Ik denk eraan me dit lenske aan te schaffen, maar al mijn lenzen zijn beschermt door een uv-filter. Nu is mijn vraag aan degene die ze reeds bezitten: ervaren jullie de bolle frontlens als een echt probleem, of zorgt de "grootte" van de vaste zonnekap voor voldoende bescherming?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon 14-24
Collapse
X
-
-
Re: Nikon 14-24
Veel keuze heb je niet... Een UV filter gaat daar gewoonweg niet op. Je lenskeuze aanpassen aan al dan niet de mogelijkheid hebben om een UV filter te gebruiken is wat vreemd vind ik. Gewoon een beetje voorzichtig zijn met dat bolle element.
Koop gewoon die lens, ze is fenomenaal.
PS: Ik gebruik nooit UV filters ter bescherming (behalve aan de zee) alleen zonnekappen.
-
Dit objectief is gewoon fenominaal goed, Chromatische abberatie is er omzeggens niet te bespeuren, en ook omzeggens geen vertekening
Het is wel wat opletten met het bolle frontglas, dat bijzonder bij 14mm, nogal ver naar voor komt, maar dat kan dan ook niet anders bij dit soort groothoek, 14mm geschikt voor Full-Frame is dan ook niet niks.
Er zit wel een degelijke beschermkap over, die ik er dan ook zoveel mogelijk op hou, deze komt er alleen af als ik wil fotograferen, en gaat er nadien zo snel mogelijk terug op.
De lens is ook nogal gevoelig aan invallend zonlicht, wat bij dit soort objectieven normaal is, maar de coatings verwerken dit op een aanvaardbare wijze.
Hier een paar voorbeelden, ik hoop dat de BD mensen het mij vergeven dat ik hier uitzonderlijk vier foto's post, deze zij onbewerkt, daarmee bedoel ik, niet rechtgetrokken, alleen op langste zijde 900 dpi gezet, en iets opgescherpt.
De ene foto is gemaakt in de binnenstad van Kaapstad, met daaruit twee 100% crops, waar je de detailweergave kan beoordelen, alsook het niet aanwezig zijn van CA, de vierde is er één genomen met de lage zon 45° frontaal invallend, zie de schaduwen.
Beide foto's werden op 14mm gemaakt, met de Nikon D300.
Kaapstad, binnenstad.
Detail uit deze foto, 100% crop.
Detail CA beoordeling, 100% crop.
Achtergevel van ons Zuid-Afrikaans verblijf, opname met 45° invallend zonlicht.
Last edited by Guest42; 22 februari 2008, 21:47.
Comment
-
Mijn 14/2.8 mm had identieke frontlens.
Altijd voorzichtig zijn natuurlijk.
Ik heb die prime verkocht met het oog op de aanschaf van een full frame machine,
in combinatie met 17-35/2.8 mm; ze zou dan alleszins overbodig zijn.
Kan me best voorstellen dat de nieuwe zoomlens 14-24/2.8 fenomenaal moet zijn...
mvg,
Roland
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk berichtGeert, moet je eigenlijk nog opscherpen in PS met dergelijke lens?
Of zijn de beelden gewoon 'af' qua scherpte als ze uit de camera komen?
Je moet ze ook nog iets opscherpen, maar ik denk dat dat meer met de camera te maken heeft, dan met het objectief, zelfs met een 50mm f1.4, of met een 85mm f1.4 in de gunstigste omstandigheden heb ik steeds iets moeten opscherpen.
Ik fotografeer steeds in NEF, en verscherp steeds in Capture NX.
Maar het zou ook kunnen dat het puur een eigenschap van digitaal is, aangezien, als je een scherpe opname Bv. in Tiff gewoon gaat verkleinen, Bv. in Photoshop, je terug iets moet opscherpen, om tot dezelfde scherpte te komen.
Waneer je in JPG fotografeerd kan je je camera dat voor je laten doen, maar ik ben er persoonlijk niet zo voor.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtHier een paar voorbeelden, (...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk berichtLigt het aan mij of ben ik de enige die daar ontzettend veel ruis ziet in die foto's? Op welke ISO waarde zijn die genomen? Bij zo veel licht is alleen ISO 100 de logica zelve maar het ruis is meer iets genre ISO 640-800.. vooral pijnlijk duidelijk in de blauwe lucht.
Dat is geen ruis Caleido, het is een 100% crop, vergroot maar eens een opname uit tot 100% met gelijk welke cam. hier ga je echt elke pixel zien, natuurlijk heeft het verkleinen van het bestand/afmetingen om hier te mogen posten, ook zijn gevolgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtDat is geen ruis Caleido, het is een 100% crop, vergroot maar eens een opname uit tot 100% met gelijk welke cam. hier ga je echt elke pixel zien, natuurlijk heeft het verkleinen van het bestand/afmetingen om hier te mogen posten, ook zijn gevolgen.
Misschien iets te maken met de automatische D-lighting van de D300?
Ik zou willen voorbeelden posten van mijn crops, maar das waarschijnlijk niet toegestaan.
Of inderdaad de jpeg compressie. Ik zou die compressie dan toch eens herzien, zo'n verlies van kwaliteit is niet normaal en ook niet nodig. Het lijken wel beelden in GIF formaat...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk berichthmm....bij mijn 100% crops uit mijn schamele D80 is de blauwe lucht... tja lichtblauw en geen verzameling van witte en donkerblauw stippen.. In de donkere partijen (schaduw en donkere kledij etc..) kan ik dat nog beetje begrijpen, maar ook daar had ik veel meer egaliteit verwacht.
Ik zou willen voorbeelden posten van mijn crops, maar das waarschijnlijk niet toegestaan.
Of inderdaad de jpeg compressie. Ik zou die compressie dan toch eens herzien, zo'n verlies van kwaliteit is niet normaal en ook niet nodig. Het lijken wel beelden in GIF formaat...
Net hetzelfde verschijnsel op 100%
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk berichthmm....bij mijn 100% crops uit mijn schamele D80 is de blauwe lucht... tja lichtblauw en geen verzameling van witte en donkerblauw stippen.. In de donkere partijen (schaduw en donkere kledij etc..) kan ik dat nog beetje begrijpen, maar ook daar had ik veel meer egaliteit verwacht.
Op ISO 200, neutraal, active D-lighting uit en USM 50/5/5 ipv aanscherping in de camera zal je ook moeten speuren naar ruis
MVG,
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtHaal maar eens deze van de D3 binnen antwoord #24 http://forum.belgiumdigital.com/show...01#post1760301
Net hetzelfde verschijnsel op 100%
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk berichtIk denk eraan me dit lenske aan te schaffen, maar al mijn lenzen zijn beschermt door een uv-filter. Nu is mijn vraag aan degene die ze reeds bezitten: ervaren jullie de bolle frontlens als een echt probleem, of zorgt de "grootte" van de vaste zonnekap voor voldoende bescherming?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
Ik heb er mij eentje besteld. Op al mijn objectieven steekt eveneens een UV-beschermfilter. Ik moet echter toegeven dat ik slechts optimale scherpte bereik met de filters eraf. De leuze is zeer voorzichtig om te springen met de 14-24. Er steekt trouwens een vaste zonnekap op die toch nog een eind voorbij de bolvormige lens komt. De afdekdop schuift over de zonnekap.
Groetjes,
Pol.Leeft en LAAT LEVEN !
Comment
Comment