Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Weet je dat zeker, ik heb 1 Pentor en die is van Japan, niet van (oost) Duitsland?
    In Japan maken ze alles voor je, als je maar betaalt....

    Edit: Pentor is ontstaan in de laatste fase van de DDR, toen Pentacon en Orwo(filmfabrikant) opgingen in 1 bedrijf...
    Kennelijk was het goedkoper of onderdeel van een handeltje om die lensjes uit Japan te betrekken.
    Last edited by Keeskanon; 21 februari 2010, 19:08.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Da's waar, het zal dan zo zijn als met die Japanse Heliossen, fake mss, maar daarom nog niet zo slecht.
      @ Thesis: over welke lens gaat het? Ik zou er in ieder geval niet te veel voor geven, de mijne was deel van een pakket van 3 lenzen en een camera voor 15 euro..
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        @ Thesis: over welke lens gaat het? Ik zou er in ieder geval niet te veel voor geven, de mijne was deel van een pakket van 3 lenzen en een camera voor 15 euro..

        Het gaat over de Pentor 135mm f 2.8 en hij vraagt er 25 euro voor.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
          Het gaat over de Pentor 135mm f 2.8 en hij vraagt er 25 euro voor.
          Als die nog in een mooie staat is, alles nog soepel loopt en de beide originele doppen aanwezig zijn, is dit een mooie prijs.
          Heb je de mogelijkheid ze eerst te testen?

          Grtz, RF


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
            Het gaat over de Pentor 135mm f 2.8 en hij vraagt er 25 euro voor.
            Gewoon veel te duur, hooguit 5€ waard (voor de doppen)

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Gewoon veel te duur, hooguit 5€ waard (voor de doppen)
              Hahaha, Kees toch.

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Och, de financiële waarde is idd niet veel en ik zou zeker nog proberen af te bieden, maar op zich is de lens dat nog wel waard, ze is echt redelijk goed, alleen niet van een merk met een grote naam.
                Volgens mij moet ze niet echt onderdoen voor bvb de Takumar, op testfoto's toch, ik heb ze nooit echt gebruikt eigenlijk.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Een oom van mijn vrouw heeft nog een paar Yashica's die hij te koop heeft staan, echter hij weet niet wat hij redelijker wijze nog mag vragen...

                  Het gaat om volgende lezen:
                  - 28mm f2.8
                  - 50mm f1.9
                  -135mm f2.8

                  Ze zijn alle drie in zeer goede staat. Net of ie ze vorige week nieuw is gaan kopen in de winkel. Misschien de 50mm die heeft iets meer gebruikssporen toch, die is ook 't meeste gebruikt.
                  Iemand een idee van een redelijke prijs hiervoor?

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Een paar tientjes samen, tenzij het ML lenzen zijn (de "L lenzen van Yashica")

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                      Een oom van mijn vrouw heeft nog een paar Yashica's die hij te koop heeft staan, echter hij weet niet wat hij redelijker wijze nog mag vragen...

                      Het gaat om volgende lezen:
                      - 28mm f2.8
                      - 50mm f1.9
                      -135mm f2.8

                      Ze zijn alle drie in zeer goede staat. Net of ie ze vorige week nieuw is gaan kopen in de winkel. Misschien de 50mm die heeft iets meer gebruikssporen toch, die is ook 't meeste gebruikt.
                      Iemand een idee van een redelijke prijs hiervoor?
                      Laat ik nu net zo'n setje van Pentor hebben aangeschaft, plus camera en ander toebehoren voor € 25.
                      Maar wou met name de 50 mm smeren; t lensmechaniek, maar ook het diafragma.
                      Ik heb op dit forum al gezocht met "smeren diafragma", maar niet leverde niet veel info op (Wel een toespeling op een tutorial. Deze ? http://www.kolumbus.fi/uusilehto/img.../zeiss/disass/))
                      Last edited by JohnB; 13 maart 2010, 18:46.
                      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Een diafragma dat werkt, niet smeren anders gaan de lamellen kleven.

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                          Laat ik nu net zo'n setje van Pentor hebben aangeschaft, plus camera en ander toebehoren voor € 25.
                          Maar wou met name de 50 mm smeren; t lensmechaniek, maar ook het diafragma.
                          Ik heb op dit forum al gezocht met "smeren diafragma", maar niet leverde niet veel info op (Wel een toespeling op een tutorial. Deze ? http://www.kolumbus.fi/uusilehto/img.../zeiss/disass/))
                          Is er een reden waarom je de mechaniek wilt smeren?
                          Van het diafragma zou ik al zeker afblijven of het zou moeten zijn dat die dicht blijven juist door olie.
                          En smeren betekend ook een miniskuul druppeltje olie.

                          Grtz, RF


                          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Is er een reden waarom je de mechaniek wilt smeren?
                            Van het diafragma zou ik al zeker afblijven of het zou moeten zijn dat die dicht blijven juist door olie.
                            En smeren betekend ook een miniskuul druppeltje olie.

                            Grtz, RF
                            Ja, dat idee had ik ook al, en Telekees bevestigde dat ook.
                            Maar mijn vraag: Wat voor olie ?
                            Naaimachine-olie ?
                            (wordt ook gebruikt in treinbanen-mechaniek), of toch siliconen ? [aanbrengen en drogen, zodat alleen wat er dan nig aan kleeft smeertt] )
                            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Als je persé dan toch wilt smeren dan raad ik idd. naaimachine olie aan.
                              Maar is het wel degelijk nodig om te smeren?
                              Meestal komt de diafragma ring losser bij gebruik.
                              In ieder geval, als je smeert, echt heel weinig hoor anders gaat die lopen en zullen eerst of laat de diafragma lamellen samenkleven van het teveel aan olie.


                              Grtz, RF


                              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                                Ja, dat idee had ik ook al, en Telekees bevestigde dat ook.
                                Nee, ik gaf aan : GEEN OLIE

                                Laatste waarschuwing.....

                                Comment

                                Working...
                                X