Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
ps: weet je toevallig waarom er 2 diafragma's in zitten?[/QUOTE]
Dat was in die tijd het systeem om te kunnen focussen bij voldoende licht.
Ik kan de ring die het diafragma definitief sluit dan ook niet verder draaien dan de stand van de voorop ingestelde ring.
(wordt op ebay onder "Pentax Takumar" nog regelmatig aangeboden)
In een preset lens zit volgens mij maar 1 diafragma.
Die andere ring dient als een soort "stop" om aan te geven tot waar je de eerste wil dichtdraaien.
Je stelt in op bvb. f5.6 , je stelt scherp volopen, en draait dan de andere ring dicht voor het maken van de foto.
Wat is nu het voordeel dat vele MFfers zien: je moet geen "kliks" tellen.
Inderdaad, je kijkt door het oculair en stelt scherp, wil de foto maken, maar dan moet je bij een gewone MF lens even bovenaan kijken tot hoever je het diafragma wil draaien, en of dat dan wel goed staat. Als je niet wil "kijken" moet je wel weten hoeveel "kliks" er zijn tot f5.6 en dan tellen. Voor elke lens misschien anders.
Met een preset zit je altijd goed, zonder het oog van het oculair weg te nemen
Ziehier een prijslijstje van ASAHI opt. SMC Takumars van de jaren zeventig
Iemand een gedacht met hoeveel je deze prijzen moet vermenigvuldigen om te vergelijken met de prijzen anno 2010?
De super-multicoated objectieven waren revolutionair in die tijd, dus ik veronderstel
dat Pentax toentertijd het vaandel zwaaide ... misschien weten de oude knarren onder ons hier wel wat meer over te vertellen
Ze staan er niet allemaal op, natuurlijk, maar een van de meest gezochte is die Bellows takumar.
Als ik mij niet vergis, staat daar geen scherpstelring aan, die was gewoon fixed, en kon alleen op de balg.
Iemand een gedacht met hoeveel je deze prijzen moet vermenigvuldigen om te vergelijken met de prijzen anno 2010?
Op basis van de index van de consumptieprijzen moet je vermenigvuldigen met ongeveer 4,75 om een prijs van januari 1970 te transformeren naar één van januari 2009.
Voorbeeldje: de SMC Takumar 135mm f/2.5 kostte toen het equivalent van €1300 nu.
Hoi,
Ik heb vandaag m'n eerste m42 lensje gewonnen op ebay. Een super takumar 50mm 1.4.
Nu heb ik even gekeken naar die adapters, ik heb al beslist om er één te kopen met die chip, dat is dan één keer een kleine meerkost, maar dan heb ik dat wel voor volgende manuele lenzen. Op ebay vind je er echter van 12 dollar en ook van 40 dollar, zit daar zo veel verschil op dat het die meerprijs waard is?
Grt
Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4
Hoi,
Ik heb vandaag m'n eerste m42 lensje gewonnen op ebay. Een super takumar 50mm 1.4.
Nu heb ik even gekeken naar die adapters, ik heb al beslist om er één te kopen met die chip, dat is dan één keer een kleine meerkost, maar dan heb ik dat wel voor volgende manuele lenzen. Op ebay vind je er echter van 12 dollar en ook van 40 dollar, zit daar zo veel verschil op dat het die meerprijs waard is?
Grt
Ik heb nooit AF confirm adapters gekocht, want zo creeer je front & back focus toestanden.
De prijsverschillen zitten 'm toch in de kwaliteit.
Ik denk dat de m42 voor canon 1.5mm dik moet zijn.
Een indicatie van de kwaliteit is als bij het vastdraaien, de diafragma schaal bovenaan staat, zoals het hoort.
Die dikte kan je natuurlijk niet weten, die staat er nergens bij.
Weet er iemand een link naar een ebayshop bijvoorbeeld waar je 'goed'koop (prijs kwaliteit dus) zo'n adapter kan kopen? De prijzen bij fotoshop aalten vind ik persoonlijk nogal hoog voor een simpel metalen ringetje...
Grt
Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4
Comment