Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoshoot catwalk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotoshoot catwalk

Hoi beste vrienden;

graag had ik wat meer info gehad over het fotograferen van een modeshoot op een catwalk. Je weet wel zo een verhoogd podium met alerlei lichteffecten.
    Ik bezit een Canon 400D met daarbij volgende lenzen:

EFS18-85 AF/IS
    EF 70-300 AF/IS

en een Metz flits.

Spijtig genoeg heb ik nog nooit de kans gehad dit te fotograferen, en bijgevolg heb ik maar 1 kans dit goed te doen.
    Graag jullie tips omtrend de lenzen en settings?
    Is voor zo'n foto's scherpte diepte nodig of werkt men het beste met een softe achtergrond...
    Auto/manueel,AV,M,A-DEP,...

Persoonlijk denk ik dat de 70-300 met flits het wel zou kunnen doen.
    Indien deze niet voldoen ,welke lens is hier dan geknipt voor?

Groetjes Duffy

Re: fotoshoot catwalk

Ik heb twee keer foto's gemaakt van een modeshow (ze staan nog in mijn Fotopic-album).

De eerste keer was de verlichting heel goed, en kreeg ik een plaatsje vlakbij de catwalk. Toen heb ik een Sigma 18-50 f2,8 EX DC gebruikt, met het diafragma meestal op f4. Ik heb een flitser gebruikt, met de camera in de manuele stand. Daarbij heb ik de sluitertijd zo gekozen dat, in combinatie met de diafragma-waarde (f4), de achtergrond toch nog redelijk goed belicht was.

De tweede keer stonden er tafels rond de catwalk, en het was onmogelijk om er dicht bij te geraken. Daar heb ik de 24-105 f4 L gebruikt, volledig open (AV-stand), en geen flits. Doordat er rokers tussen mij en de catwalk zaten was flitsen onmogelijk. Voor die omstandigheden had ik liever de 70-200 f2,8 IS gebruikt, maar die had ik toen nog niet. Soms moest ik de iso zelfs op 800 zetten om toch maar een aanvaardbare sluitertijd te krijgen.
    Ik stond de hele tijd op een stoel, anders was het onmogelijk om foto's te maken.

Het is niet gemakkelijk, en met niet-lichtsterke objectieven wordt het nog wat moeilijker. Je moet ook snel zijn, en op het juiste ogenblik afdrukken, want ze geven geen speciale "show" voor de fotograaf.

Ik neem aan dat je toestemming hebt van de organisatie?
    Laat die dan even de modellen verwittigen, het is altijd mogelijk dat je de foto's van één of ander model niet publiek mag maken (de modellen kunnen daarvoor hun eigen redenen hebben), en houd je daar dan ook aan (om problemen te vermijden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: fotoshoot catwalk

Ok bedankt voor de goede raad. Ik bn nu al een heel stuk wijzer.
      Wat de toestemming betreft zal dit wel Ok zijn, daar dit een mode defilé is van de nieuwste collectie van een fabrikant, de foto's dienen alleen voor hen.
      D.w.z. binnen de eigen ontwerpafdeling.
      De show gaat gepaard met een personeelsfeestje.
      Vorig jaar werden er alleen foto's genomen met compactcamera's, maar die kwamen veel te kort kwestie zoomrange en belichting.
      (vele vage en bewogen foto's).

P.S. klein vraagje : is het het beste vanop de zelfde hoogte foto's te nemen.(Op stoel) of gewoon wat verder gaan staat en de zoom gebruiken?

Grt Duffy

Comment

Working...
      X