Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Ik snap heel goed dat je ze terug wil, ik wil maar zeggen dat je dan wsl toch door de zure appel heen moet bijten en iets meer betalen dan je gehoopt had, niet veel aan te doen, maar ik lees al jaren om de zoveel tijd uw noodkreet wat betreft deze lens, dus lijkt me stilaan tijd om te handelen, ze zal er niet minder zeldzaam op worden met de tijd!
    Ofwel geduld hebben en mss een programma installeren dat automatisch zoekt en biedt tot een bepaald ingesteld bedrag (ken ik zelf niks van, ik zoek zelden iets specifieks wat ik echt wil/moet hebben)
    Maar je kunt ze soms weldegelijk voor de prijs kopen die ik noemde (geen BIN natuurlijk): https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...p2045573.m1684
    De eerste was in slechte staat, maar de 2de niet.

    Zeker eens kijken naar die Samyang, die komt sowieso beter uit de testen dan de Canon L, maar mss is echte scherpte niet wat je zoekt, maar wel een hoog detail zonder teveel microcontrast, want ik heb die Jupiter 11 ook en dat is ook nog steeds een van mijn lievelings 135's en de mijne geeft wel zeer veel detail maar bij vrij laag contrast.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Koen, zou de TAIR 133 niet beter zijn dan de Jupiter?
      Als ik sommige testen lees heeft die al zeker een mooier bokeh maar daar zit ik niet op te wachten, ik gebruik die lens maar voor landschapsfotografie.
      'k Weet het is op een FF DE ideale lens voor portretten.
      Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Koen, zou de TAIR 133 niet beter zijn dan de Jupiter?
        Als ik sommige testen lees heeft die al zeker een mooier bokeh maar daar zit ik niet op te wachten, ik gebruik die lens maar voor landschapsfotografie.
        'k Weet het is op een FF DE ideale lens voor portretten.
        En wat dacht je van Pentacon DDR Meyer Optik 135 mm 2.8 15 diafragma lamellen?

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          De Tair is vast een heel goeie lens, net als de Meyer/ Pentacon Bokeh monster, maar het zou me verbazen als het verschil met de Jupiter groot is, al die oude 135mm lenzen zijn basically Sonnars met heel kleine variaties volgens mij.
          Als ik me niet vergis is er ook nog een of andere 'moderne' (pak een jaar of 10-20 oud) Russische 135mm met 'Apo' in de naam, maar het merk ontschiet me nu even, maar ik zou me nu toch concentreren op die Vivitar, anders ga je je sowieso blijven afvragen of die niet (nog) beter was geweest.
          Hier staat er bvb een voor net geen €200, ziet er héél goed uit, maar Minolta MD mount, dus niet voor je 5D: https://www.ebay.de/itm/Vivitar-Seri...sAAOSwyMNZeeKN

          Of anders een lens zoals de Samyang, die sowieso als een van de beste moderne 135mm's uit alle testen komt.
          Maar als je nu terug 50-100 euro gaat steken in een lens die mss net ietsje beter is in één of ander departement maar weer net iets minder in iets anders lijkt me dat niet de beste keuze, maar ik kan alleen maar meegeven wat ik denk he, ik heb enkel de Tair 300mm, die is goed, maar niet vergelijkbaar met de FD 300 L, zeker verder uit het centrum (voor zover ik met dit rotweer heb kunnen proberen) en kostte me uiteindelijk maar net ietsje minder.

          Edit: ik heb die MTF chart van de Vivitar waar ik eerder naar linkte verkeerd geïnterpreteerd, ik weet niet hoe je die juist moet lezen, hij is totaal anders weergegeven dan ze dat tegenwoordig doen, afstand van het centrum staat niet op de horizontale as in die grafiek..

          Edit 2: het verbaast me trouwens dat je de FD 135 2.5 S.C. niet scherp genoeg vond, ik heb daar op zo'n Dipro beurs eens één testshot mee gemaakt met een exemplaar met schimmel en die leek me razend scherp, maar met te veel purple fringing naar mijn goesting, als je wil kan ik dat shot wel eens opzoeken en evt doormailen.
          Last edited by oermens; 31 januari 2018, 22:54.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door hubje Bekijk bericht
            En wat dacht je van Pentacon DDR Meyer Optik 135 mm 2.8 15 diafragma lamellen?
            Ja, wat moet ik daar van denken?
            Ik kan maar spreken over de lenzen die ik heb of gehad heb.
            De Jupiter 11 heeft ook 13 lamellen hoor en een coating om U tegen te zeggen.
            Natuurlijk zal die Pentacon wel een heel mooie bokeh hebben, maar ondervinding heb er niet mee.
            En voeg nog maar eentje toe aan mijn lijstje:
            Yashica Lens ML 135mm f/2.8 C.
            (Heb er zelfs 2 van maar de tweede gaat in de verkoop samen met een ML 50mm, ML 28mm en een FRI met een zestal Cokin filters.
            De Yashica FRI heb ik volledig nagezien en de beeldteller, een zwak punt bij de FR toestellen, heb ik ook hersteld.
            Ik heb ze nog niet kunnen uitproberen op mijn 5D, ik wacht nog op een adapter Y/C to EOS, maar volgens reviews scoort deze wel heel goed.
            Dat is bij bijna alle Yashica ML en DSB lenzen.
            Minolta lenzen schijnen ook heel goed te zijn, maar op een gegeven moment moet je stoppen anders begint zich dat op te hopen en heb je er een hoop geld ingestoken en daar liggen ze dan in de kast.
            Er zijn door zoveel fabrieken erg goede lenzengebouwd dat je op een bepaald moment je een keuze moet maken.
            De Oostduitse lenzen waren erg goed maar met sterk overdreven prijzen in verhouding met de toenmalige DDR Mark.
            Eigenlijk staan er nog twee lenzen op mijn lijstje,
            - Canon FD 55mm f/1.2 Aspherical S.C.C. en dus die Vivitar Serie 1 135mm f/2.3.
            Maar ik zal eerst een paar mooie exemplaren moeten verkopen en dat loopt niet goed hoor.
            Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Koen ik heb gelezen dat de 135mm van Samyang ook een "soft out of focus" lens is.
              Net als de Canon EF zijn deze perfect voor portret fotografie maar niet voor landschapsfotografie waar ik alles scherp wil.
              Nu nog even wachten op die C/Y to EOS adapter om de Yashica Lens ML 135mm f/2.8 uit te testen.
              Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Ik heb nog nooit van "soft out of focus lens" gehoord eerlijk gezegd (buiten mss de DC Nikkors als je die zo wil noemen), maar het is zeker en vast geen "soft focus lens", wel integendeel, ze bedoelen wsl gewoon dat die een mooie zachte bokeh geeft.
                Wat scherp is in uw landschap zal gewoon afhangen van het gebruikte diafragma, maar het zou me verbazen als er erg veel verschil zit tussen de meeste 135mm lenzen op f/5.6-f/11, ik heb er een heel aantal, de meesten van +- €5, en zelfs op volle opening zijn de verschillen eerder klein.

                Ik heb ook de 'echte' C/Y Carl Zeiss Sonnar 2.8/135 T*, maar eigenlijk nooit veel gebruikt, het contrast is iets hoger dan van de meeste andere 135's, direct vanaf 2.8, maar die had ook redelijk veel last van CA / purple fringing op mijn 40D (kan iets beter zijn op een sensor met groter dynamisch bereik waar je minder uitgebrande delen krijgt) en ze weegt zowat het dubbele van de meeste anderen denk ik.
                Ik gebruik zelden de kleine (landschaps-) diafragma's, dus daar kan ik verder niet veel over zeggen, maar ik denk wel dat die het goed zal doen voor dat doel.

                Edit: nog een kleine tip: een goede diepe zonnekap geeft vaak een groter verschil dan een andere lens, zeker voor oudere lenzen met een iets minder efficiënte coating (want hoe mooi die van de Jupiter ook is, ze werkt lang niet zo goed als de moderne multi-coatings), zeker op kleinere diafragma's!
                Last edited by oermens; 1 februari 2018, 22:05.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  "soft out of focus lens" staat nochtans in hun catalogus vermeld.
                  De Canon EF was er ook zo eentje.
                  Ik snap eigenlijk niet waarom ze een lens überhaupt zo maken.
                  Ik heb hier nog een B+W filter liggen, weliswaar maar een 52mm, om een soft focus portret te maken.
                  Dit is gewoon een glas met allemaal fijne opgelegde ringen in het glas, eenmaal op de lens geschroefd is het echter nog moeilijk om scherp te stellen.
                  De Yashica Lens ML IS een CZ gemaakt in Japan en de 'echte' CZ is gemaakt bij ........... Yashica Japan heb ik gelezen.
                  Of het allemaal klopt mag Joost weten, op mijn X-T1 heeft die lens in ieder geval prachtige contrastrijke kleuren, nu nog afwachten wat die op mijn 5D zal geven, ik ze tenslotte daarvoor gekocht.
                  Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Dat zal wel ergens lost in translation zijn...

                    Ik heb geen aandelen in Samyang ofzo, maar er is volgens mij geen enkele review te vinden die het niet heeft over 'een sensationeel scherpe lens', dus ik snap niet goed waarom je daaraan twijfelt?
                    Out of focus is toch helemaal niet belangrijk in een landschapslens, en een rustige achtergrond nooit echt een nadeel?


                    Sharpness

                    Infinity: Apart from vignetting, you don’t see that much in this aperture series. This lens is ridiculously sharp across the frame from f/2 on. The micro contrast is slightly higher at f/2.8.
                    So let’s take a look at close-up sharpness. I can’t see any significant difference between f/2.0 and f/5.6, maybe f/2.0 is even a tad sharper but this is not worth noting when it comes to performance in the field. You only stop this lens down when you need the depth of field, not to gain sharpness.
                    Best digital cameras and lens reviews. If you are looking for the information about digital cameras and lenses you are in a right place. We have many professional tests of digital photography equipment.


                    Dit is duidelijk GEEN soft focus lens. De Canon EF L ook niet trouwens, die is gewoon ietsje minder scherp, maar als die afgestopt echt geen scherpe beelden gaf vermoed ik dat er ook iets mis mee was, tot enkele jaren geleden was dit nog een van de beste 135's, een Zeiss zal wel iets meer microcontrast geven wsl, maar zoals ik eerder al schreef, zeker voor 135mm lenzen zijn de verschillen erg klein en zal techniek wellicht een groter verschil maken dan de lens.
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      "soft out of focus lens" staat nochtans in hun catalogus
                      Voor alle duidelijkheid het gaat om de:
                      Samyang 135mm f/2.0 ED UMC
                      This lens expesses clearn fresh color and soft
                      out focus so approriate for portrait, night
                      scene, wild life and photo journalism with fast
                      telescope lens.

                      Zoals ik al eerder vermelde ga ik, waarschijnlijk dit weekend, ze eens testen bij Konijnenberg in Turnhout en pas dan kan ik een oordeel vellen.
                      Ik heb een Samyang 12mm voor mijn X-T1 en ben daar super kontent van. Je voelt de degelijkheid en alles is perfect afgewerkt.
                      Dus als die 135 geen out focus lens is dan wordt die aangekocht.
                      Het 'out of focus' effect zie je het best bij het fotograferen van een helder onderwerp tegen een donkerdere achtergrond.


                      Soft is niet verwarren met onscherp, dat misverstand heb ik hier al meerdere malen gelezen.
                      Maar voor hetgeen ik een 135mm wil gebruiken moet ik die soft niet hebben, sterker nog, wil ik die soft zelfs niet.
                      Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        De Samyang 135/2.0 is denk ik het beste objectief dat ik in bezit heb (tussen mijn Nikkors en Contax Zeiss objectieven).



                        Maar het is geen kleine jongen, dus als ik op pad ga en een compacte 135mm wil meenemen dan is de Contax Zeiss 135/2.8 een goede tweede.

                        Groeten Arend

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Awel merci, dat is dus helemaal geen soft focus lens aan die foto's te zien!
                          Waarom zetten ze dan zoiets in hun catalogus?
                          Die is dus scherper dan de Canon EF 135mm, amaai en nog geen klein beetje.
                          Die pluimen op die vogel zijn kop......... sjoef zeg
                          Prachtig hé.
                          Ben blij dat u die foto's gepost hebt want nu weet ik wat ik wil.
                          Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Die foto's geven goed weer wat deze lens kan, bedankt Arend, want ik wist niet meer welke links ik nog moest posten (zonder de lens zelf te hebben)!
                            Al wie die bekeken had was al tot dezelfde conclusie gekomen, namelijk dat 'soft focus' totaal iets anders is dan 'soft OUT of focus' (=bokeh)

                            Absolute scherpte is overigens niet te beoordelen op dit formaat, maar rendering wel, en dat ziet er zoals verwacht super uit!
                            De 135 L zou naar mijn mening met wat PP wel in de buurt moeten komen tenzij er iets mis mee is, mss focuste die gewoon niet goed.

                            @ Arend: die 2de foto is met de CZ genomen veronderstel ik?
                            Mss ben ik 'besmet' door Fredmiranda e.d., maar ik vind die precies toch nog iets meer '3D' gevoel geven, als dat klopt toch tijd om de mijne eens wat te beginnen gebruiken op mijn A7.
                            Die vind ik zelf ook al redelijk groot voor een manuele 135mm 2.8, dus de Samyang moet echt wel een reus zijn, maarja, voor optische perfectie heb je nu eenmaal veel glas nodig.

                            Edit (weet ik veel hoeveel): Ik ben ook eens gaan kijken op de site van Samyang zelf waar je die tekst vandaan haalde: https://www.samyanglensglobal.com/pr...detail.do?SQ=4
                            Duidelijk slechte computer vertalingen, wsl nagekeken door iemand anders die wel wat Engels kan maar niks van lenzen kent, wel dom van hun als je ziet hoe goed hun lenzen zijn, staat ook vol fouten "- Bright F1.2 aperture "...
                            De voorbeeldfoto's die daar vanonder staan komen volgens mij zelfs niet eens uit de uiteindelijke productielens, kijk hier eens naar: https://www.samyanglensglobal.com/fi...ine-lenses.jpg Zo veel LoCA heb ik nog nooit uit deze lens zien komen?
                            Last edited by oermens; 2 februari 2018, 13:50.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              @oermens, de laatste foto is inderdaad met de CZ genomen op een A7 en laat de Zeiss "pop" zien (een controversieel onderwerp gezien de vele draadjes die daar op fotofora over zijn volgeschreven).
                              Enige nadeel van de Zeiss 135/2.8 vind ik zijn erg lange minimale scherpstelafstand van 1.6 meter, waar de Samyang veel korter scherpstelt (0,8m) en ook inzetbaar is voor close-ups.
                              Last edited by Arend; 2 februari 2018, 13:56.
                              Groeten Arend

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Haha, idd controversieel, ik heb al zo veel theorieën gelezen over de 3D pop en telkens denk ja: ja, dat zou wel eens de trigger kunnen zijn om deze illusie te scheppen (bvb microcontrast) en dan laat iemand anders weer een beeld zien dat juist heel weinig microcontrast heeft maar toch enorm 3D toont
                                Weet jij welke versie je juist hebt van de CZ, de mijne is 'made in Japan' en heeft geen groene '22' dus zal de AEJ zijn geloof ik. Ik weet ook niet of er optisch een verschil op zit voor de 135mm, voor sommige lenzen blijkbaar wel.
                                Mij stoorde de CA nogal, maar op de Sony A7 zal dat vast wel wat beter zijn dan op mijn oude 40D.

                                0.8m is idd echt heel goed voor een 135mm, blijft een erg interessante lens die Samyang, maar zoals je al schreef een beetje groot/zwaar, zeker voor een spiegelloos toestel.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X