Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter of toch maar niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: UV-filter of toch maar niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Inderdaad, dat zag ik ook aan de vlag "vanille". Dus dat stuk glas dat nog voor de lens steekt doet wel iets negatiefs.

Groetjes,
    Pol.
    Nou, ik heb het niet gezien, dus zo opvallen doet het niet, en in dit geval kan een filter dus geen kwaad denk ik. Maar de testen in lichte omstandigheden zullen zekerheid geven.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Inderdaad, dat zag ik ook aan de vlag "vanille". Dus dat stuk glas dat nog voor de lens steekt doet wel iets negatiefs.

Groetjes,
      Pol.

Eén was toch zonder filter.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

raar dat twee personen zeggen dat eerste donkerder is (is ook zo!) en dat dit slecht zou zijn... terwijl de eerste wel degelijk zónder filter is.
        morgen ofzo ga ik eens een test doen met een persoon, of onderwerp met veel detail, met erachter een lichte achtergrond om de bokeh te vergelijken.
        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
        BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
          raar dat twee personen zeggen dat eerste donkerder is (is ook zo!) en dat dit slecht zou zijn... terwijl de eerste wel degelijk zónder filter is.
          morgen ofzo ga ik eens een test doen met een persoon, of onderwerp met veel detail, met erachter een lichte achtergrond om de bokeh te vergelijken.
          Ik verwacht weinig of geen verschil te zien, maar ben toch benieuwd.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
            Ik zeg niet dat de eerste slechter is dan de tweede.
            Enkel dat IK de eerste ietsje donkerder vind en daar ze beide zijn getrokken op 1/200,F8 en ISO100 zonder compensatie, vind ik dat raar. Ik zou dit eerder van de 2de foto verwachten.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

ja idd, dat zou je idd van de tweede verwachten
              Even terzijde, dat 'slechter' zijn, donkerder is niet per sé slechter, maar ik zei dat omdat met filter foto's o.a. soms/meestal donkerder worden dan in werkelijkheid is, wat een minder echte weergave geeft van de reële werkelijkheid, wat dus een beetje bestempeld kan worden als 'minder echt', 'minder goed', en dus 'wat slechter'.
              Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
              BLOG

Comment

Ja jongens, mijn ogen zien althans in elk geval in 1 een helderder donkerblauw in zowel de omrandingen van "Pudding", als in de flyer "vanille". Bovendien komt "vanille" in 1 bij mij ook iets scherper over. En dat is de reden waarom ik 1 koos als "zonder filter"

Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Had naar aanleiding van een vorige thread al eens de test gedaan en plaatste het resultaat op bovenstaande link.
                  Persoonlijk vind ik het met deze resultaten mierenneukerij! Als je op 100% crops met een bende fotografen moeten pieren om enig verschil vast te stellen.... dan is het verschil verwaarloosbaar!
                  Kwaliteit monitor, printer, papier enzo zijn minstens "even" doorslaggevend, zoniet doorslaggevender.
                  Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                    http://forum.belgiumdigital.com/show...ns#post1726015

Had naar aanleiding van een vorige thread al eens de test gedaan en plaatste het resultaat op bovenstaande link.
                    Persoonlijk vind ik het met deze resultaten mierenneukerij! Als je op 100% crops met een bende fotografen moeten pieren om enig verschil vast te stellen.... dan is het verschil verwaarloosbaar!
                    Kwaliteit monitor, printer, papier enzo zijn minstens "even" doorslaggevend, zoniet doorslaggevender.
                    Doe je zoiets met of zonder (filter)? Dat met die mier.

Karel

Comment

Maakt niet uit, het verschil is toch te verwaarlozen
                      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Dat bewijst inderdaad niet veel, gewoon allebei slecht .

Comment

Dat bewijst inderdaad niet veel, gewoon allebei slecht
                          ...wat ook nergens op slaat... Als er in slechte omstandigheden op een afstand van 8 meter bij 100% crop nauwelijks verschil is, dan zal het in goede omstandigheden wel helemaal niks voorstellen, lijkt me.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                            ...wat ook nergens op slaat... Als er in slechte omstandigheden op een afstand van 8 meter bij 100% crop nauwelijks verschil is, dan zal het in goede omstandigheden wel helemaal niks voorstellen, lijkt me.
                            Ah jong, buiten een grapje maken zal je me in die filterdiscussie niet veel meer horen argumenteren. Het zal mij eerlijk gezegd worst wezen dat iemand al dan niet een UV-filter gebruikt, ik weet wel beter .

Comment

Hoewel de discussie min of meer gestopt was (ik was nog niet actief op dit forum toen), wou ik toch ook nog even mijn mening kwijt zonder ze helemaal opnieuw op te starten.
                              Persoonlijk betaal ik geen 700 Euro of meer voor een kwaliteitslens, om er dan een filter op te draaien van mindere kwaliteit.
                              Sommigen maken ook de opmerking dat ze de filter er wel afdraaien en dat dit niet veel werk met zich meebrengt. Waarom zou je in zo'n geval dan niet gewoon je lensdop gebruiken , die gaat er immers nog sneller af. Just my 50 cents.
                              Ikzelf maak heel veel natuurwandelingen waarbij ik zelden de normale paden en wegeltjes volg. Op het moment dat ik me echt doorheen struikgewas ga wroeten, zit er bij mij gewoon de lensdop op en voor de rest is de lenskap tot nu toe altijd meer dan voldoende gebleken.

Let wel, dit is mijn mening en mijn keuze want wat mij betreft moet iedereen de keuze voor zichzelf maken. Dat er kwaliteitsverlies is (ongeacht of het alleen zichtbaar is bij 100% crop of niet), lijkt wel bewezen. De vraag die men moet stellen is, kan ik hiermee leven of niet.
                              Zoja, gebruik hem dan en in het andere geval dan laat je de filter er gewoon af.
                              Last edited by Photoclix; 15 mei 2008, 10:56.
                              Mvg,David
                              [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

ik heb de beste filter die er is tegen beschadiging. en dat is een FORTIS filter

Comment

Working...
                                X