Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

crop en verhoudingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• crop en verhoudingen

goeie morgen/middag/avond,

graag een vraagje : Dat bij een sensor met vergroting of cropfactor 1.5 een 35mm lens eigenlijk een beeldhoek van een 52,5 geeft is ondertussen goed geweten.

Het diafragma ondergaat geen wijzigingen f2 blijft f2 , f22 een f22

Maar wat gebeurt er met de verhoudingsmaatstaf 1 : 5,7 wordt dat een
    1 : 3,8 ??????

Voor een macro foto moeten we max 1 : 3 hebben , dat zou willen zeggen dat ik maar een klein stukje moet insnijden ipv een halve foto gebruiken.....

Bedoeling is voor onderwaterfotografie....

Alvast bedankt om mee te denken bij dit probleem.

mvg
    Gery of Fotoduiker

Re: crop en verhoudingen

Een objectief bepaald de vergroting, niet je toestel.
    Als het objectief een vergroting aankan van 1:3 dan blijft dit zo.

Het enigste wat je met een cropcamera doet is een stukje uit het beeld knippen / croppen.

De vergrotingsmaatstaf blijft gelijk.
    Bij een 1:1 objectief komt een voorwerp van 1cm ook als 1cm op je sensor, en of je sensor dan 1cmx1cm is of 10mx10m doet niet terzake.

Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht

Het enigste wat je met een cropcamera doet is een stukje uit het beeld knippen / croppen.
      een cropcamera met 10mp geeft dus een beeldvullendere foto dan een FF camera met 10mp...
      op die manier kan je toch wel zeggen dat je een 'virtueel' grotere vergrotingsfactor krijgt
      net zoals met de brandpuntsafstanden. 17mm blijft 17mm op gelijk welk toestel, maar op een croptoestel wordt het toch een 'virtuele' 28mm

in die zin vind ik het dan wel fout om te zeggen dat enkel je lens de vergroting bepaald en niet het toestel
      5DmkIII en wat glas

Comment

Maak maar eens 2 foto's van een vogel:

1e 200mm FF met crop met een D300 (12Mp)
        2e 200mm FF zonder crop met een D3 (12Mp)

Bekijk ze allebei op een scherm met 100% (zelfde #Mp dus goed vergelijkbaar).

Er wordt niets vergroot, maar de vogel van de D300 is groter. Heel eenvoudig waarom en zeker heel bruikbaar.

Natuurlijk geld dit ook voor breedbeeld.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          een cropcamera met 10mp geeft dus een beeldvullendere foto dan een FF camera met 10mp...
          op die manier kan je toch wel zeggen dat je een 'virtueel' grotere vergrotingsfactor krijgt
          net zoals met de brandpuntsafstanden. 17mm blijft 17mm op gelijk welk toestel, maar op een croptoestel wordt het toch een 'virtuele' 28mm

in die zin vind ik het dan wel fout om te zeggen dat enkel je lens de vergroting bepaald en niet het toestel
          De vergrotingsmaatstaf geeft aan de verhouding tussen het origineel en zoals het op het "negatief" komt. 1 cm in het echt is dan 1 cm op de sensor. Dit heeft alleen te maken met de kortste instelafstand, de kortste afsatand waarop een beeld nog scherp is. De vergrotingsmaatstaf is dan ook niet afhankelijk van de sensorgrootte. Wat wel scheelt is dat als je een afdruk van de foto maakt je bij een crop sensor meer moet vergroten om tot dezelfde papiermaat te komen dan met een FF. Dus zal dat van 1 cm bij een afdruk van een cropsensor groter zijn.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
            Wat wel scheelt is dat als je een afdruk van de foto maakt je bij een crop sensor meer moet vergroten om tot dezelfde papiermaat te komen dan met een FF.
            Dat heeft met de resolutie te maken, niet met de sensorgrootte.
            D3 12Mp FF = D300 12 Mp DX, het beeld is natuurlijk niet hetzelfde met dezelfde lens.

Karel

Comment

ok, ben al een eindje verder .

tijd voor de volgende stelling :
              als ik 10 milj pix heb voor mijn sensor met crop en ik heb 10 milj pix voor een full frame , dan ben ik toch beter met de cropsensor ?

een sensor van 23,5 mm x 15,7 mm = 368,95 mm² of 27103,95 pix/mm²

een sensor van 36 mm x 24 mm = 864 mm² of 11.574,07 pix/mm²

ben ik nu te eenvoudig wiskundig bezig ??? of zie ik het zo juist. Wel in die verstande dat beide toestellen dezelfde sensor zouden gebruiken....

mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotoduiker Bekijk bericht
                ok, ben al een eindje verder .

tijd voor de volgende stelling :
                als ik 10 milj pix heb voor mijn sensor met crop en ik heb 10 milj pix voor een full frame , dan ben ik toch beter met de cropsensor ?

een sensor van 23,5 mm x 15,7 mm = 368,95 mm² of 27103,95 pix/mm²

een sensor van 36 mm x 24 mm = 864 mm² of 11.574,07 pix/mm²

ben ik nu te eenvoudig wiskundig bezig ??? of zie ik het zo juist. Wel in die verstande dat beide toestellen dezelfde sensor zouden gebruiken....

mvg
                Fotoduker,

Meer pixels per mm^2 betekend niet per definitie beter. Meestal slechter dwz meer noise.
                Sensortechniek wordt wel steeds beter, noise onderdrukking ook.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                  D3 12Mp FF = D300 12 Mp DX, het beeld is natuurlijk niet hetzelfde met dezelfde lens.

Karel
                  Ik heb een cropsensor. Om van mijn foto's een 10 x 15 afdruk te maken moet ik mijn afbeelding ongeveer 6,6 keer vergroten. 1 cm wordt dus 6,6 cm.
                  Bij een FF sensor (of een origineel negatief) is dat ongeveer 4 x. Die 1 cm wordt hier dus maar 4 op de foto.
                  Als ik met een 6 x 4,5 cm negatief hetzelfde doe is de 1 cm nog maar 2,5. Dus het heeft wel degelijk met de sensorgrootte te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                    Ik heb een cropsensor. Om van mijn foto's een 10 x 15 afdruk te maken moet ik mijn afbeelding ongeveer 6,6 keer vergroten. 1 cm wordt dus 6,6 cm.
                    Bij een FF sensor (of een origineel negatief) is dat ongeveer 4 x. Die 1 cm wordt hier dus maar 4 op de foto.
                    Als ik met een 6 x 4,5 cm negatief hetzelfde doe is de 1 cm nog maar 2,5. Dus het heeft wel degelijk met de sensorgrootte te maken.
                    Alleen: je vergroot niet (je verkleint zelfs): uit de camera heb je toch X x Y pixels? Die zijn qua afbeelding duidelijk groter dan jou 10x15.

Karel

Comment

dus een compact met een sensor van 1 inch x 1,75 inch , en 12 milj pix is dus beter dan mijn d80 ?

of is een sensor geen sensor ???? en vergelijken we appelen met citroenen.

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotoduiker Bekijk bericht
                        dus een compact met een sensor van 1 inch x 1,75 inch , en 12 milj pix is dus beter dan mijn d80 ?

of is een sensor geen sensor ???? en vergelijken we appelen met citroenen.

groetjes
                        Het heeft niets met "beter zijn" te maken als je meer Mpixels hebt. Bovendien is de kwaliteit niet alleen afhankelijk van de sensor (CMOS of CCD). Die is een deel van een groter geheel.
                        Het is zo dat een 12Mpixel camera een grotere foto aflevert dan een 10Mpixel, bekijk ze eens beiden op je monitor.

Maar maak je niet ongerust: jouw D80 met een goede lens (die hoort er nl ook bij) is beter dan welke compact ook.

Groet,
                        Karel

Comment

Puur wiskundig hebben de meesten wel gelijk, maar de 12 Mpx full frame heeft minder pixeldichtheid dan een crop met 12 Mpix. De pixels zijn dus groter, en de ervaring leert dat je zo véél mooiere foto's krijgt, met meer en dynamischer contrast, mooiere en meer kleuren, enzovoort. Omdat elke pixel nu eenmaal meer detail opneemt.

En uit de praktijk: neem met een cropsensor op 200mm een foto en doe exact hetzelfde met een full frame camera met dezelfde pixeldichtheid als de crop camera. Wat zal je zien: meer omgeving rond je onderwerp met de FF sensor. Crop eraf wat er op die foto meer op staat, en je krijgt twee exact dezelfde foto's.
                          Wat gebeurt er dus in de praktijk: een deel van het beeld dat door de lens komt, valt bij een cropcamera buiten de sensor. Da's alles.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Crop eraf wat er op die foto meer op staat, en je krijgt twee exact dezelfde foto's.
                            Onjuist als beide cameras gelijk zijn in Mpixels.

De resolutie is dan niet dezelfde.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht

Karel
                              Dat is nou juist de achterliggende gedachte achter de vergrotingsmaatstaf. 1 cm in het echt is 1 cm op de sensor. En of dat nou een FF sensor is of een crop maakt niet uit.
                              Maar die ene cm is op de crop sensor meer beeldvullend dan op de ff sensor. Vandaar dat op een 10 bij 15 afdruk de centimeter bij een crop sensor groter wordt afgebeeld dan wanneer hij op een FF sensor is gefotofrafeerd.

Comment

Working...
                              X