX-fotografie een must-have lens is.

Nu wil ik eigenlijk een normale lens bijkopen. Op DX is een normale lens ongeveer 30mm, op FF is het 50mm.

Verlanglijst:

-zeer snel scherpstellen. de tamron is veels te traag. dus liefst ook met HSM motor of iets dergelijks
    -liever geen DX-only, mss "ben ik de volgende" (lotto )ofzo, en komt er een D3 in huis, je weet maar nooit...
    -liever zoom, tenzij een prime rekening houdend met de prijs een voordeel opleverd.

opties die ik al bekeken heb:

-Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC HSM (344euro)
    niet lichtsterk over het hele bereik

-Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC HSM (483euro)

-Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro (436euro)
    enkele mindere dingen over gehoord, onder andere flaring?
    geen HSM? scherpstellen zou redelijk traag zijn.

-Sigma 24-60mm F2.8 EX DG ASP (405euro)
    weinig verschil met vorige? dan ga ik toch eerder naar de 24-70 voor diens focusringsysteem.

-Sigma 28-70mm F 2.8 EX DG (316euro)

-Sigma 30mm f/1.4 EX DC (HSM) DG (391euro)
    deze ziet er zeer leuk uit, maar gaat dan weer niet op FF, en heeft geen zoom.

-Nikkor AF-D 24-85mm 2.8-4.0 72S 72mm (677euro)
    nadelen: variabele lichtsterkte, duurder dan de sigma's

-Nikkor AF-S 24-70mm F 2.8 G ED (1601euro)
    perfect! (buiten dan mss de prijs...)

een andere optie is om 2 primes te kopen, bijvoorbeeld een:
    -Nikkor AF-D 35mm F 2.0 52S (316euro)
    +
    Nikkor AF-D 50mm F 1.8 52S (117euro)

maar dan moet je wel meer lenzen zitten wisselen.

kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer. Snel scherpstellen is zowat het belangerijkste, samen met de lichtsterkte. Ik neigde naar de Sigma 24-70mm F2.8, maar na enkele dingen over traag scherpstellen gelezen te hebben ben ik er toch niet zo zeker meer van.

wie hier heeft er wat ervaring met enkele lenzen die ik hier opnoem? of kan mij wat advies geven?

Hoi,

Even je verlanglijstje "doorlichten" en van daaruit mijn keuze aangeven
    Verlanglijst:

1.-Nikon AF-S DX 17-55 f2.8, tweedehands zal deze <1000 euro kosten
    2.-Nikon AF-S DX 17-55 f2.8, sneller zal je denk ik niet meer vinden
    3.-Nikon AF-S DX 17-55 f2.8, check
    4.-Nikon AF-S DX 17-55 f2.8, wel een DX, maar als je de lotto wint kan je behalve een D3 meteen ook nieuw glas bestellen
    5.-Nikon AF-S DX 17-55 f2.8, check

Tsja, wat moet je nog meer zeggen om je over te halen Van de 5 punten die aanhaalt voldoet de 17-55 al aan het merendeel.
    Ik heb sinds kort ook een tweedehands exemplaar, en deze heeft de 70-200VR als vast objectief op mijn D200 verdrongen. Top lensje
    Helaas heb ik geen ervaring met de sigma lenzen die je aanhaalt.

Grtz

Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

17-55 2.8 staat bij te koop. Ik heb er ook net één 2de hands en dat bevalt meer dan prima.

Zeker geen Sigma 24-70, prima lens, maar haast te traag focussend voor een slak op topsnelheid......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

mjaaah, toch nog niet overtuigd.

ik zette wel in mijn post dat hij zeker sub-1000euro moet zijn, maar 950 of iets dergelijk is eigenlijk ook nog te veel voor mijn portemonnee.
        Dan aan de ene kant, aan de andere kant, als ik dan toch zoveel geld uitgeef voor een goede lens, zou ik, in het geval van dezelfde prestaties, liever de Nikkor AF-S 24-70mm F 2.8 G ED kopen, die is dan relatief gezien niet zo veel duurder, maar heeft minder overlap met mijn andere lens, en zoomt nog een stuk verder.

@hjanssen: ik lees in je onderschrift dat jij een Nikkor 28-70 hebt, hoe bevalt die je?

en zijn er andere die wel ervaring hebben met de Sigma's? het afgelopen jaar hebben er hier een stuk of 5 in de aangeboden sectie gestaan...
        || Photography Blog ||

Comment

Een paar weken geleden heb ik een tweedehands Nikkor 28-70 AF-S F2,8 met SWM motor aangekocht van een hier gewaardeerd forumlid. Focussnelheid en scherpte zijn bijzonder goed. Dit objectief komt nog wel meer tweedehands voorbij nu de nieuwe Nano 24-70 er is. Zou even uitkijken in jouw plaats. Je zal wél zien dat dit objectief ook tweedehands aan de bovenzijde van het budget uitkomt, maar 't is dan ook kwaliteit.

Comment

mjaaah, toch nog niet overtuigd.

ik zette wel in mijn post dat hij zeker sub-1000euro moet zijn, maar 950 of iets dergelijk is eigenlijk ook nog te veel voor mijn portemonnee.
            ...
            17-55 aan 750 euro:
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=202186
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

@hjanssen: ik lees in je onderschrift dat jij een Nikkor 28-70 hebt, hoe bevalt die je?...
              Die bevalt goed, maar wordt niet meer zo vaak gebruikt sinds ik een 17-55 2.8 heb. De 28-70 heeft iets meer last van CA en dat is op de 17-55 nagenoeg afwezig.

en zijn er andere die wel ervaring hebben met de Sigma's? het afgelopen jaar hebben er hier een stuk of 5 in de aangeboden sectie gestaan...
              Ik heb een Sigam 24-70 2.8 gehad tot dat ik de....., op 2.8 iets soft, geen soepele zoom, lawaaierige en trage AF, resultaat
              Last edited by hjanssen; 28 februari 2008, 16:35.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik heb nog een optie gevonden, waar ik graag jullie mening over hoor:

de Nikkor 35-70mm/f 2,8 AF D. tweedehands, in goede staat, voor 300euro, inclusief 6maanden garantie.

't is een zoom, in het bereik waar ik naar op zoek ben, lichtsterk over het gehele bereik, gaat op analoge/FF camera's, en is echt VEEL goedkoper dan de nieuwere AF-S Nikkors.
                Enige nadeel is dat het een AF-D is, en geen AF-S, en in reviews wordt er jammergenoeg weinig gezegt over de AF snelheid, maar die paar reviews die het toch vermelden waren zeker positief.

voorlopig heeft deze lens de bovenhand.

ik ga dit weekend eens op stap met de goedkope 17-55 van mijn vriendin, eens kijken hoe die range mij bevalt, maar ik denk dat hij iets te kort komt qua tele aan de ene kant, en te veel overlap aan de groothoek kant.

bedankt in ieder geval al voor de reacties!
                || Photography Blog ||

Comment

ik heb nog een optie gevonden, waar ik graag jullie mening over hoor:

de Nikkor 35-70mm/f 2,8 AF D. tweedehands, in goede staat, voor 300euro, inclusief 6maanden garantie.

't is een zoom, in het bereik waar ik naar op zoek ben, lichtsterk over het gehele bereik, gaat op analoge/FF camera's, en is echt VEEL goedkoper dan de nieuwere AF-S Nikkors.
                  Enige nadeel is dat het een AF-D is, en geen AF-S, en in reviews wordt er jammergenoeg weinig gezegt over de AF snelheid, maar die paar reviews die het toch vermelden waren zeker positief.

voorlopig heeft deze lens de bovenhand.

ik ga dit weekend eens op stap met de goedkope 17-55 van mijn vriendin, eens kijken hoe die range mij bevalt, maar ik denk dat hij iets te kort komt qua tele aan de ene kant, en te veel overlap aan de groothoek kant.

bedankt in ieder geval al voor de reacties!
                  Hoi,

de AF-D 35-70 f2.8 is zeer zeker een goede lens. Heb deze zelf ook, en met name de macromogelijkheid is een leuke extra.
                  Al gebruik ik deze niet meer zoveel sinds ik de 17-55 heb.

Grtz

Bryan
                  Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Heb je deze al eens bekeken http://www.fotorubens.be/content/fot...343&startrow=1?
                    Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                      wel eens bekeken, maar niet echt overwogen. Ik ben niet echt tevreden met de AF snelheid of bouwqualiteit van mijn tamron 18-200, en deze heeft ook geen interne motor, en voor die prijs...

Ik schrijf hem niet volledig af, maar dan neig ik eerder naar de Sigma's.

maar voorlopig staat de nikkor 35-70 nog bovenaan mijn lijst.
                      || Photography Blog ||

Comment

wel eens bekeken, maar niet echt overwogen. Ik ben niet echt tevreden met de AF snelheid of bouwqualiteit van mijn tamron 18-200, en deze heeft ook geen interne motor, en voor die prijs...

Ik schrijf hem niet volledig af, maar dan neig ik eerder naar de Sigma's.

maar voorlopig staat de nikkor 35-70 nog bovenaan mijn lijst.
                        Nu ja, ik vermeld deze lens maar omdat ze hier op het forum nogal geprezen wordt.
                        Zelf heb ik deze (nog) niet.

De keuze ligt natuurlijk bij jou
                        Mvg Tim

Comment

tamron 28-75mm f/2.8 ?

prijs/kwaliteit

edit: sorry had ticor zijn bericht niet gelezen..
                          Last edited by Lieven0303; 28 februari 2008, 17:52.
                          Photography helps people to see
                          -Berenice Abbott-
                          BD1050BE

Comment

Ik zie dat niemand spreekt over de nieuwe Nikor 16-85. Die is bij konijn te koop voor minder dan 600 €. Maar die is misschien nog te recent om al deftige revieuws over te vinden. Maar heeft wel alle moderne technologie aan boord. En ik heb wel vertrouwen in het Nikon-glas uit die prijscategorie.

Comment

Afwachten ik heb er ook interesse voor, maar vrees voor de bouwkwaliteit a la 18-200
                              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                              X