Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    De meeste lenzen van 35 tot 200mm die scherp genoeg zijn en niet te veel CA hebben zijn toch vrij goed geschikt voor macro op tussenringen/balg lijkt me?
    Mss is dit iets als je echt een héél goede zoekt, Apochromatische lenzen kosten meestal nog stukken meer, weet er iemand iets meer over toevallig? Als ik het goed zie is dat een omgedraaide vergroterlens? Wel enkel voor macro bruikbaar.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Paul, waar kan ik een goede M42 macro vinden voor € 100?

      PS: Hoelang duurde het voor je de Roxsen adapter mocht ontvangen na betaling?
      (Ik heb die jaren geleden gekocht, denk zo 2 à 3 weken max)

      Macro takumar:
      Voilà, juist 100 euro, ik heb hem ook, al een paar jaar:



      Deze foto maakte ik met die tak 100 macro en een tussenring m42 . Maar geen gewone. Ik vond hem in de vitrine van Grobet (Antwerpen), nl. een soort telescopische (zoomende) tussenring m42. Zonder glas uiteraard. Je kan ontdekkingen doen in m42 en voor 15 euro ! Dat zoomen is handig om scherp te stellen. Ik vermoed dat de Engelse term "Helicoidal" is.

      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        De meeste lenzen van 35 tot 200mm die scherp genoeg zijn en niet te veel CA hebben zijn toch vrij goed geschikt voor macro op tussenringen/balg lijkt me?
        Mss is dit iets als je echt een héél goede zoekt, Apochromatische lenzen kosten meestal nog stukken meer, weet er iemand iets meer over toevallig? Als ik het goed zie is dat een omgedraaide vergroterlens? Wel enkel voor macro bruikbaar.
        't Ja alleen bruikbaar voor macro is ook niet zo handig vind ik.
        Eigenlijk is die Vivitar mijn droom, maar ja, vind die maar (in goede staat).

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        (Ik heb die jaren geleden gekocht, denk zo 2 à 3 weken max)

        Macro takumar:
        Voilà, juist 100 euro, ik heb hem ook, al een paar jaar:



        Deze foto maakte ik met die tak 100 macro en een tussenring m42 . Maar geen gewone. Ik vond hem in de vitrine van Grobet (Antwerpen), nl. een soort telescopische (zoomende) tussenring m42. Zonder glas uiteraard. Je kan ontdekkingen doen in m42 en voor 15 euro ! Dat zoomen is handig om scherp te stellen. Ik vermoed dat de Engelse term "Helicoidal" is.
        Grobet is erg schappelijk in zijn 2de hands materiaal, moet daar dringend eens naartoe.
        Zijn er nog zo'n winkels in Antwerpen waar "oud spul" te vinden is?

        Ik volg die Tak op ebay.

        Die Macro Takumar is verkocht voor £ 122 + £ 12 verzendingskosten = £ 134 of € 152,62.
        Dan koop ik eigenlijk nog liever een Canon Macro 100mm.



        Grtz, RF
        Last edited by Red Falcon; 25 januari 2010, 00:16.


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Vandaag is mijn Panagor Auto Macroconverter aangekomen, of beter gezegd, de lieve man uit Eindhoven heeft die tot bij mij thuis gebracht in Mol.
          De tas en de converter zien er precies helemaal nieuw uit, en dat voor maar 20 euro.
          Ik hoop binnenkort foto's te kunnen plaatsen van de Vivitar 135mm en foto's genomen met de converter met de Yashica f/1.7, maar eerst moet ik nog mijn adapters binnen krijgen.


          Grtz, RF


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Iemand die een 50mm standaard lensje over heeft voor een appel en een ei (f2 of minder)?
            Ik heb er zelf eentje(mamiya sekor) maar de diafragma ring wordt tegen de adapter geklemd bij het opschroeven en da gaat dan dus ni é.
            Wel iets dat nog goed is uiteraard, ik doe mijn canon fantastic plastic weg en wil een MF om te compenseren voor de minieme keren dat ik die 50mm toch gebruikte (en een MF is leuker).

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Vandaag is mijn Panagor Auto Macroconverter aangekomen, of beter gezegd, de lieve man uit Eindhoven heeft die tot bij mij thuis gebracht in Mol.
              De tas en de converter zien er precies helemaal nieuw uit, en dat voor maar 20 euro.
              Ik hoop binnenkort foto's te kunnen plaatsen van de Vivitar 135mm en foto's genomen met de converter met de Yashica f/1.7, maar eerst moet ik nog mijn adapters binnen krijgen.


              Grtz, RF
              ik heb nog een 2x converter van vivitar met bajonet yachica, maar daar ben je niet veel mee zeker

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                ik heb nog een 2x converter van vivitar met bajonet yachica, maar daar ben je niet veel mee zeker
                Weinig Erik, ik heb namelijk geen gepaste adapter.
                Vandaag een beetje geexpirimenteerd met die converter en dat valt heel dik tegen.
                Nochtans zag ik op internet zeer goede resultaten daarmee.
                t' Zal eindigen met een echt macro objectief denk ik.


                Grtz, RF


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  @ Jer0en: Ik heb nu wel al een hele reeks lenzen rond 50mm, maar niet direct een die ik kwijt wil, buiten een exemplaar van de Helios 44 M waar schillelsporen inzitten, ze beïnvloeden de beeldkwaliteit totaal niet, maar ik riskeer het niet ze nog te gebruiken ivm besmetten andere lenzen, maar dat kan ik u ook niet echt aanraden..
                  Al die lenzen hebben hun eigen specifieke kwaliteiten, dat is het leukste aan goedkope lensjes vind ik, je kunt er verschillende kopen voor een specifiek doel

                  @ Red Falcon: hebt u eigenlijk al getest met balg of tussenringen (voor een euro of 5), ik vind dat dit met sommige lenzen echt wel goede resultaten geeft, vooral mijn Chinon 35 2.8 geeft mooie scherpe beelden en zachte bokeh zonder teveel CA bij grotere vergrotingen, dat laatste is wel meer een probleem bij mijn 135mm lenzen, mss omdat je al veel meer balguittrek nodig hebt.
                  Met een 35mm moet je natuurlijk wel dicht op je onderwerp komen, maar voor kleine plantjes bvb is ze wel handig, zo lang je lens geen schaduw werpt op het onderwerp.

                  Mijn laatste aankopen waren een Pentacon 50 1.8 en een Super-Multi-Coated Takumar 135 3.5, voor een vrij goede prijs. Ik wou ze vooral nog eens vergelijken met de Tak 50 1.4 en Osawa 135 2.8.

                  Met het goede weer heb ik een hoop van mijn lenzen eindelijk nog eens echt gebruikt op het 1212 benefietconcert op de Groenplaats, wat me vooral op is gevallen is dat het % mislukte foto's veel lager is dan met mijn AF lenzen vroeger en het aantal waar ik wel persoonlijk wel tevreden mee ben veel hoger. Al mijn AF lenzen zijn wel zooms, dus dat zal wsl voornaamste reden zijn dat ze minder diepte lijken te creëren, tenminste, dat lijkt me toch.

                  De Pentacon is veel scherper dan ik had verwacht op 1.8 en ook het contrast is goed. Daarmee zou het enige voordeel tov mijn andere lenzen zijn dat ze dichterbij kan focussen, deze geraakt tot 33cm <-> 45 voor de meeste anderen.
                  Maar ik heb gemerkt dat ze bij grote openingen en een groot licht deel in de foto een glow geeft daarrond, zonder verder het beeld echt aan te tasten, en dat vind ik nog wel een leuk effect, lijkt me bvb leuk bij highkey opnames. Dit effect zou veroorzaakt worden door reflectie van de sensor, door de coating van het achterste lenselement dus wsl.
                  Ook de bokeh zie ik wel graag, maar voor velen zal die wat te onrustig zijn wsl.
                  In dit extreem voorbeeld is het contrast wel sterk verzwakt, maar dat is omdat het ook tegen de zon in was:


                  De Tak 135 heb ik vooral gekocht om nu eens te vergelijken met de Osawa die ik zo goed vind en de verschillen zijn effectief erg klein. Op gelijke diafragma's presteren ze nagenoeg gelijk, detail is geen verschil, enkel lijkt de Osawa op 2.8 nog net iets meer crisp dan de tak op 3.5.
                  De bokeh, zeker voor het onderwerp is iets zachter bij de Tak en die heeft ook iets minder CA.
                  De Osawa heeft dan weer minder last van tegenlicht, zelfs met een kleinere, uitschuifbare zonnekap. Al bij al zal ik de Osawa nooit meer verkopen, en de Tak mss later wel.


                  De Osawa heb ik ook eens op de Komura 2x geprobeerd en dat viel ook weer enorm mee, ze verliest een beetje scherpte volopen, maar weinig contrast en vreemd genoeg wordt CA zelfs minder, best een handige optie als pocket 270mm 5.6 lens!


                  ps: deze voorbeelden zijn onbewerkt en volopen, de kwaliteit is wel weer aangetast door de compressie van facebook.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    @ Red Falcon: hebt u eigenlijk al getest met balg of tussenringen (voor een euro of 5), ik vind dat dit met sommige lenzen echt wel goede resultaten geeft, vooral mijn Chinon 35 2.8 geeft mooie scherpe beelden en zachte bokeh zonder teveel CA bij grotere vergrotingen, dat laatste is wel meer een probleem bij mijn 135mm lenzen, mss omdat je al veel meer balguittrek nodig hebt.
                    Met een 35mm moet je natuurlijk wel dicht op je onderwerp komen, maar voor kleine plantjes bvb is ze wel handig, zo lang je lens geen schaduw werpt op het onderwerp.
                    Ik heb inderdaad al getest met een balg (Novoflex M42) en tussenringen heb ik ook.
                    Maar zowel met de balg, de tussenringen als de converter is de scherptediepte slechts een paar milimeter.
                    Moet er onmiddelijk aan toe voegen dat ik omzeggens geen ondervinding heb in macrofotografie.
                    Maar ik krijg meer en meer interesse in die tak van de fotografie.
                    Niet direct insecten of andere kleine beestjes, eerder bloemen enz.
                    Momenteel volg ik een macro objectief op ebay, als de prijs niet uit de pan swingt ga ik mijn kans wagen.
                    Maar veel meer dan 100 euro wil ik er niet aan besteden, dan geef ik liever meer uit voor een hedendaags objectief.

                    Grtz, RF

                    Btw, scherpe foto's die je hier laat zien.


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Bedankt, op dit formaat zijn ze natuurlijk altijd wel scherp, maar ook op volle grootte zijn ze wel goed

                      Maar voor uw macroprobleem vrees ik dat dit gewoon fysica is, het kan zijn dat er kleine verschillen zijn naar gelang de optiek, maar volgens mij zal elke 100mm lens bij 1:1 en gelijke opening +- dezelfde scherptediepte geven.
                      edit: ik weet zelfs niet of de focuslengte wel uitmaakt bij gelijke vergroting op dezelfde sensormaat
                      Last edited by oermens; 27 januari 2010, 21:51.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Bedankt, op dit formaat zijn ze natuurlijk altijd wel scherp, maar ook op volle grootte zijn ze wel goed

                        Maar voor uw macroprobleem vrees ik dat dit gewoon fysica is, het kan zijn dat er kleine verschillen zijn naar gelang de optiek, maar volgens mij zal elke 100mm lens bij 1:1 en gelijke opening +- dezelfde scherptediepte geven.
                        Het is inderdaad heel duidelijk dat ik nog veel zal moeten leren.
                        Maar stel, je koopt een macro objectief van laat ons zeggen 300 euro, en na een tijdje stel je vast dat het uiteindelijk toch je ding niet is,
                        dan sta je daar met een duur objectief die je niet meer gebruikt.
                        Daarom dat ik nu expirimenteer met, laat ons zeggen, goedkoop spul.

                        Btw, niemand een achterschroefdop teveel voor een M42 objectief?

                        Grtz, RF


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Weinig Erik, ik heb namelijk geen gepaste adapter.
                          Vandaag een beetje geexpirimenteerd met die converter en dat valt heel dik tegen.
                          Nochtans zag ik op internet zeer goede resultaten daarmee.
                          t' Zal eindigen met een echt macro objectief denk ik.


                          Grtz, RF
                          heb je nog niet gedacht aan oude macrovoorzet lenzen ik kocht onlangs een stel van drie van GAF 52mm

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                            Iemand die een 50mm standaard lensje over heeft voor een appel en een ei (f2 of minder)?
                            Ik heb er zelf eentje(mamiya sekor) maar de diafragma ring wordt tegen de adapter geklemd bij het opschroeven en da gaat dan dus ni é.
                            Wel iets dat nog goed is uiteraard, ik doe mijn canon fantastic plastic weg en wil een MF om te compenseren voor de minieme keren dat ik die 50mm toch gebruikte (en een MF is leuker).
                            Ik heb die Mamiya zelf ook al een hele tijd liggen, maar ze had hetzelfde probleem uiteraard en ook nog een roestig (maar vlot werkend) diafragma dat de lenzen die daar tegen zitten ook volledig vuil had gemaakt en ze is ook enkel automatisch te gebruiken, maar vandaag al die problemen opgelost!
                            Die rand is vrij makkelijk af te slijpen, ik heb het met mijn zakmes moeten doen, maar het is maar zacht aluminium. Het grootste probleem is dat de mijne dus enkel automatisch werkte, daarvoor kun je ofwel het pinnetje indrukken en vastlijmen oid, of vanbinnen wat aanpassen, deze keer voor het laatste gekozen.

                            Ik zal een van de dagen eens laten weten of het de moeite is die rand eraf te halen, maar ik denk het wel, zelfs met vuile lenzen en enkel volopen was ze al redelijk tegenover mijn andere lenzen.

                            Ik heb trouwens ook mijn schimmel-helios volledig proper gekregen, 'k ga die voorlopig nog maar wat gescheiden houden van de rest en kijken of het niet terug komt.

                            En dopjes heb ik helaas ook niet over, 'k heb er zelf een stuk of 4 te weinig..
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                              heb je nog niet gedacht aan oude macrovoorzet lenzen ik kocht onlangs een stel van drie van GAF 52mm
                              Heb er eentje liggen van B+W een 1 X als ik mij niet vergis.
                              Ik heb het eigenlijk nog nooit gebruikt.
                              Zijn daar eigenlijk goede resultaten mee te halen?


                              Grtz, RF


                              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                ik heb er hier al gezien , met verbluffende resultaten

                                Comment

                                Working...
                                X