Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik vermoed dat die 8mm fisheye een circulaire fisheye is en geen rectilineare lens. Daardoor zal je ook op een fullframe een cirkel zien ipv een volledige beelvullende foto.De canon 15mm fisheye is een rectilineaire fisheye en is beeldvullend ...ontworpen om ook op fullframes te gebruiken .De sigma 10-20 is gemaakt (ontworpen) voor aps-c sensoren .De beeldcirkel van deze lenzen moet minder groot zijn (kleinere inwendige glazen elementen)omdat ze een kleinere sensoroppervlakte(cropsensoren) moeten vullen. Je kan deze lens wel plaatsen op een fullframe mount ....maar de hoeken van de foto en de kortste zijden van de foto zullen in het ergste geval volledig zwart zijn. De 12-24mm van sigma heeft zelfs last van donkerdere(evenwel geen zwarte) beelhoeken en deze is wel ontworpen om op fullframes te kunnen gebruiken.
En hierboven staat dat een 12-24 wel kan?
Wat is het nu wel of niet?
Citaat" With Canon EOS 5D, the Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG is perfectly well-balanced. It’s also sturdy and cosmetically good in crackle-gray finish with heavily ribbed, rubberized, smooth-turning zoom and focus rings."
Je hebt twee soorten groepen Dslr's in 35mm formaat. Die met een grote fullframe sensor 36x24mm(ong) en die met een aps-c 22x15mm(ong.).Er zijn nog andere afmetingen sensoren maar laten we het voorlopig op deze twee grotere groepen hebben
Omdat de camera's met kleinere sensor een minder groot oppervlak moeten vullen met licht hebben de fabrikanten van objectieven ook lenzen gemaakt speciaal voor deze camera's. Deze lenzen bevatten minder glas en zijn bijgevolg goedkoper te maken. Ze kunnen door hun kleinere beeldcirkel enkel op de aps-c camera's gebruikt worden. In volgende tekening zie je wat er bedoeld wordt en waarom aps-c lenzen niet op fullframe camera's kunnen gebruikt worden.
Het witte gedeelte is de beeldcirkel en het zwarte gedeelte in de vierkanten is de sensor. Voor fullframes heb je een beeldcirkel nodig die minstens zo groot is als de diagonale maat vd fullframesensor. In dit geval minstens 43mm of meer.
Voor de aps-c camera's heb je een beeldcirkel nodig die minstens zo groot is als de diagonale maat van de sensor.In dit geval minstens 27mm of meer.
De 27mm beeldcirkel van een aps-c lens kan onmogelijk de fullframe sensor volledig bedekken en de hoeken + zijkanten van de foto zullen zeer donker zelfs zwart zijn.
De meeste fabrikanten zetten bij de eigenschappen wel voor welke sensoren hun lenzen bedoeld zijn. Bij Canon zijn Efs lenzen dus eigelijk aps-c lenzen
Last edited by RUPSELKOPKE; 13 februari 2008, 23:19.
Kan de heer Kustom aub een keer eerst iets op internet uitzoeken alvorens hij om het half uur weer een andere vraag stelt die hij met 5 minuten zoeken zelf had kunnen beantwoorden???
En ik bleef nog wel beleefd!!
In eerste instantie heb ik je namelijk een fatsoenlijk en duidelijk antwoord gegeven. Daarna stel je vragen die er toenemende mate op wijzen dat je echt te beroerd bent om zelf iets uit te zoeken. Dan reageer ik onderhand een keer een beetje humeurig en reageer je nog verontwaardigd ook!
Zoek het maar lekker zelf uit, ik adviseer iedereen om hier echt geen moeite meer te doen.
Comment