Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Als ik het goed voorheb, dan ontstaat FF of BF uit het feit dat het brandpunt van de lens niet correct op de film (of Cmos of CCD) valt.
    Misschien een eerder simplistische opmerking van mij, maar zouden jullie eventueel niet geholpen zijn met het volgende:

ooit heb ik eens een lens gedemonteerd,
    Toen ik de vatting losmaakte was het eerste wat ik zag: enkele messing ringen van verschillende dikte.
    Zouden dat eventueel, in de fabriek aangebrachte, nastelringen kunnen zijn?
    misschien ook eens de vatting wegnemen en proberen of het focusprobleem niet verbetert/verslecht met een ring minder of één méér!

't is maar enkele minuten werk,... en je weet het nooit hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ik heb zojuist gebeld naar de servicelijn van Nikon (02/6264505), de persoon die ik er aan de lijn kreeg, wist er blijkbaar wat van, maar ook niet het fijne, en raade me aan om mischien nog even af te wachten, tot er meer duidelijkheid was omtrend dat probleem, mischien kunnen mensen die er ook last van hebben, ook nog eens bellen zodat het probleem wat meer aandacht krijgt, hoe meer er gaan klagen hoe sneller er mischien een oplossing of een antwoord komt.

Was je vraag algemeen of specifiek over de 24-70.
      Ik heb gisteren een mail gestuurd naar procirep. Ben benieuwd naar het antwoord.

Rudy
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Was je vraag algemeen of specifiek over de 24-70.
        Ik heb gisteren een mail gestuurd naar procirep. Ben benieuwd naar het antwoord.

Rudy
        Specifiek over de 24-70 Rudy, ik wou eerst eens horen wat hun antwoord daarop was, maar ben er uiteindelijk niet veel wijzer geworden

Comment

Specifiek over de 24-70 Rudy, ik wou eerst eens horen wat hun antwoord daarop was, maar ben er uiteindelijk niet veel wijzer geworden
          Ik heb daarstraks ook naar dit nummer gebeld. Je komt in Nederland terecht. De gast deed heel flou over het probleem, blijkbaar was ik de eerste die dit probleem had met de 24-70.

Hij kon niks voor mij doen en vond het allemaal heel vervelend. Hij vertelde me dat ik twee mogelijkheden heb:
          - naar de winkel gaan en een ander objectief vragen (als de winkel dit wou doen)
          - het binnen sturen bij Procirep.

Ik heb daarna naar Procirep gebeld. Ze zijn niet vertrouwd met dit objectief omdat het nog nieuw is. Ook hier ben ik blijkbaar de eerste met soortegelijk probleem. Het moet opgestuurd worden naar Parijs, vermoedelijke herstelperiode 2 weken.

Ik moet geen body meeleveren omdat de lens op de D300 & D200 even goed (of slecht is)
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik heb daarstraks ook naar dit nummer gebeld. Je komt in Nederland terecht. De gast deed heel flou over het probleem, blijkbaar was ik de eerste die dit probleem had met de 24-70.

Hij kon niks voor mij doen en vond het allemaal heel vervelend. Hij vertelde me dat ik twee mogelijkheden heb:
            - naar de winkel gaan en een ander objectief vragen (als de winkel dit wou doen)
            - het binnen sturen bij Procirep.

Ik heb daarna naar Procirep gebeld. Ze zijn niet vertrouwd met dit objectief omdat het nog nieuw is. Ook hier ben ik blijkbaar de eerste met soortegelijk probleem. Het moet opgestuurd worden naar Parijs, vermoedelijke herstelperiode 2 weken.

Ik moet geen body meeleveren omdat de lens op de D300 & D200 even goed (of slecht is)
            Bij mij een beetje het zelfde verhaal Rudy, hoewel die nederlander toch toegaf er iets van af te weten.
            Maar heb jij er echt last van bij gewoon fotograferen? Ik alvast niet.
            Nu is nog maar de vraag of ze deze instelling niet bewust gekozen hebben bij Nikon, daar bij mij drie van de vier objectieven er last van hebben, allemaal Front-Fucus, alleen de 14-24 is correct
            Voor portretfotografie geen probleem zou ik zeggen, integendeel zelfs, bij de DC (defocus control) objectieven koos ik bijna altijd voor wat meer Front-Focus, liever wat meer onscherpte op de achtergrond, dan op de voorgrond.

Comment

Bij mij een beetje het zelfde verhaal Rudy, hoewel die nederlander toch toegaf er iets van af te weten.
              Maar heb jij er echt last van bij gewoon fotograferen? Ik alvast niet.
              Nu is nog maar de vraag of ze deze instelling niet bewust gekozen hebben bij Nikon, daar bij mij drie van de vier objectieven er last van hebben, allemaal Front-Fucus, alleen de 14-24 is correct
              Voor portretfotografie geen probleem zou ik zeggen, integendeel zelfs, bij de DC (defocus control) objectieven koos ik bijna altijd voor wat meer Front-Focus, liever wat meer onscherpte op de achtergrond, dan op de voorgrond.
              Als ik altijd op F5.6 fotografeer dan heb ik waarschijnlijk geen last van. Maar dan kan ik beter een Sigma kopen van 200 Eur

Ik wil de lens volopen kunnen gebruiken over het hele bereik. De 28-70 kan dit, dus de 24-70 die 'superieur' is moet dit ook maar kunnen. Geen compromis voor een lens van +1500 Eur.
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                ooit heb ik eens een lens gedemonteerd,
                Toen ik de vatting losmaakte was het eerste wat ik zag: enkele messing ringen van verschillende dikte.
                Zouden dat eventueel, in de fabriek aangebrachte, nastelringen kunnen zijn?
                misschien ook eens de vatting wegnemen en proberen of het focusprobleem niet verbetert/verslecht met een ring minder of één méér!
                Als je daarmee begint weet je niet waar je eindigt, en trouwens, dan kun je de garantie op deze dure top objectieven wel vergeten.

Comment

Ik heb vandaag antwoord gekregen van Procirep. Mijn Nikkor AF-S 24-70 2.8 is niet correct te calibreren. Ze zullen gaan hem vervangen door een nieuw exemplaar.

Ik hoop dat ze een beetje voort doen.
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik heb vandaag antwoord gekregen van Procirep. Mijn Nikkor AF-S 24-70 2.8 is niet correct te calibreren. Ze zullen gaan hem vervangen door een nieuw exemplaar.

Hopelijk Rudy,

Eigenlijk heeft de mijne ook last van wat frontfocus, op de testkaart gemaakt dan, maar bij het gewoon fotograferen merk ik er eigenlijk niets van
                    Deze objectieven kunnen scherpstellen tot zeer dicht op het onderwerp, (38cm = bijna 20cm voorkant objectief, op 35 tot 50mm stand) dus is er waarschijnlijk een verlenginsfactor, zoals bij objectieven waarop vroeger stond vermeld MACRO.
                    Als ik wat tijd heb zal ik het objectief toch eerst nog eens grondig uittesten bv. op een reeks op gelijke afstand staande paaltjes of iets dergelijks, want in die testkaart heb ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen, temeer dat mijn 105mm AFS, en mijn 70-200 AFS-VR er volgens de testkaart ook last van hebben, maar bij gewoon fotograferen heb ik daar nog nooit iets van gemerkt, met die testkaart werk je gewoon altijd op korte afstand, en daar vertrouw ik niet erg op.
                    Met deze van U Rudy, zal er wel iets mis zijn, daar ze zeggen dat ze hem niet juist krijgen, ofwel zien ze het zelf niet zitten bij Procirep, of hebben ze geen aangepaste optische meetbank, is niet hetzelfde als een censor kuisen hé als het waar is dat deze van U niet correct te calibreren is, wel dan zullen ze geen enkele correct kunnen calibreren, de bouw van al deze objectieven is volledig identiek, ik kan mij namelijk niet inbeelden dat er een verkeerd geslepen glaselement zou inzitten, of dat bepaalde afmetingen in de bewegingsmekaniek anders zouden zijn bij één enkel exemplaar.
                    Hopelijk komt alles vlug in orde, want als je zoveel geld uitgeeft aan een objectief, dat na aankoop direct terug binnen moet, zou je eigenlijk direct een ander moeten krijgen.

Comment

Ik hoop het ook Ik benieuwd hoe het afloopt!

MVG,

Comment

ik ben gisteren een beetje gaan spelen met mijn 70-200 VR en die foto zat er tussen , het was toch effentjes slikken nadat ik jullie reacties op de post gelezen had ...dus ik zit waarschijnlijk duidelijk met een backfocus zoals op de foto te zien , ik meen te hebben scherpgesteld op het vogeltje , toevallig dat de achtergrond goed overeen komt met die testkaart ...
                        hopelijk staat mijn foto goed , het is de eerste maal dat ik er rechtstreeks één plaats ( hij was oorspronkelijk op JPG-fine getrokken , 714 kB )
                        Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

@mandello:

Waarschijnlijk is dit het juiste URL:

Ik las ergens in mijn D200 manual dat repeterende patronen in de achtergrond de AF in de war kunnen brengen, wellicht is dat hier aan de hand i.p.v. structurele backfocus?
                          Johan

D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jnobel Bekijk bericht
                            @mandello:

Waarschijnlijk is dit het juiste URL:

Ik las ergens in mijn D200 manual dat repeterende patronen in de achtergrond de AF in de war kunnen brengen, wellicht is dat hier aan de hand i.p.v. structurele backfocus?
                            beste Jnobel,

bedankt voor je hulp , ik heb ondertussen mijn lenzen eens getest op de testkaart en de twee Tamrons geven perfect op het midden scherp . De Nikkon 70-200 krijg ik niet scherp op een zo kleine afstand , als ik enkel veld selecteer op een onderwerp wat verder ligt moet ik me blijkbaar richten op de bovenste middelste focus sensor in mijn zoeker .
                            Dus waarschijnlijk doe ik iets verkeerd met mijn telezoom , moest het aan de D70 liggen zouden mijn andere objectieven ook niet goed gecentreerd blijken met de kaart .
                            Zou er iemand weten wat mijn probleem is ? Alle hulp is welkom
                            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
                              beste Jnobel,

bedankt voor je hulp , ik heb ondertussen mijn lenzen eens getest op de testkaart en de twee Tamrons geven perfect op het midden scherp . De Nikkon 70-200 krijg ik niet scherp op een zo kleine afstand , als ik enkel veld selecteer op een onderwerp wat verder ligt moet ik me blijkbaar richten op de bovenste middelste focus sensor in mijn zoeker .
                              Dus waarschijnlijk doe ik iets verkeerd met mijn telezoom , moest het aan de D70 liggen zouden mijn andere objectieven ook niet goed gecentreerd blijken met de kaart .
                              Zou er iemand weten wat mijn probleem is ? Alle hulp is welkom

Nu ben ik ook eens benieuwd, want ik heb sinds een week mijn Canon 70-200 f4 IS, die ik ondertussen grondig aan het testen ben geweest op mijn kinderen. Awel hé: ik krijg de ogen zélden scherp! Niet op f4 en niet op f8 en zeker op 200 mm. Misschien is de DOF dan wel erg klein? Vaak schiet ik dan mijn onderwerp op zo'n drie meter afstand. Een krappe headshot dus bijvoorbeeld.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Blijkbaar begint ineens iedereen hier spoken te zien. Objectieven als Nikon 70-200 beginnen hier ook ineens te flippen. Over het probleen van front en backfocus hoor ik hier al sedert mijn komst in 2002 praten. Maar het is toch nooit zo erg geweest als nu. Het is hier plots een front-backfocusmania geworden.
                                Hopelijk is het allemaal niet zo erg als het hier wordt beschreven.

Groetjes,
                                Pol.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X