Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Ten eerste zijn we inderdaad luier geworden, gewoon omdat dat nu mogelijk is, en ten tweede wordt er nu veel meer pietluttig gedaan over vanalles. Vroeger hoorde korrel er gewoon bij en nu is het bij het minste korreltje al niet goed meer. Vroeger kon je je resultaat niet eens meteen zien en was men sneller tevreden, uit noodzaak, alhoewel de foto's toen echt niet slechter waren dan nu. Toen kon je op 2.8 en 200mm en manuele focus ook niet met zekerheid zeggen of de oogjes wel scherp waren, dus als dat per sé moest, dan ging het diafragma gewoon meer dicht, klaar. Front/backfocus kon je toen ook niet gaan controleren door effe snel een foto te maken en die op je scherm te toveren.
    Fotograferen en leren leven met eventuele foutjes en die door ervaring weten te omzeilen, daar gaat het om!
    De tol van de vooruitgang.
    De betrekkelijkheid der dingen.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
      doch poneringen als "Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?" en het "feit" dat "alle 24-70 zooms defect zouden zijn" neem ik vooralsnog met een grove korrel zout , gemengd met een snuifje "internet-hysterie".
      En anders misschien massaal van merk veranderen he
      Canon 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Don Martini Bekijk bericht
        En anders misschien massaal van merk veranderen he
        En zeg jij dan welk merk we moeten kiezen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          En zeg jij dan welk merk we moeten kiezen
          Tja... Misschien beter van niet, want momenteel is er nog niemand die het bij de andere merken getest heeft

Van wat we niet weten, kunnen we geen hoofdpijn krijgen. En zolang de foto's goed zijn, zult ge mij niet horen klagen.
          Canon 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
            Anderzijds is het best mogelijk dat er mensen een maandaglens kochten, doch poneringen als "Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?" en het "feit" dat "alle 24-70 zooms defect zouden zijn" neem ik vooralsnog met een grove korrel zout , gemengd met een snuifje "internet-hysterie".
            Ok. maar als mijn verkoper toegeeft dat alle 9 de 24-70 objectieven die hij verkocht heeft, ofwel last hebben van Front-Focus op een D300/D200, ofwel vignetering vertonen op de D3, dan is er wel iets grondig mis hé.
            Ook mijn 70-200 AFS als mijn 105mm AFS hebben er wat last van, maar dat is eigenlijk bijna het spreken niet waard, maar het is er, als ze een body als de D300/D3 op de markt brengen, is het maar normaal dat je de AF correctie eens gaat uitproberen op een testkaart, en deze indien nodig bijstellen.
            Maar bij de 24-70 is het gewoonweg onaanvaardbaar erg, temeer dat ze het probleem bij Procirep niet kunnen oplossen of bijstellen, het zal dan ook wel zijn redenen hebben dat Nikon sinds eind januari geen enkele 24-70 meer uitlevert aan zijn verdelers, hopelijk komen ze met een degelijke oplossing, want onze 1.600 euros hebben ze ook goed ontvangen
            De 14-24 daarentegen is perfect in focus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
              Bij de grotere camerazaken is het geen probleem om de lens te testen, bij front- of backfocus vraag je gewoon een andere. Een voorbeeld: bij zowel een Canon 50 mm 1.4 als 85 mm 1.8 bleken twee van de drie exemplaren front- of backfocus te hebben. Gemakkelijk te ontdekken: neem een opname met open diafragma in het dichtbijgebied van een vlak met teksten dat 45 graden achterover helt. Zet de camera op één scherpstelpunt en onthoudt de tekstregel waarop je hebt scherpgesteld. Is de regel ervoor of erachter scherp, vraag dan een andere lens. Eenvoudiger kan het niet. Ervaring met Nikon objectieven heb ik nog niet, zal ik morgen toch eens nazien...
              Henk
              Mijn Nikkor 24-70 2.8 is gelukkig helemaal in focus . Hèhè..... een pak van m'n hart. Ook gister een 50mm 1.4 lenske gekocht, en ook die is perfect.
              Henk
              Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
              (BD1383NL)

Comment

correctie lijstje :

Sigma AF-D 14 2.8 : -5
                Nikkor AF-S 18-70 : 0
                Nikkor AF-D 20-35 2.8 : -5
                Nikkor AF 35-70 2.8 : +20 (?)
                Nikkor AF-D 80-200 2.8 : 0
                Last edited by Jokke; 25 maart 2008, 07:57.
                BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Volgens de manual (p.350) van de D300 zou de AF 35-70 2.8 problemen kunnen vertonen met de scherpstelling op minimale afstand. Vandaar mss de (te) grote fijncorrectie?
                  BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Jawadde zeg....

eerst is een foto ineens in zijn geheel scherper, terwijl je gewoon een beetje frontfocus opmerkt.
                    En dan vliegen de AF'en van D2X D3 D200 D300... er door en over icm de lenzen met de nodige conclusies over 'het ligt aan de lens' of aan de AF.
                    Ik dacht dat 11-punts en 51-punts AF'en verschillend waren, maar ik kan er naast zitten natuurlijk, net zoals die AF.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      Jawadde zeg....

eerst is een foto ineens in zijn geheel scherper, terwijl je gewoon een beetje frontfocus opmerkt.
                      En dan vliegen de AF'en van D2X D3 D200 D300... er door en over icm de lenzen met de nodige conclusies over 'het ligt aan de lens' of aan de AF.
                      Ik dacht dat 11-punts en 51-punts AF'en verschillend waren, maar ik kan er naast zitten natuurlijk, net zoals die AF.
                      Het ligt misschien aan mij, maar ik begrijp geen yota van je post.
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik ben diegen die er geen yota van begreep en daarom die post zette.
                        Meest markante:

Citaat:
                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                        Bij de 24-70 vind ik het toch wel erg genoeg om er over te praten hoor Pol.
                        Ik heb eens een paar testopnames gemaakt, niet met de testkaart, maar op een houten schutting, foto 1 werd gemaakt zonder AF correctie, en foto 2 met een correctie +16, die +16 is erover, dat weet ik, maar het is een voorbeeld.
                        Foto's gemaakt met 24-70 AFS op 24mm en f2.8.
                        Voor alle duidelijkheid, er werd scherpgesteld op de tweede betonpaal (ongeveer midden foto) de foto's werden gemaakt onder een hoek van ongeveer 45° tegenover de schutting.
                        Ik heb het beeld verkleind in Nikon Capture NX, zodat wie Capture NX heeft in de exif kan controleren dat de AF tuning bij foto 1 wel degelijk op uit staat, en op foto 2 op +16 staat ingesteld.
                        Foto 1 zonder AF fijnafstelling.

Foto 2 met +16 AF fijnafstelling.

foto 2 is merkelijk scherper.
                        En als je nu met dezelfde instellingen (+16) een foto maakt op 50mm, is de focus dan nog steeds correct ?
                        Het ligt zeker aan het objectief, daar hetzelfde zich voordoet op D2X, D200.
                        Mijn 14-24 AFS met D300 zou dan ook vekeerd moeten zijn, maar deze is er knal op
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Working...
                        X