Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografie, maar welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Natuurfotografie, maar welke lens?

Hoi,

Ik wordt zot van het zoeken...

Ik heb een E510 van Olympus met 2 lenzen (14-42mm/1:3.5-5.6) en (40-150mm/1:4-5.6)

Met die laatste lukt het wel om in de natuur vogels ed. dichterbij te halen, alleen als ik héél kortbij sta

Dus ben ik al enkele dagen op zoek naar een telelens, maar kan maar niet beslissen welke te nemen.
    Iemand suggesties?

mvg
    Luc

Re: Natuurfotografie, maar welke lens?

GEEN ENKELE telelens is lang genoeg
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

En als ik een voorzetlens gebruik tesamen met m'n laatste lens (40-150mm?)
      vb zoals deze

Comment

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=200894
        Bij Sigma heb je dan ook nog eens de 135-400 die betaalbaar is.

Comment

Ik heb eens gezocht wat er zoal op je Olympus kan passen maar niet zoveel gevonden.
          Meestal heb je vele optie's afhankelijk van je budget natuurlijk.
          Zo kan je opteren voor een lichtsterke prime met vast brandpunt bv 300mm en die dan combineren met een teleconvertor 1.4 of 2x (geeft je 420 en 600mm). Of je kan een zoomlens aanschaffen met een bereik tot 400 a 500mm, het nadeel is dat deze meestal minder lichtsterk zijn of heel duur.
          Sommige lenzen zijn optisch gestabiliseerd, ook een voordeel in minder goede lichtomstandigheden (een bos is al snel wat donker). Voorzie dat je met een lange tele snel op statief gaat werken.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Hey,

Vogels mooi in beeld brengen is niet zo simpel. Vanaf 300mm begint vogelfotografie mogelijk te worden. Ikzelf ben gestart met een 300mm verlengd met een 1.4 extender. Om een pimpelmees van 9 cm een beetje deftig in beeld te krijgen moet je voor een 300mm lens met extender rekenen dat het vogeltje maximum ergens op een afstand van 5 a 10 meter mag zitten.

kijk eens op www.vogelsvanbelgie.be >>> tips & triks >> Een telelens maar welke.

Je kan natuurlijk voor het stevige werk gaan en een 500mm aanschaffen maar dat is een dure oplossing

groeten,

Rudy
            Mvg,
            Rudy
            www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tumbler Bekijk bericht
              En als ik een voorzetlens gebruik tesamen met m'n laatste lens (40-150mm?)
              vb zoals deze
              De teleconverter (zet je tussen je objectief en camera in, is dus geen voorzetlens) verlengt je brandpuntsafstand met een factor 2, maar daardoor halveert de lichtsterkte van de lens ook. Het is dan maar de vraag of de AF van je camera dan nog werkt, waarschijnlijk is dat niet het geval (maar ik ben niet erg bekend met Olympus).

De Sigma 135-400 is wellicht een optie idd. Mazzel heb je wel met de 2x cropfactor van het Olympus-E systeem, daarmee heb je dan dus het max bereik tot 800mm, wat wel lekker veel is. Anders zou je voor de Sigma 50-500 kunnen gaan, is kwalitatief ook wel beter als de 135-400.
              WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

Comment

Misschien eens kijken naar de Zuiko 70-300 F 4-5,6.Heb ook de E510 en denk eraan om deze lens aan te schaffen , schijnt een heel goede lens te zijn , kost bij konijnenberg ongeveer 380 EURO Ge moet rekenen die 300 = 600 Bij OLympus dus daar kom je al heel ver mee.

Groetjes ,
                Albert
                Last edited by Berten; 28 februari 2008, 16:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tumbler Bekijk bericht
                  Met die laatste lukt het wel om in de natuur vogels ed. dichterbij te halen, alleen als ik héél kortbij sta
                  Een zakje met oud brood werkt nog beter en is goedkoper
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik ben heel tevreden van de "Tamron 200 - 500 mm" , ik gebruik die op mijn minolta 5D , en voor die categorie van lenzen valt de prijs best mee.
                    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                    Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                      Ik ben heel tevreden van de "Tamron 200 - 500 mm" , ik gebruik die op mijn minolta 5D , en voor die categorie van lenzen valt de prijs best mee.
                      Past niet op Olympus

Comment

Working...
                      X