Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenskeuze

Hallo, ik ben een amateurfotograaf ( nog schoolgaand voor fotografie) en bezit een canon 400D, 50mm f1.8, 17-85 f4.0-5.6 IS USM en nu sinds gisteren een 70-200 f4.0 USM. en ik had graag wat advies gekregen betreft deze laatste lens. Heb er geen al te goed gevoel bij. ( misschien een te rappe beslissing genomen )
    Ik fotografeer meestal buiten, reportages ( communie, trouw, tijdens wandelingen,ed )
    Zou ik dan toch de verkeerde keuze gemaakt hebben in de L reeks?
    Had ik niet beter de F4.0 IS of de 2.8 genomen? of red ik het wel met deze?
    Ik heb ook een beetje gekeken naar het budget alhoewel ik de kwaliteit van de foto's zeer belangrijk vind.
    Ik kijk al uit naar jullie advies, bedankt!

Re: lenskeuze

Volgens mij heb je zeker geen verkeerde keuze gemaakt, de 70-200 f4 L is zeker geschikt voor wat je ermee wil fotograferen.
    Je hebt alleen de f2,8 nodig als er weinig licht is, en dat is vooral als je binnen werkt zonder flits.

In de 70-200 "L" reeks is de f4 versie de goedkoopste, maar daarom is het zeker geen slechte lens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

bedankt voor de reactie.
      Met welke sluitertijden kan je met de canon 70-200 f4.0 USM nog scherp uit de hand schieten? is dat een regeltje dat zegt 1/200 op 200mm? of klopt dit niet echt?

Comment

jawel dat klopt zeker
        je moet alleen nog je cropfactor in rekening houden, op 200mm is de sluitertijd dan maximum 1/200*1.6 = 1/320 , dat is zowat de grens voor scherpte te hebben met uit de hand genomen foto's
        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
        BLOG

Comment

@Bundy_0

Als je zelf de combinatie hebt waarom vraag je het dan hier??? de een heeft een vaste hand, de andere niet. Ook technike speelt een rol. dus ZELF testen!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
            jawel dat klopt zeker
            je moet alleen nog je cropfactor in rekening houden, op 200mm is de sluitertijd dan maximum 1/200*1.6 = 1/320 , dat is zowat de grens voor scherpte te hebben met uit de hand genomen foto's
            Akkoord, maar slechts tot op zekere hoogte,
            alles hangt af van het niveau van detail dat je wil bereiken (en bereiken kan),
            Wat ik wil zeggen is dat de werkelijke determinant de grootte van de individuele pixel is, en niet de grootte van de sensor,

Als ik een fullframe (35mm) sensor neem met 16mp en een cropsenser (APS) met 4mp, dan zullen de pixels van de fullframe meer detail zien (kleiner zijn) dan die op de APS sensor,
            Bij gevolg zal ik, om een zelfde scherpte te krijgen op beide toestellen, bij de 16mp fullframe een snellere sluitertijd moeten hanteren dan bij de 4mp APS,

Genoeg theorie, ik de praktijk komt het (voor APS zoals de Canon 400D) hierop neer, hoe meer pixels, hoe sneller je bewegingsonscherpte zal zien,
            Het is dus best een iets hogere sluitertijd te gebruiken,

Zoals hierboven gesuggereerd: 1/320,
            Of beter zoals ook reeds gesuggereerd: test voor jezelf wat aanvaardbaar is, bewegingsonscherpte hangt trouwens ook af van je handvastheid, of je ergens tegenaan leunt, hoe je de camera vast houd, de gewichtsbalans tussen camera en lens, enz,

Voor meer artikels hierover kan je altijd eens een avondje googelen,

Hope This Helps

Groeten
            Tim

Comment

Working...
            X