Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een goede macro lens

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
    Anderzijds kan je met een kortere macrolens makkelijker uit de hand werken.
    is dat inderdaad problematisch? Ik wil zeggen: een 150mm op 1.6 crop, dat wil zeggen een 240mm omgerekend. Als je nu met sluitertijden van 1/500e werkt en diafragma op 3.5 ofzo... is dat te donker? of moet je dan bijflitsen?

En dan nog: uit de hand werken versus via statief --> een statief zal alleen maar helpen om meer licht te vangen als je dan je sluitertijd kan verlagen, maar wil je dat wel? Die beestjes blijven immers niet zitten wachten op je foto, dus ben je sowieso genoodzaakt bij te flitsen..?

Nu, ik neem aan dat dat eigenlijk allemaal zaken zijn die ieder voor zich empirisch moet vaststellen.
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
      Nu, ik neem aan dat dat eigenlijk allemaal zaken zijn die ieder voor zich empirisch moet vaststellen.
      Heel juist. Zo flits ik zelden en werk meestal op statief terwijl iedereen zegt dat dat niet gaat . Bij mij gaat het niet zonder . Het grootste probleem is de beweging van je toestel, je handen, je lichaam terwijl je maar een paar mm speling hebt. Als ik deze al vastzet heb ik al één set bewegingen minder.

Comment

En dan nog: uit de hand werken versus via statief --> een statief zal alleen maar helpen om meer licht te vangen als je dan je sluitertijd kan verlagen, maar wil je dat wel? Die beestjes blijven immers niet zitten wachten op je foto, dus ben je sowieso genoodzaakt bij te flitsen..?
        wil je een redelijke dof dan heb je een langere sluiter nodig en/of iso omhoog en/of bij flitsen. Langere sluiter ( voor mij vanaf 1/60") vraagt om stabilisatie
        een monopod biedt de mogelijkheid om stabieler te werken dan uit de hand en toch nog mobieler te zijn tov een tripodstatief bij rondvliegende beestje. ook een joystick of pistolgrip laat op een statief toe vlug correcties te maken. Veel hangt af van je macro-object : hoe mobiel is het, hoe licht heeft de omgeving, wil je een beperkte of grote Dof, wat kan je lens aan van instelafstand en je toestel bij hoge iso's, .....
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Heel juist. Zo flits ik zelden en werk meestal op statief terwijl iedereen zegt dat dat niet gaat . Bij mij gaat het niet zonder . Het grootste probleem is de beweging van je toestel, je handen, je lichaam terwijl je maar een paar mm speling hebt. Als ik deze al vastzet heb ik al één set bewegingen minder.
          Ik heb sinds gisteren een macrolens en ik heb dat onmiddellijk mogen onderviden.
          Heb ik het beestje/bloemmetje eindelijk scherp, beweeg ik mijn toestel een halve mm...patat tegen dat ik 't beestje terug scherp heb is 't al gaan vliegen.

Op statief heb ik dan weer een ander probleem. Mijn statief een mm'tje verzetten om zo het beestje scherp te krijgen lukt me niet goed. Ik zal eens op zoek moeten naar oplossing hiervoor.

Nu ja, ik ben heb ze nog maar net, maar hoop toch tegen juli een deftig plaatje te kunnen maken
          Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
            Ik heb sinds gisteren een macrolens en ik heb dat onmiddellijk mogen onderviden.
            Heb ik het beestje/bloemmetje eindelijk scherp, beweeg ik mijn toestel een halve mm...patat tegen dat ik 't beestje terug scherp heb is 't al gaan vliegen.

Op statief heb ik dan weer een ander probleem. Mijn statief een mm'tje verzetten om zo het beestje scherp te krijgen lukt me niet goed. Ik zal eens op zoek moeten naar oplossing hiervoor.

Nu ja, ik ben heb ze nog maar net, maar hoop toch tegen juli een deftig plaatje te kunnen maken
            er bestaan toch statieven met een schuifbare camera-houder? Misschien is dat een oplossing voor jouw probleem?

zoiets dus: linkje (kost ong 100 EUR)
            Last edited by SeaSquid; 15 februari 2008, 13:59.
            equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

sedert enkele maanden werk ik met mijn benbo statief en joystickgrip.
              dat statief kan werkelijk alle kanten uit , van 1,7m tot 1 cm boven de grond en een dergelijke grip laat je toe zeer gemakkelijk mm te veranderen en zijn kaliber laat stabilatie toe wat je van veel ball/head systeem niet kunnen zeggen
              Last edited by devid; 15 februari 2008, 18:13.
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                is dat inderdaad problematisch? Ik wil zeggen: een 150mm op 1.6 crop, dat wil zeggen een 240mm omgerekend. Als je nu met sluitertijden van 1/500e werkt en diafragma op 3.5 ofzo... is dat te donker? of moet je dan bijflitsen?
                Tja, ik heb bij macro toch nog nooit zo'n korte sluitertijd gehad Ik heb een 90mm, gebruik nooit statief (heel zelden een monopod) en nooit flits, en heb stabilisatie in m'n camera. Een 150 of 180mm zou'k zelf niet willen omdat ik dan weet dat ik daar niet deftig mee zou kunnen omgaan. Elk z'n gewoontes zeker
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                  Op mijn Sigma 180mm zit gewoon een lange QR plate (ongeveer 20cm) die ik in mijn dovetail adapter kan laten vooruit & achteruit schuiven. Werkt sneller dan een focussing rail. Dat laatste heb ik ook (zo'n dubbele van Novoflex) maar dat gebruik ik enkel voor mijn MP-E65 lens.

Comment

Ik zal eens kijken voor zo'n systeempje. Thanks
                    Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Alle zaken gelijk blijvend, dus ook de vergrotingsmaatstaf, is een lange macrolens steeds in 't voordeel tov een korte omdat je met een lange macrolens verderaf kunt blijven én je onderwerp beter kunt isoleren (mooiere achtergrondblur).

Nu gebruik ik verschillende lenzen voor macro & close-up maar ééntje heb ik toch verkocht wegens in onbruik, mijn 100mm macrolens.
                      Voorbeelden : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro
                      er blijft toch maar 1 macrolens en dat is de mpe 65mm!
                      prachtig!!
                      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Ik heb na veel lezen en testen vergelijken plus foto's kijken de knoop doorgehakt: Sigma 150 mm dus.
                        Morgen te druk met werken, dus ga ik ze zaterdagmorgen oppikken. Eerste ervaringen zullen binnen moeten gebeuren gezien het geweldige weer dat er aan komt. Kan ik gelijk de paaseikes eens schieten en de portretkant van de lens aan de tand voelen.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Goede keuze - we kijken al uit naar uw foto's
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                            Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM (9.6/10 - nadeel geen IS misschien opvolger) 469-650 €

Of Canon EF 100mm f/2 USM (goedkoper)
                            TS heeft een D200 (=Nikon).......

@TS: goede keuze! Ga je veel plezier aan beleven!

Ed
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Goede keuze - we kijken al uit naar uw foto's
                              Oeie... straks ga ik nog gestresseerd geraken...
                              Zam mijn eerste 2 deftige foto's hier linken. Een chocolaatje en een gelukkig kindje? We zien wel wat er voor de lens valt, ben zo geen voorstander van "setups" en gekunstelde toestanden.
                              www.musicinframe.be

Comment

't Was droog, en ik heb dan toch een 2.8, dus ikke naar buiten voor eerste testje...
                                Niks bewerkt, alles uit de hand en recht van RAW naar jpg en dan naar 800 X 533

Detail van een tuinornament (F 2.8 - iso 400 - 1/640 s)

Siemen, mijn zoontje (F 3.2 - iso 400 - 1/250 s)

Perelaar bijna in bloei (F 16 - iso 160 - 1/250 s)

Bloempje dat iets verder open staat (F 2.8 - iso 400 - 1/2000 s)
                                Last edited by Yourt; 22 maart 2008, 13:07. Reden: exif info bijgevoegd
                                www.musicinframe.be

Comment

Working...
                                X