Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Familieportret met Nikon 50 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Familieportret met Nikon 50 mm

Hallo forum,

Een vraagje, ik wil binnenkort een familieportret, bestaande uit 8 personen, gaan maken. Is de Nikon 50 mm f1.8 daarvoor geschikt, of zou de beeldhoek te smal zijn voor zo'n grote groep. Ik gebruik een Nikon D70s.

graag jullie mening, dan wel ervaringen,

View2

Re: Failieportret met Nikon 50 mm

Naar mijn mening is de Nikon 50 mm f1.8 daarvoor geschikt.
    Kwestie beeldhoek zal de voetenzoom van groot belang zijn. Een beetje achteruit stappen dus.
    Als de plaats beperkt is kan een groothoek je misschien helpen.
    Maar mijn ervaring is dat je met een lichte tele, als je ver genoeg achteruit kan staan, de beste resultaten geeft.

Weet wel dat met een D70 de 50mm al een heel lichte tele is. Een ietsje meer (tot 135mm) , als je genoeg achteruit kan gaan, lijkt me beter.
    Alles is uiteraard afhankelijk van de plaatselijke situatie.

[edit]:waarom ? met een groothoek zullen de personen die achteraan in de groep staan de indruk geven van verder naar achter te staan. Met een tele zal het afstands verschil tussen de personen vooraan de groep en achteraan minder opvallen. Kwestie van perspectief....

Groetjes
    Skitch
    Last edited by Skitch; 18 februari 2008, 00:18.
    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Re: Failieportret met Nikon 50 mm

Buiten zult ge geen problemen hebben,gezien je de locatie perfect kan kiezen,en zo ver achteruit kan gaan als je moet,maar binnen zal je al vlug een 5 à 7 meter ruimte moeten hebben,ten voeten uit nog meer vrees ik,een 35 mm wat op de Nikon D70 een 50 mm wordt zal al beter geschikt zijn.

Comment

Re: Familieportret met Nikon 50 mm

Een groepsfoto van 8 personen zal je zonder problemen kunnen maken met de 50mm.

Als de groep wat groter wordt, en de ruimte is beperkt waardoor je niet ver genoeg achteruit kan, dan zal je wel een breedhoek moeten gebruiken.
        Zoals in deze foto, waarbij ik met 1 flitser zo'n 80 personen tegelijk moest belichten: http://www.barthuysmans.fotopic.net/p38571514.html . Het was niet echt gemakkelijk om iedereen tegelijk in beeld te krijgen, zelfs niet op 17mm, maar de foto ziet er op 60x40cm heel goed uit (voor de afdruk is ze wel wat bijgesneden om de verwarming niet mee op de foto te krijgen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Working...
        X