Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Op de vorige pagina, de foto's van mijn 300mm naast de 70-200 zijn gemaakt met de Tak op 1,4 (onbewerkt). Ze wordt zeker wel nog wat scherper als je ze dichtstopt, maar rond f2 bereikt ze bij mij toch al bijna optimale scherpte en contrast
    Maar ook op 1.4 zal ze niet echt moeten onderdoen voor mijn Tamron 28-75 op 2.8 denk ik, buiten mss op het vlak van vignettering.
    Ik vermoed trouwens dat die 'valse' Helios 135mm dezelfde zal zijn als mijn Osawa 135 en dan zou je daar nog wel eens positief van kunnen verschieten

    Veel plezier ermee in ieder geval, en wacht effe tot het licht is met een definitief oordeel

    @ koen1950: Vergroot je beeldhoek ook echt serieus met die fisheye voorzetlens, of geeft ze vooral de vervorming? Hoe groot is ongeveer je beeldhoek op een 28mm lens denk je? (op een crop body?)
    Ik zal eens een foto posten met 28mm en één met 28 mm + die fisheye
    maar zal maar maandag kunnen
    Er zijn ook sommige lenzen die niet bruikbaar zijn , dat zal wel te maken hebben met de bouw van de lens die fuji 50mm bv is bij mij niet bruikbaar kan niet scherp stellen of wel van heel dicht , met andere 50mm kan ik dat wel meestal , met groothoeken kan ik dat ook niet, vanaf 135mm gaat het best , ik spreek voor nikon he , voor canon gebruikers zal dat minder een probleem zijn
    Last edited by koen1950; 26 december 2009, 10:15.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
      Heeft iemand een foto van een takumar op 1.4?
      De Super-Takumar 50mm F1,4 is echt een scherpe lens, zelfs bij F1,4, maar de scherptediepte is wel heel beperkt.
      Dus, heel precies scherpstellen.

      Foto 1, een oudere waarvan ik zeker ben dat ze op F1,4 gemaakt is: 1/500sec f/1,4 iso100.
      Foto 2, deze voormiddag gemaakt: 1/45sec f/1,4 iso100.
      Beide foto's gemaakt met een Pentax K10D en uit de losse hand.

      1.





      2.


      Groeten,
      Jos
      Mvg. Jos

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Het ligt niet aan mij :-( jammergenoeg. Net weer een serie foto's genomen en gezien dat mijn tak'je last heeft van frontfocus. Ik wist niet eens dat dit kon bij manueel scherpstellen. Bij opstellingen die ik scheef fotografeer zit er consequent een vrij grote fout op.

        Als mogelijke oplossing dacht ik om mijn dioptrie aan te passen maar mijn wieltje kan niet ver genoeg draaien om het gefixed te krijgen. En dan is het nog niet half zo scherp als jullie foto's... zucht

        Een pluspuntje is dat mijn kapote tak 200mm plus macrobalg het wel lekker doet

        ps: als adapter gebruik ik die van fotoaalten dus dit zou het probleem niet mogen zijn
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
          Het ligt niet aan mij :-( jammergenoeg. Net weer een serie foto's genomen en gezien dat mijn tak'je last heeft van frontfocus. Ik wist niet eens dat dit kon bij manueel scherpstellen. Bij opstellingen die ik scheef fotografeer zit er consequent een vrij grote fout op.

          Als mogelijke oplossing dacht ik om mijn dioptrie aan te passen maar mijn wieltje kan niet ver genoeg draaien om het gefixed te krijgen. En dan is het nog niet half zo scherp als jullie foto's... zucht

          Een pluspuntje is dat mijn kapote tak 200mm plus macrobalg het wel lekker doet

          ps: als adapter gebruik ik die van fotoaalten dus dit zou het probleem niet mogen zijn
          Hi D,

          Front focus en MF gaan niet samen. Een MF lens is altijd scherp, waar je ze scherp zet. Problemen kunnen voortkomen uit de diopter (zoals je zelf aangeeft) of door een niet ge-aligneerd matglas. Een EEs helpt een beetje, maar...

          Zelf heb ik duizenden digitale foto's met veel verschillende MF lenzen gemaakt en naar mijn ervaring is de beste manier om scherp te stellen een anglefinder (C). Die heeft een loupefunctie en een scherpstelfunctie,en die combinatie faalt zelden.

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Dag paul,

            Ik dacht al dat het niet mogelijk was om een frontfocus te hebben. De dioptrie is correct voor alle andere lenzen behalve deze. De test was meer bedoeld als lapmiddel dan het probleem echt verhelpen. Ik ga niet beweren dat ik door mijn kleine zoeker perfect scherpstel maar er is een groot verschil tussen net niet scherp en wazig .

            Morgen met nieuw licht ga ik wel de anglefinder proberen, daar zit ook een dioptriefunctie op mss dat de 2 samen genoeg zijn.

            tak, 1.4 scherpgesteld op de barcode


            tak 200mm F4 met balg ( ik ga het nog eens moeten testen maar ik denk dat de vergroting hier zelfs boven de 1:1 gaat)

            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Hi D,

              Het voordeel van de anglefinder C is dat je hem scherp kan stellen.
              Dwz. dat je de juiste combinatie moet vinden tussen de diopter stand en hoever je de tube van de anglefinder draait. In het begin is dat zoeken, maar eenmaal gevonden markeer je dat met een stift of zo en dan staat dat goed voor alle MF lenzen.

              Bij mij is dat: diopter juist op de middenstreep, anglefinder een halve draai CCW.

              Om scherp te zetten, zoem je in, voor de compo zoom je uit.

              Succes
              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                eigenlijk is dat het zicht op je beeld vergroten om beter de scherpstelling te zien ,

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  eigenlijk is dat het zicht op je beeld vergroten om beter de scherpstelling te zien ,
                  Jazeker, maar dan optisch, niet digitaal zoals bij live view of andere systemen.

                  En er bestaan veel merken anglefinders (clones), hier is ook de regel, wie het meeste licht doorlaat is de gebruiksvriendelijkste.

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    Jazeker, maar dan optisch, niet digitaal zoals bij live view of andere systemen.

                    En er bestaan veel merken anglefinders (clones), hier is ook de regel, wie het meeste licht doorlaat is de gebruiksvriendelijkste.

                    Dpaul
                    dat scheelt een stuk om makkelijker scherp te stellen , kan je vergelijken met als je vroeger die lenzen had die niet automatisch diafragma had en je het helemaal moest opendraaien om scherp te stellen en dan niet vergeten op het juiste diafragma te zetten, alleen vergrote je beeld niet

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Live View kan een hulp zijn bij het scherpstellen, een hoekzoeker is dat volgens mij eveneens, maar er gaat toch niks boven een goed split screen.
                      We hebben toch een reflex gekocht om door de lens te kijken om een foto te nemen.
                      Ok, met een hoekzoeker kijk je evenzeer door de lens, maar handig is het toch niet om er een gewone foto mee te nemen.
                      Nu ja, ieder zijn manier wat hij gebruikt om scherp te stellen als hij zich daar het beste bij voelt zoveel te beter natuurlijk.

                      Grtz, RF
                      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        ....om er een gewone foto mee te nemen....
                        Wij, MF experten, nemen geen "gewone" foto's, dat laten we aan de AFfers over.


                        Dpaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Je hebt ook systemen die een wegklapbaar mini-verrekijkertje vóór je zoeker plaatsen, waardoor je (enkel) het centrale deel van je zoeker ziet met een sterkere vergroting.

                          Ik heb er zo ééntje dat origineel op een Pentax Spotmatic stond en (raar maar waar) ook perfect past op mijn 5D Mk II (en dus waarschijnlijk ook op andere Canon-camera's).

                          Op de foto samen met het doosje:

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                            Hi D,

                            Het voordeel van de anglefinder C is dat je hem scherp kan stellen.
                            Dwz. dat je de juiste combinatie moet vinden tussen de diopter stand en hoever je de tube van de anglefinder draait. In het begin is dat zoeken, maar eenmaal gevonden markeer je dat met een stift of zo en dan staat dat goed voor alle MF lenzen.

                            Bij mij is dat: diopter juist op de middenstreep, anglefinder een halve draai CCW.

                            Om scherp te zetten, zoem je in, voor de compo zoom je uit.

                            Succes
                            Paul.
                            Dat betwijfel ik toch want ik heb geen last met andere lenzen :-), euhm wat ging ik nog weer zeggen aja toch altijd jammer dat met die anglefinder (de mijne toch) altijd in een vreemde positie moet staan als je nu eenmaal een foto gewoon rechtdoor wil maken .

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Live View kan een hulp zijn bij het scherpstellen, een hoekzoeker is dat volgens mij eveneens, maar er gaat toch niks boven een goed split screen.
                            We hebben toch een reflex gekocht om door de lens te kijken om een foto te nemen.
                            Ok, met een hoekzoeker kijk je evenzeer door de lens, maar handig is het toch niet om er een gewone foto mee te nemen.
                            Nu ja, ieder zijn manier wat hij gebruikt om scherp te stellen als hij zich daar het beste bij voelt zoveel te beter natuurlijk.

                            Grtz, RF
                            een splitscreen is een goed idee maar zou hier in mijn geval niet helpen
                            Last edited by mutse; 27 december 2009, 12:14.
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
                              Je hebt ook systemen die een wegklapbaar mini-verrekijkertje vóór je zoeker plaatsen, waardoor je (enkel) het centrale deel van je zoeker ziet met een sterkere vergroting.

                              Ik heb er zo ééntje dat origineel op een Pentax Spotmatic stond en (raar maar waar) ook perfect past op mijn 5D Mk II (en dus waarschijnlijk ook op andere Canon-camera's).

                              Op de foto samen met het doosje:
                              Leuk.
                              Zo'n loupe heb ik ook eens op de kop getikt voor F. 25,-- .
                              Ik zal 'm meteen 's gaan proberen op de Canon 300V.
                              Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                maar er gaat toch niks boven een goed split screen.
                                We hebben toch een reflex gekocht om door de lens te kijken om een foto te nemen.
                                Grtz, RF
                                Dat dacht ik in het voorjaar ook, vooral voor mijn MF-insecten-macro's.
                                Heb het originele matglas vervangen door een split screen. Het werkte prima, alleen werden de composities te centraal.
                                Dan het originele matglas teruggeplaatst met een zoekerloep (Pentax O-ME53), die het toch al grote zoekerbeeld van de K10D volledig vergroot met 1,2 x.
                                Voor het macro-werk kan ik echt precies scherpstellen op het matglas op alle plaatsen.
                                En voor het gewone foto-werk is het een luxe.

                                Groeten,
                                Jos
                                Mvg. Jos

                                Comment

                                Working...
                                X