Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door pitje Bekijk bericht
    I

    Even kijken of hij ook op de 40D past ik heb hem zelf op canon 1000D

    gr.pitje
    Een EOS adapter past op alle EOS camera's
    Voor de lens die ermee gebruikt wordt moet een voorbehoud gemaakt worden.
    Op cropcamera's kan vrijwel iedere M42 lens, op fullframe (5D enz.) kan het zijn dat de lens te ver in het camerahuis steekt.
    Daar is een lijst van:

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Er bestaan nu ook ringen met nieuwe (aangepaste) ingebouwde chip:

      Newest Version AF canon adapter: This is the newest version chip updated on Apr, 2009. Different focal length and aperture can be set in the camera by buyer her/himself.

      Package: Adapter and Canon rear cap.
      Newest Version AF canon adapter Features:
      a You can change aperture from F1.1 to F45
      b You can change the focal length from 1mm to 65535mm.
      c Record actual aperture
      d Mode AV / M is supported.
      e Compare with the normal chip, it has higher capability of calculation, steadier communication, and more sensitive focus.
      f After the payment, a Manual will be sent to buyer.

      Works for: It allows M42 lenses (Carl Zeiss Jena, Pentacon, Pentax, etc) use on the following cameras:
      For Digital Camera
      EOS Rebel XSi, Rebel XTi, Rebel XT, Rebel, 450D, 400D, 350D, 300D, 40D, 30D, 20D, 10D and 5D etc...
      For full frame & film camera
      EOS D60, D30, 1Ds Mark II, 1Ds mark III etc...except EOS 30, 30V & 33V

      For Lense
      all lenses with M42 type screw mount (Zeiss, Pentax, Praktica, Mamiya, Zenit)

      AF Confirm Lens Adapter Features:

      a. It focus to infinity. It also has a stop screw and lens lock adapter with APERTURE PIN STOP DOWN FLANGE!
      b. This AF confirm lens adapter is useful for obtain an accurate focus for manual focusing. The view finder also indicates the focused area with a spot as well.

      Attention:
      a. Auto focus (AF) is not available;
      b. Stop-down metering is used. Spot metering mode does not work properly.
      c. Although it is possible to use the A (aperture-priority AE) mode in auto exposure, the aperture display is not available.
      d. In the P (Program AE), or S (Shutter speed-priority AE) mode, the shutter releases, but the auto exposure control does not work.
      e. The distance scale on the lens might not indicate the actual distance.
      f. Please installing / uninstalling the adapter after turning off the camera.
      g. The EOS auto focusing system doesn’t support as less as F5.6. Before your capturing you have to focusing with MAX aperture and stop down to capturing.

      Important Upgrade:
      a. The AF chip PCB is thinner than before (1.5mm), the gold contactor is more exactitude than before.
      b. The following chip / chipset / PCB is newest version. It is shorter than before. In order not to scratch the few Contax Lens pin, the end of the chip changed from right angle to semicircle.


      Ik heb er zo eentje besteld bij BIG_IS op Ebay voor € 28 inclusief verzending.
      Deze zou je dus zelf kunnen programmeren of herprogrammeren (de handleiding heb ik al ontvangen via mail) met behulp van je camera.

      Hij verkoopt er ook waar je bij aankoop moet opgeven welke waarden voor focus en max diafragma-opening je wenst.
      Die kosten $ 15 minder ($ 23 ipv $ 38) en ik heb zo'n vermoeden dat het net dezelfde zijn.
      Als mijn bestelde ring het prima doet dan koop ik zo'n goedkopere voor een tweede lens en probeer ik die ook zelf te herprogrammeren.

      Stan

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit Bekijk bericht
        Hij verkoopt er ook waar je bij aankoop moet opgeven welke waarden voor focus en max diafragma-opening je wenst.
        Die kosten $ 15 minder ($ 23 ipv $ 38) en ik heb zo'n vermoeden dat het net dezelfde zijn.
        Als mijn bestelde ring het prima doet dan koop ik zo'n goedkopere voor een tweede lens en probeer ik die ook zelf te herprogrammeren.
        Adapter deze week aangekomen en werkt prima met mijn SMC Takumar 50mm F1.4.

        De goedkopere AF-confirm adapter blijkt enkel maar een programmeerbare Focal Length te hebben en een vaste F2. Bij de adapter die ik had besteld kan je een F-waarde vanaf 1.4 of hoger inprogrammeren en tevens de focale lengte van de lens (met 5 digits).
        Het belang van de programmeerbare F-waarde is mij (denk ik) duidelijk: indien de lens op de camera komt die in AV-modus wordt gezet dan staat de F-waarde van de belichtingsmeting (in mijn geval) direct op F1.4. Als je aan de diafragmaring draait dan volgt de snelheidsinstelling naar hoger of lager naargelang de diafragmaopening lager of hoger is. Extra compensatie over het ganse diafragmabereik, teneinde een zo goed mogelijk histogram te krijgen, is beperkt.

        Maar wat ik niet zo goed volg is: wat is het belang van het doorgeven aan het meetsysteem van de focale lengte van de lens? Ik bestelde net nog een tweede ring voor een 135mm / F2.8 lens. Die zal ik dus op F2.8 programmeren. Maar wat zou de invloed kunnen zijn op de lichtmeting van de camera van het inprogrammeren van een foale lengte van 135 t.o.v. bv 50mm? De focal length van een lens wordt bij een Canon EF(S)-lens natuurlijk ook doorgegeven (zie exif-info). Maar doet het systeem daar ook iets mee bij de belichtingsmeting en het uitbalanceren van de diverse parameters? En zo ja: wat dan wel???

        Iemand die mij wat wijzer kan maken?

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Dag Pierewit,
          Je hebt nu deze adapter geprogrameerd voor je 50mm f/1.4, heb je er al foto's mee genomen in alle omstandigheden en heb je ook al je flits gebruikt?
          Hoe waren je foto's? Juist-, onder- of overbelicht?
          Bij mij (adapter zonder chip) is er slecht één objectief die juist belicht en dat is mijn Vivitar 28mm f/2.3.
          Flitsen met een MF objectief is gissen bij mij.
          De rest (Takumar 50mm f/1.4, Yashinon's 50mm f/1.4 en f/1.7 en Chinon 135mm f/2.8) zijn allemaal overbelicht en hoe langer het brandpunt des te meer ze overbelicht zijn.
          Dit is zowel op mijn 350D als op mijn 5D zo.

          Grtz, RF
          Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Red Falcon,

            Ik heb alleen nog maar foto's genomen binnen in huis. Over het ganse diafragmabereik zijn ze hoogstens 1/3 stop onderbelicht. In de camera staat de F dus steeds op 1.4 en de sluitersnelheid wijzigt zich naargelang ik het diafragma dichtknijpt. Je zou dus kunnen zeggen dat dit OK is (op 1/3 stop na, maar misschien kan het onderwerp en zijn contrast hier ook meespelen??). Ik ga dadelijk wat buitenopnamen maken nu het niet meer zo regent.

            Ik begin te vermoeden (mede door jouw ervaring met diverse lenzen) dat de instelling van de focale lengte op die chip en het doorgeven daarvan aan de Canon, dus wel degelijk meespeelt in het algoritme van de camera-belichting. Misschien moet ik de proef eens doen met de adapter te herprogrammeren naar zeg maar 400mm bv en dan zien welke resulaten ik dan bekom.

            Met flits heb ik nog niet gewerkt. Na het lezen van je mail heb ik direct een paar pogingen gedaan, maar ik verdrink nog in de mogelijkheden van instellingen allerlei: zowel op de camera als op de flits.
            Hoe moet de denkpiste hier zijn?
            Met de M42-lens+adapter werk je normaal in Av-modus. Maar met flits?
            Kan je de flits (580EX) instellen op ETTL of moet hij op Manueel?

            .... er is nog veel te ontdekken, maar wel boeiend ook.

            Ondertussen ook eens wat buitenopnamen gemaakt (wel met zon afwisselend wel/niet achter de wolken) en de onderbelichting met 1/3 tot max 2/3 stop blijft zoals bij binnenopnamen. Ik heb de chip echter opnieuw geprogrammeerd naar F1.8 ipv F1.4 en nu schijnt de belichting niet echt meer compensatie nodig te hebben (volgens histogram op cameraschermpje). De chip geeft nu aan dat er een lens met een maximum opening van F1.8 op zit (alhoewel reëel F1.4) en de camera berekent dan adh van het invallend licht (dat je moduleert met de diagfragmaring) de sluitersnelheid. .... Althans: zo denk ik toch dat het allemaal in zijn werk gaat.

            P.S.: wat ik ook wel raar vind is de aanbeveling (zie mijn bericht hoger onder rubriek "Attention, f") om de lens (eigenlijk de adapter) van de camera te nemen indien je de camera uitzet. Helemaal geen idee tot nu toe waarom dat zou moeten?
            Last edited by Pierewit; 12 juni 2009, 11:01.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Hallo,

              Deze namiddag nog wat experimenten met een oude Vivitar zoomlens 90-230mm F4,5 aan de vijver van mijn overbuur. De hier geposte foto's (ik hoop dat het lukt want dit is mijn eerste keer foto's posten) zijn genomen met de hoger geciteerde AF-ring, maar zonder hem te herprogrammeren naar de parameters van deze lens (zie hierover ook onderaan mijn bericht). Ik zou trouwens niet weten hoe je de focal lenght van zulke zoom dan moet instellen. Ik heb ze in Lightroom binnengepakt. Ze waren meestal nogal overbelicht wat wellicht te wijten is aan het feit dat de camera het signaal binnenkrijgt van de adapter dat de lensopening 1.8 is en er in werkelijkheid een F4.5 aanhangt PLUS 2x converter bij de eerste foto.

              Niet meer gedaan dan de AUTO knop van LR gebruikt en ze dan geexporteerd naar JPEG (kwaliteit 80% om aan de forumregels te beantwoorden qua grootte v/h bestand)
              De eerste foto is gemaakt met de lens op 230mm en er nog een 2x converter van het merk NEMROD voor. Ik heb die dingen destijds gekocht met het geld van mijn vakantiejobs als student, dus prima kwaliteit zal het allemaal wel niet geweest zijn.



              De tweede is ook op 230mm genomen maar zonder die converter er tussen:



              en de derde eveneens zonder converter en ook op 230mm:



              Vraag me niet naar de instellingen van de diafragmaring want die had ik natuurlijk moeten opschrijven. In de camera wordt immers altijd de vaste waarde ingeschreven van het diafragmagetal dat in de adapterring is ingeprogrammeerd (1.8 in dit geval).

              De foto's zijn alle drie genomen op statief, ISOwaarde 400.
              Sluitersnelheden: foto 1: 1/40, foto 2: 1/160 foto 3: 1/50
              Ik heb de timer gebruikt om trillingen van de camera bij het afdrukken te laten voorbijgaan.

              Ik zie nu ook dat LR aangeeft dat het een 80mm lens is. Zou ik dan deze prameter verkeerd hebben geprogrammeerd? (zou normaal 50 mm moeten geweest zijn van de Takumar SMC 50mm waar ik hem heb van afgehaald). ... Ik keek het even na en inderdaad: bij het programmeren van de adapter maakte ik een foutje: de digits 0 t/m 9 worden ingebracht door de F-waarden 2.0 t/m 5.6 waarbij F5.0 staat voor digit 8. En ik heb F5.0 genomen om digit 5 in te stellen
              Last edited by Pierewit; 12 juni 2009, 18:05.

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Die foto's zijn toch goed scherp zeg
                Heb je bij die adapter geen handleiding gekregen?
                Eerlijk gezegd heb ik er zo mijn twijfels bij wat die chip betreft, buiten de AF biep, doet.
                Ik gebruik de simpelste adapter maar heb wel in mijn 350D zo'n matglas van Katz Eye ingebouwd. Daarmee stel ik heel nauwkeurig scherp.

                Grtz, RF
                Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Red Falcon,

                  Er was een handleiding bij hoe te programmeren(lenslengte en max. opening), maar dat was het dan ook. Geen verklarende uitleg verder.

                  Volgens mij zijn er drie dingen die je met die nieuwe AF-adapter in plus hebt tov de gewone mechanische ring zonder chip:

                  1. de AF-biep en dito lichtindicatie, maar dat zei je al zelf. Je ziet ook het scherpstelpunt. Maar ik werk nog liever met manueel scherpstellen via Live-view in dit geval, zeker op statief.
                  2. de max. lensopening die bij gebruik van AV-modus wordt overgenomen door de camera, die op basis hiervan en van het licht dat hij binnenkrijgt de sluitersnelheid gaat bepalen. In mijn geval van de Takumar 1.4 bleek hij over de ganse diafragma-range 1/3 tot 2/3 stop onderbelichte foto's te geven, waarna ik de adapter opnieuw heb geprogrammeerd met f1.8 ipv 1.4. De camera denkt nu () een minder lichtsterke lens te hebben en geeft wat stopfractie bij.
                  3. dan is er de lengte van de lens. Er zal wel een optica-verklaring zijn waarom dit ook een element is dat meespeelt in de belichtingsberekening, maar daar ben ik nog niet achter. Ik wacht nog op een wijze man of vrouw op dit forum die ons dit kan onthullen.

                  Vermits ikzelf geen adapter zonder chip heb vraag ik me af hoe de camera dan werkt in AV-modus? Hij krijgt immers helemaal niets binnen van info over de lens (de diafragmawaarde staat op 00 hoor ik vertellen, net alsof er geen lens aan zit). Ga je dan manueel een diafragmawaarde kunnen instellen die gelijk is aan de maximale opening van je lens of hoe gaat dat dan? Als ik de lens van mijn camera neem (dus geen lens, geen adapter; enkel de body), dan blijft die diafragmawaarde op 00 staan, gelijk aan welke knop of wiel ik draai.

                  En dat Katz-Eye matglas: heb je dat zelf vervangen in je toestel? Graag je ervaring? Hier gekocht of via internet?
                  Is het ook beter bij gebruik van de gewone EF(S) lenzen? Krijg je geen lichtverlies?

                  groet

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Persoonlijk gebruik ik bijna altijd de M-mode maar in de AV-mode werkt dit even goed hoor, daar heb je die chip niet voor nodig.
                    Ik heb dus ook die Takumar 50mm f/1.4 en ga als volgt te werk met MF objectieven.
                    Scherpstellen gaat dus altijd met het diafragma helemaal open. Dan is de zoeker het helderst of course
                    Pas dan kies ik het gewenste diafragma. Daarna de ontspanknop half indrukken en de informatie in de zoeker lezen.
                    In de M-mode is dat met sluitertijden werken die jezelf moet aanpassen aan het gekozen diafragma.
                    In de AV-mode stel ik het diafragma in en past de camera de sluitertijd automatisch aan aangezien het een TTL meetering is. Dus het type objectief speelt hier in princiepe geen rol aangezien de camera enkel het binnenvallend licht meet en de sluitertijd zelf aanpast. Hetzelfde gebeurt in de M-mode, alleen moet je hier zelf aan de sluitertijden draaien tot de belichting correct is af te lezen in de zoeker.

                    Met de gewone adapter staat er, als alles goed gaat, altijd '00' te lezen bij gelijk welk objectief.

                    Dat Katz Eye matglas heb ik gekocht bij Foto Konijnberg in Turnhout maar je kunt het evengoed bij KE zelf bestellen. Ze leveren zeer snel en de service is echt top.
                    Mails worden zeer snel en persoonlijk beantwoord (hou echter rekening met het tijdsverschil).
                    Met dit matglas heb je helemaal geen lichtverlies, alleen zie je de rode AF puntjes niet meer in de zoeker maar dit deerd me niet.
                    Je kunt je EF en EF-S objectieven gewoon verder gebruiken geen probs daarmee.
                    Bij de levering krijg je een uitvoerige handleiding bij. Aan mijn 350D (en ook de 400D) hoeft niks gewijzigd te worden.


                    Een andere leverancier is Haoda maar daar heb ik geen ervaring mee.

                    Hou er echter rekening mee dat die matglazen niet echt goedkoop zijn maar daar tegenover staat dat ze wel erg secuur zijn.
                    Nog vragen? Voel je aub niet te beroerd deze hier of per PM te stellen.

                    Grtz, RF

                    PS: enkele links




                    Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Ik zal ook even een paar voorbeeldjes tonen van mijn 'nieuwe' M42 lenzen, allen vol open, in lichtomstandigheden die ook niet veel meer toelieten bij voldoende sluitertijd, waar ze voor bedoeld zijn dus:

                      Takumar 55 1.8:


                      (iso 1600)

                      Osawa 135 2.8:



                      Vivitar 300 5.6:



                      Enkel verkleind met bd-sizer 20% voor de rest niks, buiten de vis ook levels in PS om het effect van het dikke aquariumglas en water wat weg te werken.
                      (Dat is ook de reden van de ietswat rare Bokeh links, het aquariumglas is zowat 5cm dik en je kunt er enkel loodrecht scherp door zien, normaal is die zeer rustig)

                      Ik vind het echt zalige lenzen om mee te werken, en nog goed ook.
                      Ik heb ook nog een Sigma-z 28 2.8 en Chinon 200 3.5, maar die presteren beduidend minder.
                      Last edited by oermens; 18 oktober 2009, 15:12.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Opmerkelijk goed voor wijdopen.....

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          ik heb het ganse draadje aandachtig gelezen en kijk vol bewondering naar de resultaten met de oude lenzen. Het sterkt mij in de overtuiging dat er weinig evolutie is geweest in het kwaliteit van het glas in de laatste 50 jaar.
                          Wat mij opvalt dat deze lensjes allemaal sterke prestaties neerzetten in het gebied van <150mm. Kan ik dat lineair doortrekken naar long tele lenzen ?

                          Ik ben op zoek naar een betaalbaar alternatief om op circa 500-600mm zoogdieren en vogels te fotograferen (stilstaand of trage bewegingen) met een 5.6 of groter diafragma. Dit in combinatie met een Canon 20D/1D3 en M42 adapter.

                          Na een beetje surfen kom ik op volgende kandidaten uit: Zijn die bruikbaar ? En zoja, waar maak ik de meeste kans om die te vinden ?

                          Asahi Optical Co. Takumar 500mm f/5.0-22.0
                          Asahi Optical Co. Takumar 500mm f/4.5-45.0
                          Fujifilm EBC Fujinon T 600-5.6mm f/5.6-45.0
                          Meyer Orestegor / Pentacon / Prakticar 500mm f/5.6

                          Alvast bedankt,
                          Sven

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht

                            Na een beetje surfen kom ik op volgende kandidaten uit: Zijn die bruikbaar ? En zoja, waar maak ik de meeste kans om die te vinden ?

                            Asahi Optical Co. Takumar 500mm f/5.0-22.0
                            Asahi Optical Co. Takumar 500mm f/4.5-45.0
                            Fujifilm EBC Fujinon T 600-5.6mm f/5.6-45.0
                            Meyer Orestegor / Pentacon / Prakticar 500mm f/5.6

                            Alvast bedankt,
                            Sven
                            Alles hangt van de mount af.
                            Die takumars zijn m42 en die pentacon kan een P6 zijn.
                            Alle zeer goed bruikbaar op Canon mits adapter.

                            Ebay is uw beste gok. P6 500mm moet te vinden zijn voor 250 euro + adapter.
                            Dpaul.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Jawadde Koen, wij open en zo scherp
                              Met welk toestel en adapter zijn die genoemen?
                              Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Ik ben er ook echt wel van verschoten, ik had die lenzen gekocht om mee te nemen naar 'gevaarlijke' zaken zoals feestjes enzo, maar ze komen nog amper van mijn camera...

                                De adapter kan ik niet veel van zeggen, ik heb die hier gekocht samen met de Takumar 55 van dleemans, het is er een met AF confirmatie, maar ik denk dat er zoizo een fucusprobleem is met mijn camera, dus daar vertrouw ik niet zo op, enkel op 1.8 moet ik hier wel wat op af gaan omdat je dat niet kunt zien met het gewone focusscherm.
                                Ze werkt perfect, enkel zit daar wat speling op, en dat zal er niet beter op worden, want is gemaakt van aluminium, maargoed, voorlopig voldoet hij!

                                (edit, even voor de duidelijkheid: ze was nog in prima staat toen ik ze opgestuurd kreeg van dleemans, ik heb er zelf al wat teveel mee zitten spelen en het is nogal zacht metaal)

                                De camera is gewoon 40D, jpeg, alles standaard, scherpte op 3 (wat dus ook normaal is).
                                Op 100% bekeken moet je ze wel wat opscherpen volopen, maar ze zijn beter dan mijn Tamron 28-75 en het detail zit er nog wel in, ze laten zich prima opscherpen (wat hier niet is gebeurd buiten door bdsizer smart 20%)
                                De Vivitar heb ik nog niet echt kunnen testen bij meer licht, maar de andere 2 zijn, wanneer 1 stop dichtgedraaid iets scherper dan mijn 70-200!
                                De Osawa heeft precies iets koelere kleuren, maar geen van de lenzen heeft echt een grote afwijking. (hoewel ik gewoonlijk op automatische witbalans werk, dus dat weet ik eigenlijk niet zeker)
                                CA hebben ze allemaal wel iets meer dan mijn L lens, maar niet slechter dan mijn andere lenzen.
                                Ook contrast is perfect vanaf 1 stopje dicht

                                En dan de prijs... vooral die Osawa was een koopje, ik denk dat dit de beste prijs/kwaliteit lens is die je kunt vinden; als je hem kunt vinden want google weet er ook niet veel over. Laten we zeggen dat enkel een bod van rond de 100x de aankoopprijs overwogen zou worden

                                Groeten
                                Koen
                                Last edited by oermens; 18 oktober 2009, 22:19.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X